x

REPORTAGE fra by:Larm Festival: Kvinden, Kampen og Helligånden

REPORTAGE fra by:Larm Festival: Kvinden, Kampen og Helligånden

Artiklen er skrevet i samarbejde med Johanne Nedergaard

Dagen startede ud med en talk fra det britiske initiativ Ladies Music Pub. Meget lig Musikbevægelsen af 2019 herhjemme i Danmark, hvor kvindelige, non-binære og transpersoner skaber et fælles mødested, hvor man kan sparre, finde kontakter og råd til at navigere i musikbranchen. Her blev der blandt andet preachet fra præsident for Hacate Entertainment Group Sarah-Chanderia: “De problemstillinger, I sidder og snakker om nu, er de samme problemstillinger, som vi snakkede om i 90’erne. Det handler om at skabe et sikkert netværk for minoriteterne og ikke en lejr med henholdsvis kvinder og mænd i, men et fællesskab, hvor vi går en forenet fremtid i møde.” Amen!

Musikaftenen startede med Øya Festivals showcase-arrangement på BLÅ, hvor undertegnede især blev overrasket og tryllebundet af koncerten med Metteson (nedenfor) – et projekt skabt af den norske skuespiller Sverre Breivik – der leverede fire storslåede popnumre à la Troye Sivan med masser af indlevelse, stensikre korarrangementer og en elektrificerende publikumskontakt (vores norske anmelder var stærkt imponeret over hans koncert senere på aftenen – læs anmeldelsen her). Til gengæld virkede kontakten lettere slukket, da den æstetiske singer-songwriter Sondre Lerche lige efter stillede sig op på scenen med et kæmpe lysrør, som han messende gik rundt i blandt publikum og sang med. Hm, ja, kunsten har vel aldrig skullet tilfredsstille alle.



Angående Mig leverede – som sædvanligt – en hæsblæsende og stærk koncert. Denne gang foregik det på Rockerfeller, hvor især de nye udgivelser “BLOMSTER I LAKKEN” og “POLYFILLA AF LIGEGYLDIGHED” ramte publikum som en intens lydmur – muligvis aftenens bedste koncert.  

Videre gik turen til vinderen af årets Hyundai Nordic Music Prize, Clarissa Connelly. Vi søgte ly for regnen i den lille St. Edmunds Kirke, hvor musikeren inviterede til hellig ceremoni med højtflyvende melodier, der blev vævet sammen til smukke lydtapeter. Læs den femstjernede anmeldelse lige her



Fra mytologisk folkemusik til hårdtslående electronica; den norske artist RebMoe begyndte sit sæt med sine nyeste singler, der bedst kan beskrives som en blanding af Avril Lavigne og Wheatus – men som koncerttiden gik, jo mere eskalerede stemningen også. For kunstneren er mest kendt for sine store clubbangers i samarbejde med EDM-kongerne Tiesto og 7 Skies. Og både det nye Lemaitre-nummer “OK Computer” og hittene “My Frequency” og “I Don’t Speak French (Adieu)” fik sat gang i en hoppende dansefest og en reel circlepit på det lille spillested John Dee.

Der var mindre dansefest og mere dybtfølt singer-songwriter-stemning ovenpå ved Rockefeller, hvor svenske JÁNA havde indtaget scenen. Musikerens velspillende band sørgede for fusionsjazzede arrangementer, mens frontkvinden fraserede sig gennem de neo-soulede melodier. Bedst blev det under Hiatus Kaiyote-coveret “Nakamarra”, som også virker til at være den helt store inspirationskilde for JÁNAs musik. 

Mens de hellige vibrationer stadig sad i os fra Clarissa Connellys koncert, gik turen videre til Kulturkirken Jacob. Her skulle den hypede Gen-Z-kunstner Cham Léon spille det højtidelige kirkerum op – og det var intet problem. Musikeren havde tiltrukket en stor del af festivalen og var da også helt rørt af det voldsomme publikumsantal. Kordegnen var skiftet ud med vocoderharmonier og kirkebænkende med et dansegulv.

Hvis der var mange til Cham Léon var der endnu mere tætpakket på BLÅ, hvor aftenen sluttede med Norges sortseende sweetheart L.U:N.A. Med sveden dryppende og fødder, der knap kunne rykke sig i menneskemængden, virkede publikum til at have mere travlt med bare at være dukket op til et hypet navn og drikke øl, end de egentlig ville til koncert. Til trods for, at hun leverede en sikker vokalføring, kom hun desværre aldrig helt op i de hellige luftlag, som dagen ellers havde budt på. Læs vores anmeldelse lige her.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA