x

Kim Larsen-fotograf: – Vi startede ofte med en portvin

Kim Larsen-fotograf: – Vi startede ofte med en portvin

En af de personer, der kom tæt på Kim Larsen i hans senere år, var GAFFAs mangeårige fotoredaktør Morten Rygaard, der også tog officielle presse- og coverfotos af Kim Larsen. Rygaard fortæller:

– Jeg blev kontaktet af Kim Larsens impresario Jørn "Ørn" Jeppesen, der spurgte, om jeg havde lyst til at lave nogle nye billeder af Kim Larsen & Kjukken. Det ville jeg utrolig gerne! Kims musik har fyldt meget i mit liv. Jeg var med min far til Gasolin’-koncert, da jeg var dreng i 70'erne. Det er en oplevelse, der stadigvæk står soleklart for mig ikke mindst, fordi jeg var så heldig at komme backstage. Jeg fik også lov til at se en del af koncerten fra siden af scenen. Det blev simpelthen ikke større dengang.

– Det første album, jeg tog billeder til, var hans album Du glade verden fra 2012, hvor mit billede af Kim og Kjukken er i bookletten. Jeg var også så privilegeret at få lov til at fotografere forsidebilledet til hans 12-tommer-single "Ind i mørket" fra Erik Clausens film Mennesker bliver spist, coveret til singlen "Moder Jord" samt coverbilledet og de øvrige billeder til hans sidste album, Øst for Vesterled fra sidste år.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Hvordan var det at møde Kim Larsen?

– Jeg husker meget tydeligt den første gang, jeg skulle lave portrætter af Kim, det var i Aarhus. Jeg glædede mig utrolig meget og var nok lidt mere spændt end ellers, fordi Kim Larsen havde betydet så meget for mig personligt. Han var lyden af min barndom og ungdom og fulgte én, hvor end man vendte sig. Han var med både til hverdag, fest, højdepunkter, og når tingene gik skævt – på samme måde som familie og gode venner.

Efterfølgende fik jeg et godt samarbejde med Kim Larsen & Kjukken. Kim var meget afslappet, storgrinende og i godt humør, når vi mødtes. Han var fuld af gode historier fra sit lange musikliv, og han vidste lige hvad han ville have fotografisk. Det var altid hyggeligt, og vi startede de fleste fotosessions med, at vi lige fik et glas portvin.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Har du et favoritbillede med ham?

 – Hver gang jeg fotograferede ham, fik jeg et nyt favoritbillede. Han gav altid det lidt ekstra til fotografen. En af de sjovere historier var i et studie i København. Hans pladeselskab havde bedt mig tage nogle billeder, hvor han ikke røg. "Du får to minutter," grinede han, og så satte han smøgen i klemme mellem sine guitarstrenge, så der er faktisk stadig en cigaret på billedet, den er bare ikke i munden. En anden stor oplevelse var, da vi var hjemme i hans studie og på spillestedet Posten i Odense, og den fotosession kan man se i musikvideoen til "Moder Jord" (se nedenfor). Jeg er også utrolig glad for pladecoveret på hans sidste album, Øst for Vesterled, hvor han gerne ville have sin stok med. "Det er jo en del af mig," som han sagde.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Hvordan reagerede du, da du hørte, at han var død?

– Det ramte hårdt, meget hårdere end når andre store musikere, som jeg har elsket er døde, som for eksempel David Bowie og Leonard Cohen. Kim havde jeg jo mødt mange gange og havde den ære at få lov at arbejde tæt sammen med, og så er det også langt mere, man mister, når folk går bort.

Jeg er meget taknemmelig for, at jeg fik muligheden for at arbejde sammen med Kim Larsen, det er nogle vidunderlige minder at have.

Se musikvideoen til "Moder Jord":


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA