x

Radiohead tager skridtet videre

Radiohead tager skridtet videre

Thom Yorke og resten af hovederne i Radiohead synes at have det bedst med at gå deres egne veje, og med den famøse distribution af albummet "In Rainbows" er det i den grad lykkedes bandet nok en gang at agere rebelsk foregangsfigur af det mest opsigtsvækkende og betydeligt gennemslagskraftige format. Men har de også foregrebet pladebranchens død?

Det plejer at være musikken, der granskes til mindste detalje, når Radiohead udgiver nyt materiale, men sådan forholder det sig slet ikke med Thom Yorke og kompagnis nye, syvende plade, "In Rainbows". Nuvel, albummet er blevet anmeldt vidt og bredt, som det sig hør og bør, men anmeldelserne tager form af nedprioriterede notitser, der blot skal overstås, for denne gang er det tilsyneladende ikke musikken, der er den gode historie – hvor god og vellykket den så end må være.

Den gode historie synes derimod at være Radioheads højst usædvanlige og velkendt selviscenesættende distributions-stunt, der uden om pladeselskaber byder alverdens forbrugere selv at bestemme downloadprisen på den dugfriske plade.

– Da jeg først hørte om lanceringen, tænkte jeg, at dette ligner én af de vigtigste enkeltstående begivenheder i musikindustrien siden internettets fremkomst. En slags pladebranchens Titanic, men bare med endnu færre redningsbåde, siger Henrik Marstal, musiker, forfatter og ph.d. i musikvidenskab.

Ikke just en opfattelse, der deles af marketingdirektør i IFPI (pladeselskabernes brancheorganisation), Jesper Bay:
– Der er jo ikke noget revolutionerende i at forære musik væk i forsøg på at skabe opmærksomhed omkring en ny udgivelse og så sælge musikken i form af cd’er eller andre associerede produkter som koncertbilletter og merchandise. Det har pladeselskaber og bands gjort i mere end 100 år. Der er heller ikke noget nyt i, at et band vælger at udgive sin plade selv. Det har både små og store kunstnere gjort siden 1960’erne – enten fordi ingen ville udgive deres musik, eller fordi de kunne tjene flere penge på den måde, siger Jesper Bay således.
Han fremhæver også, at Radioheads forretningsmodel rent faktisk har været diskuteret i flere år, og at han bestemt hilser bandets initiativ velkommen, fordi det nu kan konstateres, hvordan forbrugerne forholder sig, når et sværvægter-band som Radiohead afprøver modellen på egne præmisser.

Cd’ens endelige dødsstød?
Radiohead har i musik, tekst og holdninger altid tiltrukket en intelligentsia af kritisk tænkende musiklyttere og musikere, og bandet kan derfor betragtes som en slags trendsætternes trendsætter. Derfor mener Henrik Marstal, at Radioheads træk kan få ganske omfattende konsekvenser for hele musikindustrien og ikke mindst pladebranchen.

– Millioner af lyttere og udøvende er nu blevet inspireret til at indse, hvor tydeligt et symbol cd’en er blevet på en forældet teknologiopfattelse og en urimelig høj bytteværdi, mener Henrik Marstal således.

Et par pointer, der langtfra deles af IFPIs marketingdirektør:
– Teknologien er ikke ny, men fungerer jo stadig fint i mange sammenhænge, ligesom vinylen gør i andre. Og prisen på cd’er har været støt faldende igennem de sidste mange år, konstaterer Jesper Bay og påpeger, at endog rigtig mange Radiohead-fans lader til at være indstillet på at betale flere hundrede kroner for den fysiske udgave af "In Rainbows" – en version, der tæller både cd’er og vinyler.

– Det bekræfter, hvad vi har sagt i årevis, at hvis vi som producenter sørger for at gøre noget mere ud af produkterne, så forbrugerne får en bedre oplevelse, når de køber dem, så er der stadig masser af muligheder på det fysiske marked, pointerer Jesper Bay.
Henrik Marstal vurderer derimod, at de mange bestillinger af den over 400 kroner dyre udgivelse hænger sammen med, at Radiohead har så dedikeret en fanskare, for hvem det er kolossalt vigtigt at få fat i de bonusnumre, som vil være at finde på den fysiske udgivelse.

Et fuck off til pladebranchen?
Det er et velkendt faktum, at Radiohead med sin antimaterialistiske og magtkritiske dagsorden alle dage har været på kant med deres pladeselskab. Henrik Marstal mener, at netop dette anspændte forhold kan have udløst Radioheads beslutning om at frigive "In Rainbows" på så atypisk og skelsættende facon, som det er tilfældet.

– Nu er det i kraft af en ændret forbrugermentalitet og teknologisk udvikling endelig blevet muligt for Radiohead at sige fuck off til en pladebranche, hvis dagsordener står i grel kontrast til den omstændighed, at god musik altid vedrører og angår alle og derfor ikke nødvendigvis behøver at have nogen varekarakter, vurderer Henrik Marstal således.

Jesper Bay er ingenlunde enig i betragtningen om, at Radiohead blot har ventet på deres chance for at vende pladebranchen ryggen, om end han erkender ikke at have et alt for indgående kendskab til bandet og dets motiver.

– I de interviews, jeg har læst med dem i forbindelse med denne udgivelse, synes jeg ikke, at det er dét, der skinner tydeligst igennem. Det lyder mere som om, at de har ønsket at realisere muligheden for at være i fuld kontrol og tjene alle pengene selv, hvilket jo er helt legitimt, som Jesper Bay påpeger.

Flere lader sig inspirere
Meget tyder på, at en lang række prominente kunstnere følger i Radioheads fodspor. I hvert fald har bands som Oasis, Nine Inch Nails og Jamiroquai allerede tilkendegivet tanker om, at de planlægger lignende distributioner af deres kommende plader. Det principielle i Radioheads aktion synes at appellere til ikke så få bands, og navnlig virker trækket attraktivt for dem, der allerede har verdensstjernestatus, og som derfor ikke er afhængige af pladeselskaber rent markedsføringsmæssigt. Lad os få et bud på, hvad pladebranchen stiller op, hvis alle pludselig gør som Radiohead:

– Den mest etablerede del lukker og slukker og genåbner muligvis som en slags agenturer, der laver markedsføring for de artister, de får som kunder. Samtidig vil den forsøge at kæmpe sig ind på andre områder af musiklivet som eksempelvis live-booking, gisner Henrik Marstal.

– Jeg ser fortsat mange muligheder for, at pladeselskaber kan spille en betydningsfuld rolle på markedet, men vi skal naturligvis have noget at byde på i forhold til kunstnerne, så ”gør-det-selv” ikke bliver en mere attraktiv løsning for dem. Der er allerede store forandringer i gang på mange selskaber, så de ydelser og samarbejdsformer, producenterne tilbyder kunstnerne, bedre matcher behovene, lyder det fra Jesper Bay.
Musikindustrien og ikke mindst pladebranchen gennemlever stormombruste tider i disse år, og hvad end man mener om Radioheads seneste påfund, må man give bandet, at det igen formår at sætte dagsordenen og bestemme, med hvilken fart hjulene skal snurre rundt.

Pladeselskabet: Næsten ingen kommentarer

GAFFA ville gerne have interviewet en repræsentant fra pladeselskabet EMI, der har udgivet alle Radioheads tidligere plader. Dette lod sig dog ikke gøre, da selskabet ved redaktionens slutning lå i forhandlinger med Radiohead og derfor havde truffet en overordnet, international beslutning om ikke at udtale sig i sagen. EMI har dog sammenflikket følgende udtalelse:

"Radiohead har altid eksperimenteret med nye måder at arbejde på, og vi fortsætter med at diskutere fremtidsplaner med bandet."

Efter deadline er det i øvrigt kommet frem, at Radiohead har tegnet kontrakt med pladeselskabet XL Recordings for ét album, "In Rainbows", som vil udkomme som almindelig cd engang i 2008.


Sagen kort
Mandag den 1. oktober:
Radiohead offentliggør på deres officielle hjemmeside, at bandets nye og syvende album "In Rainbows" er klar til udgivelse. Det fremgår, at man allerede nu kan bestille pladen i dens fysiske form (med release mandag den 3. december) eller som download (med release onsdag den 10. oktober). Det, der for alvor vækker furore, er ikke så meget det faktum, at den fysiske udgivelse er en lækkerbisken med både cd’er, vinyler og ekstravagante covere, men snarere, at forbrugeren selv bestemmer prisen på den alternative download-løsning og således i teorien kan vælge at smide nul kroner efter albummet.

I de umiddelbart efterfølgende dage melder ikke så få sig på banen med meninger om Radioheads kontroversielle forslag. Diskussionen florerer på verdensplan, og herhjemme står blandt andre Universal Records-direktør og bestyrelsesmedlem i IFPI (pladeselskabernes brancheorganisation) Jens-Otto Paludan frem og ytrer, at hvis ikke pladeselskaberne får penge i kassen, så bliver der ikke udgivet flere plader.

Mandag den 8. oktober:
Spekulationerne går på, om Radiohead måske slet ikke er så ”Robin Hood”-agtige som først antaget. Det viser sig nemlig, at mens mangen en fan vælger unødvendigt at betale for den ellers gratis download, så overgår bestillingerne af den fysiske udgivelse det digitale salg. Og med en pris på cirka 430 kroner for cd’erne og vinylerne kan der hurtigt blive tale om en guldgrube for Radiohead.

Tirsdag den 9. oktober:
Forlydender vil vide, at så forskellige bands som Oasis, Nine Inch Nails og Jamiroquai seriøst overvejer at gå i Radioheads fodspor på deres kommende udgivelser.

Tirsdag den 16. oktober:
Forskellige undersøgelser bygget på rundspørger tyder på, at Radiohead slet og ret scorer kassen på In Rainbows. Hjemmesiden Gigwise.com meddeler, at albummet blev downloadet af 1,2 millioner forbrugere alene på udgivelsesdagen, og at kunderne i gennemsnit betalte 4 pund for produktet. Det vil med andre ord sige, at Radiohead på én dag tjente 4,8 millioner pund svarende til cirka 51 millioner kroner.

Torsdag den 1. november
Radiohead skriver kontrakt med pladeselskabet XL Recordings for ét album, "In Rainbows", som vil udkomme som almindelig cd engang i 2008.

Artiklen har affødt følgende debatindlæg fra Jakob Sørensen, Copenhagen Records

Download In Rainbows her


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA