x

Highasakite-Interview: ”Der er ikke noget, der er for mærkeligt”

Highasakite-Interview: ”Der er ikke noget, der er for mærkeligt”

Den hyperpopulære norske duo Highasakite er i dag ude med deres tredje album, Uranium Heart. Et album hvor bandet selv har stået for produktionen og tager på deres hidtil største tour, hvor de i hjemlandet er rykket op i arena-størrelse. Herhjemme kan de opleves i DR Koncerthusets Studie 2 i København den 19. marts. GAFFA har mødt duoens mandlige halvdel, Trond Bersu til en snak om den nye plade.

Hvordan har det været at arbejde på det her album?

– Det har været både skræmmende og sjovt, haha! Det er første gang, vi selv har stået for at producere det hele, og det gør en kæmpe forskel. Vi har været inspirerede af lydsiden til Stranger Things, så jeg har været gået helt amok i hardware synthesizere. Jeg har købt en masse udstyr, som jeg har brugt tid og energi på at lære at kende for at kunne vride den helt rigtige type 80’er cinematiske soundscapes ud af dem. Det har været fedt at dykke ned i.

En af sangene på albummet har den lidt konfrontatoriske titel ”I Call Bullshit”. Jeg går ud fra, det er Ingrid (Helene Håvik, red.), der har skrevet teksten, men ved du, hvad den er opstået ud af?

– Ja, det er Ingrid, der har skrevet ordene, og hvad teksterne angår, er det hende, der har styr på den del. Det eneste jeg ved, om tilblivelsen af den tekst og melodi er, at den dukkede op hos hende en nat, mens hun lå og sov, så hun indsang den helt stille på sin telefon for ikke at vække sin kæreste, der lå og sov ved siden af. Det er den samme meget intime vokal, vi har prøvet at ramme på studieindspilningen, og det synes jeg er lykkedes ret godt.

En rejse fra start til slut

Du har arbejdet sammen med Lydmor på hendes I Told You I’d Tell Them Our Story-plade fra sidste år. Har du kunnet bruge nogle af dine erfaringer fra arbejdet med det album?

– Absolut! Den plade er det første hele album, jeg har prøvet at producere fra start til slut. Det var en stor oplevelse, som jeg har lært vildt meget af – også ting jeg har kunnet bruge i arbejdet med Uranium Heart. Før Lydmors plade havde jeg kun prøvet at producere singler, og der er en kæmpe forskel på det og så på a skulle have et helt album til at hænge sammen lydmæssigt, samtidig med at hvert nummer skal have sin egen identitet og skille sig ud fra mængden. Det handler virkelig om at skabe en hel verden, en rejse fra start til slut.

 Jeg troede faktisk, du var mere erfaren som producer. Det lyder også sådan, når man lytter til de ting, du har lavet. Hvordan har du selv lært at producere?

– Jeg har brugt megen tid på at observere de producere, vi har arbejdet sammen med i studiet, så det har jeg lært virkelig meget af. Og så har jeg en del venner, der er producere, og de har været søde til at lære fra sig. Jeg begyndte selv at producere i 2013, hvor jeg købte noget udstyr og spurgte alle jeg kendte, om de ville lægge talent til mine eksperimenter, haha! Det blev ikke altsammenlige godt. Langt fra. Men jeg lærte meget.

Du har tidligere studeret jazz. Hvilke elementer fra jazzen bruger du i arbejdet med Highasakite?

– Det jeg tror, jeg har taget med mig er, at jeg er blevet meget åbensindet omkring en masse musik og måder at gøre tingene på. Når man har brugt nogle år på at lytte til en masse freejazz er der ikke rigtig noget, der er ”for mærkeligt” længere. Hverken i andres eller min egen musik. Så nu lytter jeg til alt muligt forskelligt – jeg synes, det meste er spændende, og de ting, jeg godt kan lide, tager jeg til mig og bruger i min egen musikalske opskrift.

Har I fortrudt at i takkede nej til de mange støttepenge, I blev tilbudt? De fleste ville nok bare have sagt ja tak og taget imod pengene?

– Egentlig ikke. Det var det rigtige at gøre. Vi fik tildelt en masse penge, der skulle bruges på at turnere, og eftersom vi ikke kunne turnere, fordi Ingrid var gravid, syntes vi ikke, vi kunne tage imod dem.

Ting tager tid

Hvad er ambitionerne fra nu af?

– Vi er et rigtig spændende sted i vores karriere, og der er stadig mange ting, jeg har lyst til at gøre, men det er ting, der tager tid. Men min primære ambition er at prøve at fremmane de lyde, jeg hører for mit indre øre. Hvis det lykkes, bliver jeg meget glad!

Hvad kan vi forvente af koncerten i København?

– I kan forvente at se et band, der har øvet siden april på at få sangene til at lyde helt rigtigt. Før i tiden har vi nok haft en tendens til at overproducere sangene lidt, når de skulle spilles live, men denne gang har vi virkelig koncentreret os om at give dem en dynamik og en ekstra dimension, så de virkelig skiller sig ud fra studieudgaverne.

Er det underligt at skulle spille for så ”småt” et dansk publikum, når I spiller for tusindvis hjemme i Norge?

– Nej, det er dejligt. Faktisk foretrækker jeg venues med omkring 700 publikummer, for så kan man have den der meget nære kontakt med folk, samtidig med, at man kan have en ret stor sceneproduktion med. I mine øjne er det optimalt, og vi glæder os!


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA