x

GAFFA-prisvinder Carsten Heller: "Jeg kan få de sidste 10 procent ud af det, de andre slap"

GAFFA-prisvinder Carsten Heller: "Jeg kan få de sidste 10 procent ud af det, de andre slap"

Billet: Carsten Heller til højre med medvært Carsten Holm til venstre

Carsten Heller er modtageren af GAFFA-Prisens nyindstiftede Hi-Fi Prisen

Carsten Heller hedder han. Måske virker navnet ikke umiddelbart bekendt. Men det giver en umiskendelig genklang af noget, man kender, hvis man kigger ind i det maskinrum, der udgør den danske musikbranche. For som mixer og producer har Carsten Heller formet lyden af det, man kan anse som noget af det største pop-rock, der der kommet ud af de sidste to årtier. Han har arbejdet med næsten uendelig lang række af navne som The Minds of 99, GAFFA-2021-prisvinderne Jung og Benjamin Hav og Dopha. Og så kan han betragtes som lydforløseren hos de tunge drenge i klassen, der tæller navne som Nephew, Lars H.U.G, Spleen United og Peter Sommer

Carsten Heller har sat et betydeligt aftryk på den danske poprock-scene. Og han har nogle af bedst sælgende danske plader i nyere tid på samvittigheden. Og nu er han også en GAFFA-Pris rigere. 

At blive anerkendt "uden for maskinrummet" 

For ved gårsdagens GAFFA-pris modtig han den nystiftede HiFi-Prisen. En pris, der er indstiftet i samarbejde med HiFi Klubben, som uddeles til en aktør i den danske musiklandskab, der har gjort en ekstraordinær indsats for den gode lyd. Og prisen virker til at være faldet i de rigtige hænder. For da GAFFA fanger ham, mindre end et døgn på den anden side af prisen, er han allerede i gang igen. Han er tilbage i maskinrummet. Her sidder han, efter eget udsagn "og afprøver en ny lyd". 

Hvad vil du sige til dem, der har stemt på dig – en jury bestående af Hi-Fi-Klubben og GAFFAs redaktion?

– Det er en kæmpestor ære. Det er selvfølgelig dejligt, at der er nogle uden for maskinrummet, der lægger mærke til det, man laver. Det kan man godt glemme lidt, når man er lukket inde i sin egen lille boble. 

De ekstra 10 procent 

Carsten Heller er bevidst om sin rolle. Han skal gøre det, der allerede er godt, bedre. En proces, der kan virke ret subtil, i en tid, hvor en musiker har alverdens gode forudsætninger for producere selv. Men når de kommer til Carsten med et produkt, der kan virke mere eller mindre færdigt i sit udtryk, er det hans opgave at række op til de ekstra højder, den helt gode lyd kræver. Så hvor lyden er i skyhøjder, er det hans opgave at række helt op stil stjernerne. 

Hvad vil du sige er din vigtigste funktion, når du producerer og/eller mixer?

– Det vigtigste for mig er i virkeligheden at få det bedste ud af den lyd, som artisten i forvejen er kommet med. Når jeg mixer en lyd, er det ofte ret gennemarbejdet i forvejen. Og så er min vigtigste funktion at få de sidste ti procent ud af det. Lige der, hvor de andre måske er stoppet.  

Med årene er Carsten Heller blevet mest at finde i rollen som mixer. For han har opdaget, at det er der, hans evner særligt virker til at finde deres ret.  

Du siger selv, at du hovedsageligt er overgået til at mixe, frem for at producere. Hvorfor det?

– Jeg tror, at jeg har opdaget, at det er der, min force ligger. At det er det, jeg kan. Vi lever i en tid, hvor der er ekstremt gode muligheder for at producere selv, og folk kan komme rigtig langt med de rigtige programmer. Min opgave ligger så i at gribe det, hvor de andre slap det og få de små detaljer til at spille.

Den danske poprocks fader?

Kigger man på Carsten Hellers bagkatalog, er det nemt af falde til et slags narrativ om, at han laver poprock. For der forekommer et særlig slægtskab mellem mange af de bands, han har arbejdet med. Dansksproget poprock, med mandligt fortegn. Jo. Parrallerne er der måske. Men spørger man Heller selv, lader han sig ikke styre af et lydudtryk. Tværtimod. For han arbejder med alt fra GAFFA-Pris-aktuelle Dopha til vækstlagsbandet Høker, hvis lyd minder om en fusion mellem hiphop, jazz og pop: 

Synes du selv, at du har en signaturlyd, og hvordan lyder den i givet fald?

– Jeg kan godt se, at der er klare referencer i den lyd, jeg arbejder med. Men det er ikke noget, jeg bevidst går efter. Selvom jeg hovedsageligt har arbejdet med poprock-genren, hvor der produktionsmæssigt kan drages visse paralleller mellem Nephew, The Minds of 99, Jung, Joyce, Zar Paulo og Hugorm. Det kan man måske kalde en slags typecast. Det kan have noget at gøre med at de bands og artister, der tager kontakt til mig, selv har hørt det her musik og derfor deler et naturligt inspirationsgrundlag i den lyd, forklarer han og fortsætter:

– Men det er ikke som sådan en lyd, jeg styrer mod. Jeg arbejder jeg stadig med mange forskellige artister, på tværs af genrer. Blandt andet Dopha, Høker og Lise Westzynthius, der repræsenterer en helt anden stil. 

Pandemien har givet en særlig kreativ nerve 

I en tid, hvor kulturen mere eller mindre er sat på pause, er det oplagt at spørge, hvordan Heller selv har mærket pandemien. Og selvom musikerne må blive i øvelokalerne, har det ifølge Carsten Heller vækket en særlig kreativ nerve hos mange musikere. Pandemien giver et ekstra råderum af tid. Tid til kreativitet. Tid til at skrive. Tid til at lave musik. 

Har pandemien betydet noget for dit arbejde som producer, og i givet fald hvad?

– Egentlig har pandemien ikke haft den samme betydning for mig, som den har for de mange artister, der skal ud og spille. Jeg er jo egentlig ret vant til at sidde alene og gøre det, jeg gør. Og det gør jeg også nu. Men det er helt klart mit indtryk, at det har skabt et rum for spændende og nye projekter for de mange artister, der nu skal blive hjemme.

Så pandemien har måske ligefrem skabt et ekstra råderum for kreativitet?

–Ja, det vil jeg sige. Det er helt vildt, hvor meget musik der laves i disse tider. Og det er ikke, fordi jeg har manglet noget at lave. Tværtimod.

Hvad har været højdepunktet for dig i 2020?

– Jeg synes faktisk, at jeg har haft mange højdepunkter. Det er svært for mig at sige. Det har været en kæmpe fornøjelse for mig at arbejde med alle de dygtige musikere, jeg har arbejdet med i løbet af året. Jeg nåede lige at færdigmixe Joyces album, og så har det også været en stor fornøjelse at mixe for Dopha.

Hvordan ser planerne for dit 2021 ud?

– Simpelthen bare at blive ved med det jeg gør og blive dygtigere. Det tror jeg er min eneste plan. Lige nu sidder jeg faktisk og afprøver en helt ny lyd, lyder det afsluttende fra den aarhusianske producer, mixer og nu også prisvindende Carsten Heller.

Se GAFFA-Prisen på TV2 Play

LÆS OGSÅ: GAFFA-Prisen – og vinderne er…


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA