x

Reeperbahn Festival fredag: Danserock, sort stemme og en 2005-klassiker

Reeperbahn Festival fredag: Danserock, sort stemme og en 2005-klassiker

Reeperbahn Festival i Hamburg blændede fredag aften op for festivalens klart stærkeste dag. Alt for mange spændende navne indenfor et alt for lille tidsinterval giver grå hår over alt det, man må droppe at se. Som festivalgænger på Reeperbahn må man nogle gange ud i nogle sats. Vil man tage den sikre og smutte til Amadou & Mariam eller Timber Timbre – eller tager man en halv time i kø og håber på at være en af de heldige, der bliver lukket ind til Liam Gallaghers intime koncert, der først blev annonceret et lille døgn i forvejen. Denne skribent valgte det sidste. Kom ikke ind til Gallaghers comeback. Og missede dermed alle tre navne. Sådan kan det også gå på Reeperbahn.

Heldigvis lykkedes det også at se noget fed musik. Hvis du bor i København, så er det bare om at komme i Vega i aften, når Clap Your Hands Say Yeah lægger vejen forbi. Alec Ounsworth er måske nok eneste tilbageværende originale medlem af bandet. Men han ER også bandet. Der venter dig en gennemspilning af stort set alle sangene fra det fremragende selvbetitlede debutalbum. Ounsworth lyder stadig, som om stemmen er ved at knække helt over, og enten hader du eller elsker hans stemme. På Reeperbahn var der ”pure love” til frontmanden.

Dagens største positive overraskelse går til canadiske Le Trouble. Dansabel indierock, der tog fusen på et ellers stillestående publikum med en overvægt af branchefolk, der gør alt for ikke at vise følelser. Man skulle jo nødig vise sidemanden, at man faktisk kan lide, hvad man ser. Måske branchefolkene er bange for at pumpe priserne på bandsene i vejret? Nuvel, det var ikke noget problem for Le Trouble. Forsangeren minder utroligt meget om Bret McKenzie fra den australske tv-serie Flight Of The Conchord – ikke kun i den fysiske fremtræden, men også i den måde, han optræder på. Der er en sjov ironisk distance til det at spille musik. Han siger det faktisk selv på et tidspunkt, da han er blevet træt af at kigge på stenansigterne foran scenen ”Come on, it's not that serious, it's just music for fun”. På en eller anden måde får de ord publikum til at give slip og vi ender med at danse løs i spillestedet Molotows overdækkede baggård. Le Trouble skal vi nok få mere at se til i fremtiden.

En anden musiker, der har en stor fremtid foran sig er The Marcus King Band. Han er kun 21 år. Men som han står der med sit store hår, solbriller og hat, lyder han som en sort kvinde, der har sunget soul i de sidste 60 år. Hold nu kæft for en stemme på den knægt. Marcus King skal nok drive det vidt. Hans store orkester indeholdende to blæsere er med til at give alle muligheder for en stor bluesfest. Desværre går der lidt for meget introvert ”se, hvad jeg kan på mit instrument” i den. Det er som om, Marcus King har nogle jazz-rødder, han ikke rigtig kan slippe. Det ændrer dog ikke på, at Marcus King er ekstremt talentfuld og nok skal være et navn, vi kommer til at støde på igen i de kommende år.

Fredagen på Reeperbahn bød også på flere knap så store oplevelser. Det tyske rockband Serge & The Blue Racoons skal blive bedre til at tale engelsk, hvis de virkelig vil overbevise nogen om, at deres energiske britpop skal nå ud over de tyske grænser. Britiske Joseph J. Jones skal se at få skilt sig af med nogle af alle de synthesizere og i stedet fokusere på noget bedre sangskrivning. Den unge mand, der indtil for få år siden skulle være professionel bokser, er udstyret med en stærk stemme. Nogen skal bare hjælpe ham, så han ikke ender med at være gået i kanvassen om alt for kort tid. Aalborg-bandet Long Line Down er sikkert dygtige. Men deres koncert var umulig at overvære, da der ganske enkelt ikke var plads nok i den kælder, de skulle spille i. Fedt for bandet med fuldt hus. Ærgerligt for alle os, der stod i gangene og kunne fornemme, at noget godt var i gang inde på scenen.

Reeperbahn Festival har én dag mere i sig. Her er det blandt andet tid til den traditionelle danskeraften på det legendariske Beatles-spillested Indra. I år stiller Danmark med Velvet Volume, M.I.L.K., School Of X og IRAH. Blandt de større kendte navne byder festivalen lørdag på Junius Meyvant, Songhoy Blues, Everything Everything og The Districts.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA