Adgangsbillet til fremtiden

Inflationen har bidt sig fast og krigen raser og fødevarepriserne stiger. REMA 1000 har rustet sig til tiderne. Kig i tilbudsavisen og i app’en. Kvaliteten er intakt og der er mange penge at spare

Indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen hos REMA 1000 har været i gamet i 32 år og har aldrig oplevet noget lignende. Leverancer, varer, produkter og transport har været historisk uforudsigelige med først corona-pandemi og så krig på europæisk grund. Følgerne er som et gigantisk skakspil, hvor et træk på den ene side af kloden har globale konsekvenser og mærkes i alle led og kanter. ‘ Verden er blevet meget lille og sammenhængende’, som Anders udtrykker det. Omstændigheder, der i den grad har indflydelse på en discountkæde som REMA 1000. Men også en udvikling og en virkelighed, som discountkæden er godt forberedt på og rustet til at handle i forhold til. Ud fra slogans som ‘Discount med holdning’ og fra ‘jord til bord’ har REMA 1000s målsætning - med Anders René Jensen i en ledende strategisk rolle - ­løbende indstillet sig på skiftende klima og humani­tære dagsordener siden 2007. Koblet med at sælge og producere bæredygtige varer til discountpriser. En strategi og erfaring, som discountkæden og ikke mindst kunderne kan nyde godt af i tider, hvor mange har svært ved at få pengepungen til at slå til i det daglige. Jensen fortæller:

Folk går efter tilbud
- Vi ser et ændret forbrugsmønster. Folk går mere direkte efter tilbud, og der bliver solgt færre luksusvarer. Vi kan se et fald i det økologiske salg. Det er Ikke voldsomt, og vi fastholder det økologiske udbud. Den hårde kerne vil altid købe økologisk, og så er der et segment, der har skåret lidt ned. Men der er plads til, at alle kan vende tilbage, og vi fastholder samarbejdet med de mange økologiske landmænd og producenter.

Har ændringer i forbrugsmønstret overrasket dig?
- Nej, det har det ikke, og der er heller ikke tale om en kæmpe omvæltning. Det er som om, vi alle er ved at vænne os til, at verden er under konstant forandring, og at vi bliver gradvist bedre til at justere og tilpasse os. Og det tror jeg er uundgåeligt og også den eneste vej frem. Det gælder for os som discountkæde og forbrugere i det hele taget. Pandemien bragede igennem globalt ud af det blå, og få havde forudset krig i Ukraine, og hvilke enorme konsekvenser begge dele har haft og fortsat har på verdenshandelen. Herunder den enkeltes privatøkonomi. Og snakker vi sammen igen om 2-3 år, er der garanteret sket nye ting, der har fået store konsekvenser i stort som småt. Det er et grundvilkår, vi må indstille os på.

Madplan til hele familien for 330 kr
Hvad gør I konkret i REMA 1000 for at hjælpe folk igennem krisen?
- Vi forsøger at planlægge og lancere tilbud, så de giver bedst mening for folk. Hvis man fx følger vores samarbejde med Mambeno, bliver der hver uge planlagt menuer og madplaner, der følger den gældende tilbudsavis. Det betyder at en familie på to voksne og to børn kan spise fra mandag-fredag for 330 kr, hvor der ikke er gået på kompromis med kvaliteten. Det er jeg meget glad for, at vi kan tilbyde. I det hele ­taget vil jeg opfordre til, at man kigger efter en ekstra gang. Der er mange tilbud, og vi har mange varer på hylderne.

Egne mærkevarer
Grundlæggende kan man sige at REMA 1000 - og ikke mindst kunderne- høster frugterne af en målrettet og stabil indsats siden midten af 00’erne. Discountkæden stimulerer ikke til overforbrug og bruger ikke mængderabat som et salgsparameter, men fokuserer på at undgå madspild og fremme et realistisk og varieret forbrug hos kunderne.

Dette er understøttet via samarbejde med flere økologiske gårdbrug og en række andre leverandører, producenter og organisationer. En tendens, der stødt og roligt er ekspanderet, og så har produktionen af REMA 1000s egne mærkevarer spredt sig til et stigende antal produkter og segmenter
- Vores egne mærkevarer er virkelig noget, som har rykket salg og forbrug. Kunderne har i mange år kunnet teste vores egne produkter i forhold til gængse mærkevarer. Du kan købe fx Kims Sour Cream &
­Onions chips til 23,95 og så kan du få vores egen REMA 1000 Sour Cream & Onions chips, 250g til 11,50 og afgøre for dig selv. Ud over at konkurrere på pris har vi i forhold til egne mærkevarer også indflydelse på alle led i produktionen. Det kan være emner som kun at bruge certificeret palmeolie, anvende mindre salt, og at fremme en bæredygtig produktion i forhold til emballage. Modsat kan vi fx ikke diktere Coca-Cola hvad de skal gøre. Vi har bare deres varerne på hylderne.

Aldi og Irma
Det er nok ikke gået mange danskeres næse forbi, at der er opbrud og forandringer i dagligvarehandelen. Aldi trækker sig fra det danske marked - REMA 1000 har opkøbt størstedelen af butikkerne - og den mere mondæne del af Sjælland er nærmest gået i selv­sving - herunder syngende frihedskamp i Charlottenlund - over Irmapigens endeligt efter tæt på 137 år i kysen. Jensen uddyber:
– Lige nu afventer vi konkurrencemyndighedernes godkendelse, men hvis alt går vel, vil man se en række nye REMA 1000-butikker, hvor der tidligere var Aldi. Det er et udtryk for, at det går godt for os, og at vi har tro og tillid til fremtiden. Det bliver REMA 1000 ud fra franchisemodellen. ‘Business as usual’.

Hvad tænker du om, at Irma drejer nøglen om? Et ud­tryk for krise og inflation?
– Set ud fra et forbrugersynspunkt synes jeg, at det er sørgeligt, at en institution som Irma ophører med at eksistere. Men folk har tilsyneladende ikke købt dagligvarer i kæden på en måde, så den har kunnet overleve økonomisk. Vi er ofte blevet kaldt ­Irma-discount, da vi også fører en række kvalitets­varer og da vi, som Irma, er funderet i værdier som dyrevelfærd, nærmiljø og tæt interaktion med kunder­ne. Vi arbejder så bare med en helt anden volumen og omkostningsstruktur. Men i det hele taget er forskellen mellem discount og supermarkeder ­mindsket gevaldigt. Vi har et langt mere mere kvalitativt og varieret udbud end for år tilbage og har formået at holde priserne lave.

Har du et godt råd til den enkelte danske forbruger her i dag, hvor mange har mere end svært ved at få dagligdagen til at hænge sammen?
- Det lyder måske selvmodsigende, men jeg vil opfordre folk til ikke at købe ind, når de er sultne. I længden vil det gøre, at forbrugerne får den mad, de skal bruge, uden at overspise eller overforbruge, hvilket er til gavn for såvel den enkelte som samfundet som helhed. Og så giv tilbudsavisen et ekstra kig. Det er svære tider, men jeg mener, at vi har en grundlæggende strategi, der giver adgangsbillet til fremtiden.

 

 

 

ANNONCE