x

KINGS OF LEON-INTERVIEW: ”Du får lyst til at skrue op for guitaren og drukne støjen omkring dig”

KINGS OF LEON-INTERVIEW: ”Du får lyst til at skrue op for guitaren og drukne støjen omkring dig”

Kings of Leon er blevet ældre. Gennembruddet ligger langt bag dem, ligesom succesen omkring Only By the Night hører til en anden tid. Uden at forberede sig på det har Kings of Leon reflekteret over de perioder, der har formet dem. De har mærket tiden bevæge sig ind på dem. Med When You See Yourself har de kigget sig selv i spejlet og fundet frem til den gnist, der skal tage dem videre 20 år mere.

– Så længe der er folk derude med noget på hjerte, vil rock være en kanal, der vil blive brugt, siger Caleb Followill.

Vi er enige om, at det, Kings of Leon repræsenterede, da de brændte sig fast på nethinden hos de fleste gymnasieelever under Roskile Festival i 2008, i dag har ændret sig. Rock er ikke længere noget, de voksne er bange for. Faktisk lytter de måske mere til det, end de unge gør. Rock er noget, far hører. Far-rock er blevet en ting, som ikke bare spilles i radioen.

Måske er det ikke så defineret i USA, for da jeg senere i min samtale med Caleb og Jared Followill nævner begrebet, bliver jeg mødt af en reaktion, der tydeligvis viser, at de ikke har hørt det udtryk før. Vores anskuelse af rockmusik, som det ser ud i 2021, er faktisk noget, vi er fælles om. De to Followill-brødre og jeg er enige om, at hiphop i høj grad har overtaget det talerør, rockmusikken engang havde. Men som Caleb Followill forklarer det, er der intet at frygte.

– Rock har som genre ændret sig og udviklet sig enormt meget, siger han. – Rockmusik har været voldsomt vigtig for musikhistoriens udvikling, og det tror jeg, den vil blive ved med at være, selvom den måske ændrer form med tiden. Det er stadig et enormt vigtigt talefør for ungdommen og en måde for ungdommen at skabe samhørighed på. Det er en måde at få folk til at lytte til din historie.

– Jeg ser det hele som bølger, der skifter hele tiden, tilføjer Jared Followill. – Musikken er måske konstant, men populariteten skifter. Rock har været død så mange gange igennem tiden, men så kommer Nirvana og liver alting op igen, og ti år senere kommer The Strokes og skyder nyt liv i rockmusikken sammen med The White Stripes.

– Jeg føler, at vi sikkert befinder os i en slags tørke lige nu, hvor hiphop klart har taget over, men det kommer sikkert til at skifte igen. Rock vil aldrig forsvinde, for den har simpelthen bare været årsag til alt for mange store ting. Nogle af de stærkeste og mest epokeskabende sange, der nogensinde er skrevet, er rocksange, og det vil folk aldrig glemme og altid bevæge sig tilbage til og drage inspiration af. Og så rammer 2021 med et nyt album fra Kings of Leon, og pludselig ændrer alting sig.

Artiklen fortsætter under videoen

En tid i forandring

Det er knap fem år siden, Kings of Leon sidst udgav ny musik. Tiden har ændret sig meget siden da. Forbløffende meget endda. Da bandet fra Nashville udgav WALLS, var Donald Trump stadig bare en vildfaren forretningsmand, man grinte ad i amerikansk politik. Der var ingen pandemi, Neil Young og Foo Fighters kunne stadig samle 100.000 mennesker foran Orange på Roskilde Festival.

Nuvel, det kan de måske stadig, men de der gamle hoveder, der har det med at blive lidt trætte af urban-genrens indtog på verden største festivaler, har fået mere at brokke sig over. Kings of Leon er ikke længere et friskt pust til rockmusikken, for de har efterhånden været en del af den i tyve år.

Musikken har ændret sig siden begyndelsen, for det har den slags det med at gøre. Kings of Leon er gået fra at være små protegéer for stadionrocken for at bevæge sig mod i dag at være repræsentanter for deres generation. Bruce Springsteen befinder sig nok et stykke fra at stille træskoene, men alderen indhenter ham.

Eddie Vedder klatrer efterhånden sjældent rundt på scenestilladset og råber profaniteter ad MTV, ligesom Dave Grohl er blevet langt gladere for at danse pænt, end Kurt Cobain gav ham lov til i Nirvana. Kings of Leon befinder sig stadig med et ben placeret i ungdommen, men samtidig har livet indhentet dem. Tiden har taget røven på dem, og med bandets nye album, When You See Yourself, har bandet set indad for at bearbejde det liv, der lynhurtigt passerer forbi dem.

– Undervejs i processen gik jeg igennem en periode i mit liv, hvor jeg kiggede mig i spejlet og så mig selv på en ny måde, siger Caleb Followill. – Jeg indså, at jeg var ved at blive ældre, og livets realitet var begyndt at blive mere tydelig for mig. Jeg følte ofte, at jeg blev konfronteret med tiden, enten i form af tanker om fortiden og dvælen ved nostalgien eller en historie om noget, der ville ske senere i livet. Og det kommer til udtryk i teksterne på pladen. Tid er noget, der går igen på albummet.

Kings of Leon befinder sig i dag langt fra Only By the Night og det gennembrud, de stod over for, da jeg i mine mid-teens først stiftede bekendtskab med dem på Roskilde Festival i 2008. De er vokset af det gennembrud, der bragte dem verden rundt, og i musikken har de aldrig kigget tilbage. Bag musikken har der aldrig ligget et intentionelt forsøg på at genskabe gennembruddets virkemidler. Kings of Leon er vokset med tiden, ligesom de er vokset ud af den musik, der ligger bag dem.

– Man vokser af ting, man har gjort før, siger Jared Followill. – Vi har måske berørt nogle emner eller historier i sange, vi tidligere har skrevet, og det kan senere give lyst til at gå mere i dybden. Vi har selvfølgelig altid en vis forbindelse til det, vi har lavet før, men det er ikke noget, der kommer direkte til udtryk på When You See Yourself, for så ville sangene nok passe bedre ind i radioen. Vi er gået ind i processen uden nogle videre bagtanker, og vi har haft det sjovt undervejs. Vi forsøger ikke at referere til os selv eller vores fortid, snarere vil vi hellere se fremad og lave noget nyt.

Perioden fra debuten Youth & Young Manhood fra 2003 og frem til Come Around Sundown fra 2010 bragte Kings of Leon verden rundt. I en periode over knap ti år skrev bandet deres hidtil største albumsucceser. De var med til at definere kærligheden hos ungdommen, og de tog på turné med Pearl Jam, deres personlige idoler, som har givet dem de holdepunkter, der ikke må gives slip på, når man bevæger sig fra show til show. – Når du er på turné og væk fra din familie, er det vigtigt at gøre det så nemt for dig selv som muligt, og det virker som om, at Pearl Jam har knækket koden til det, siger Jared Followill.

Kings of Leon var hovedrepræsentanter for lyden af rockmusik i 00’erne. Sammen med Band of Horses og Arcade Fire var de den nye generation af bands, der skulle tage stafetten videre fra The Strokes, The White Stripes og Arctic Monkeys, der havde defineret årene inden gennembruddet. Rockmusik var stadig beskidt og farligt. Det var der, hvor alle ville være.

– Vi gik virkelig igennem nogle store forandringer i den periode, fortæller Jared Followill. – Vi startede bandet i en meget ung alder, og dengang havde vi en bestemt opfattelse af, hvad der var rampelyset og berømmelse. Vi tog til London meget tidligt i vores karriere og boede på Columbia Hotel, hvor alle de andre nye rockbands boede, og dengang tænkte vi, at vi befandt os midt i orkanens øje som en del af den her kæmpe bølge af rockmusik.

– Vi følte, at vi var en del af den verden i evigheder, selvom det måske kun strakte sig over fire-fem år, men som vi begyndte at få succes med Only By the Night, oplevede vi en endnu større forandring ved den succes, der begyndte at udfolde sig. Det gav os idéen om, at det, vi før havde oplevet, var ingenting til sammenligning. Det var en helt ny verden, som vi skulle finde os selv i. Det var en vild rejse at være på, og vi fortryder intet af den, men det var helt klart et stort skift for os.

Artiklen fortsætter under videoen

Det, som musikken handler om

I dag befinder Kings of Leon sig på den anden side af den forandring, gennembruddet og succesen fulgte med sig. De har lært at leve med forandringen, og de har lært at lave musik ud fra deres egen præmis. Det handler ikke længere om at få musik i radioen, for så havde de bare lavet Only By the Night igen og igen. Livet har ændret sig omkring dem – verden har ændret sig omkring dem. When You See Yourself er blikket indad, følelsen af at se sig selv i spejlet og se forandringen foran sig.

– Da vi turnerede med WALLS, kom vi virkelig ud af vores komfortzoner, siger Caleb Followill. – Vi gjorde alle de ting, vi ikke havde gjort for at forsøgte at udvide vores setup, så meget vi kunne. Det inspirerede os til at lave en plade ud fra den tilgang, fordi vi endte med at nyde den måde at spille musik på, mere end vi nogensinde havde gjort før. Og samtidig var der masser af trække inspiration fra. Vi har ændret os, og verden omkring os har ændret sig. Vores familie har udvidet sig. Samtidig har Nashville været igennem nogle op- og nedture.

– Der har været nogle katastrofesituationer i Nashville, og samtidig har resten af landet også været igennem sit. Det har ikke været en kedelig tid at leve i. Det er jo en vild verden at leve i, og det er nemt at trække på, og hvis man ser på alle de ting, der er sket i USA, mens Trump var præsident og mange af de ting, der skete sideløbende med det, har det været svært at undgå at forholde sig til. Så hver eneste gang, at man oplever en konflikt eller er en del af den, inspirerer det ofte musik. Rockmusik kommer altid frem i lyset efter kriseperioder i samfundet. Du får lyst til at skrue op for guitaren og drukne støjen omkring dig.

Artiklen fortsætter under videoen

Oplært af Pearl Jam

– Vi har altid set op til det band, og det band har altid været en kæmpe inspiration for vores musik, siger Caleb Followill. – Og da vi fik muligheden for at tage på turné med dem, forsøgte vi at lære så meget af dem undervejs, og hvordan man kunne holde liv i et band og et turnéliv 20 år inde i karrieren. Det har vi altid bestræbt os på at eftergøre. De har altid sagt til os, at de jagter solen rundt om jorden, når de er på turné, og det er jo rigtigt.

– Uanset hvor de spiller, er der altid smukt og solrigt, og det gør det utvivlsomt mere behageligt at være på turné. Det gør det også nemmere for os at tage på turné, hvis vi ved, at det er sommer det sted, hvor vi skal hen. Det er nemmere at tage til Roskilde Festival, fordi vi ved, at der er sommer på det tidspunkt, end det er at spille et show i København i januar. Så når du er væk fra alle omkring dig, er det i det mindste dejligt at være det sted, hvor du tager til.

Den kultur, der har formet dem

– Vi trækker helt klart på den kultur, Nashville har skabt for musikken, siger Caleb Followill. – Før vi var Kings of Leon, gik jeg og Nathan rundt i byen for at få et job som sangskrivere. Det er noget, der altid har været en stor del af vores musikalske identitet og en ting, vi altid har holdt meget af. Hele kunstformen bag at skrive en sang, og hvor vigtig den kan være.

– Hvis du skriver en rigtig god sang, kan den leve evigt, og det er helt klart noget, vi alle sammen skyder efter. Mit mål er, at lytteren skal kunne forstå teksten og læse den for så at se en lille historie udfolde sig. Sangen skal kunne bevæge dig på en bestemt måde, og det er netop det, musikkulturen i Nashville centrerer sig om. Med baggrund i Nashville lever vi i skyggen af mange store sangskrivere.

Fra demo til samlet værk

– Vi tog os helt klart mere tid i demoprocessen for at nå i mål med demoerne, inden vi gik i studiet, siger Jared Followill. – Før er vi gået i studiet med meget halvfærdige demoer, men det var der ikke samme mulighed for denne gang, fordi vores producer (Markus Dravs, red.) arbejder på en anden måde, så det tvang os til at dykke mere ned i demoerne og arbejde med sangene på en ny måde.

– Det lærte vi meget af, og da vi så endelig nåede til studiet, arbejdede vi med sangene i længere tid. Vi har lagt mange flere tanker og energi i sangene, end vi før har gjort. Vi har forsøgt at tage os god tid og ikke skynde os, og derfor tog det os 10-11 måneder at indspille pladen, hvor den længste studieperiode indtil da måske havde været på tre eller fire måneder.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Mildt og melodisk comeback i mellemklassen


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA