x

DIGITAL FESTIVAL: Summer Jazz går online

DIGITAL FESTIVAL: Summer Jazz går online

I år går Summer Jazz online, og der bliver satset stort på både underholdningsværdi og produktion. Ifølge festivalens arrangør Benjamin Koppel er projektet lige dele galimatias og genialt.

Festivalsæsonen bliver i år langt fra det, den plejer. Alt er vendt på hovedet, og for de fleste arrangører er det endt med en aflysning. For Summer Jazz er det imidlertid ikke tilfældet.

– Vi var nok lidt forudseende og måske også lidt heldige, for allerede da vi begyndte planlægningen tilbage i december, havde vi en anelse om, at corona godt kunne gå hen og stikke en kæp i hjulet på det hele. Vi endte med at lægge et program, som stort set kun bestod af danske musikere. Det var jo heldigt for os, for det betyder, at vi nu kan gennemføre festivalen, fortæller arrangør Benjamin Koppel.

Selvom programmet i år ikke kan byde på internationale stjerner, er der langt fra sparet på musikalsk kvalitet og kreativitet.

– Vi kan præsentere en masse sjove, nye, skøre og fede ensembler. Vi kan for eksempel præsentere halvdelen af D-A-D, som bliver sat sammen med forskellige jazzmusikere og min far Anders Koppel. Det bliver skide sjovt. Så har vi en fejring af Beethoven, hvor vi sætter Safri Duo sammen med en række jazzmusikere, som skal give deres take på Beethoven. Vi har også den danske trommelegende Alex Riel, der fylder 80 i år. Han er om nogen personificeringen af dansk jazz og har været med hele vejen, så han bliver fejret ved at spille i seks forskellige konstellationer.

Det er ikke kun programmet, der er præget af kvalitet. Produktionen har også været et af de helt store omdrejningspunkter i planlægningen.

– Vi har gjort os helt sindssygt umage med formidlingen. Vi er gået all in på både lyd og billede, hvor vi blandt andet har allieret os med Blonde Media, der stiller op med otte HD-kameraer. Kvaliteten bliver forhåbentlig noget, der kan matche de helt store internationale tv-kanaler.

Et pilotprojekt med en musik-politisk agenda

At Summer Jazz anno 2020 skulle være digital, lå ikke i kortene for et år siden, men ikke desto mindre ser Benjamin Koppel det som et positivt projekt, der både kan åbne nye døre og sætte en agenda.

– At lave en jazzfestival er i sig selv grundlæggende tosset, så at lave en festival til livestreaming i højeste kvalitet er galimatias. Når det så er sagt, er det også super fedt og sjovt at prøve. Vi ser det også lidt som et pilotprojekt. Hvis vi kan få det til at fungere, så kunne det forhåbentlig gå hen og blive et værktøj til fremtidige koncerter og festivaler. Vi har allerede folk, der gerne vil distribuere vores festival i Australien, Rusland og Amerika. Det har vi aldrig kunnet før. Det har altid været en lokal begivenhed, der foregik på Frederiksberg eller i Valby, men nu kan vi nå ud til et publikum, der ellers ikke ville have mulighed for at deltage.

– Der er også en musikpolitisk dimension i at sælge billetter til arrangementet. Rigtig mange musikere sidder lige nu og spiller gratis koncerter på nettet og smækker et MobilePay-nummer op i højre hjørne. Så er man pludselig overladt til publikums nåde. Det synes jeg er lidt farligt i forhold til, at vi som musikbranche allerede for lang tid siden mistede grebet om indtjeningen fra streaming. Hvis vi også mister grebet om betaling af livekoncerter, så er vi på skideren for at sige det på godt dansk.

Summer Jazz kommer i alt til at bestå af 16 koncerter i dagene 3.-12. juli, og som et biprodukt af det digitale format vil årets “gæster” også kunne komme med backstage til lydprøver og stille spørgsmål, som vil blive besvaret undervejs. Billetsalget er i gang på billetlugen.dk


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA