x

GINNE MARKER-INTERVIEW: Musik er et sprog, jeg kender bedre end dansk og engelsk

GINNE MARKER-INTERVIEW: Musik er et sprog, jeg kender bedre end dansk og engelsk

Ginne Marker voksede op i Nordjylland og fandt løbende ud af, at hun ikke var helt som de andre. Ikke at hun blev holdt udenfor eller mobbet, men den gængse socialisering rettet mod håndboldhallerne, mode og tidens popbaskere gav ikke den næring og mening, hun ubevidst søgte. Så skete der en forandring, da hun begyndte til guitar i 6. klasse. Det ramte tidligt og hurtigt. Lyden af en D-akkord var lykke, åbningen til en helt anden verden, et nyt univers.

I de følgende år sad Ginne med guitaren hver eneste dag, når hun kom hjem fra skole. Først lærte hun at bolte sig rundt i et arsenal af sange, skrevet af folk som John Mayer, Tim Christensen, Mads Langer, Jeff Buckley, Beatles og Amy Winehouse. Helt naturligt begyndte hun at skrive sine egne sange og kompositioner. Gennem hele folkeskolen var det primært en ting, der foregik hjemme på børneværelset i Aalborg. Et indre sprog, en indre kommunikation, der løbende udfoldede og udviklede sig, men i forhold til de jævnaldrende også en lidt nørdet ting, hun havde for sig selv. Det ændrede sig markant, da hun startede på gymnasiet, fortæller Ginne.

– Pludselig var det cool og populært at kunne spille musik. Jeg var vant til at gå med denne private, halv-nørdede ting til, at folk ville have mig med i den ene og anden sammenhæng. Efter alle de timer med guitaren derhjemme var jeg blevet rigtig god til at spille, og det kunne bruges. Jeg tror, jeg nærmest var med i alle musik-konstellationer i gymnasietiden, og jeg begyndte at spille med forskellige bands og artister rundt omkring.

Artiklen fortsætter under videoen

Fandt sin stemme

Når man hører, hvor godt og stilsikkert Ginne synger, hvor stort et register hun har, og hvor personligt, inderligt og ubesværet hun udtrykker sig, kan det lyde underligt, at hun først vidste, hun havde den form for stemme et lille årti efter, hun for alvor kastede sig over guitaren. Nærmere bestemt i slutningen af gymnasietiden i forbindelse med en syngende teaterrolle.

– Musik har været min måde at kommunikere på og et sprog, jeg nærmest kender bedre end dansk og engelsk, baseret på grammatik og regler, hvor musik er grænseløst og uendeligt. Jeg kan huske, hvor overraskede folk var, da jeg var til audition på rollen. De var vant til at høre mig spille guitar, men ikke synge. Selv var jeg lige så overrasket, her var noget helt nyt, en helt ny måde at udtrykke mig og være på. Jeg har gået til guitar, lært akkorder og teori og gik senere på MGK og konservatoriet. Vokalen har jeg selv fundet, eller den har fundet mig. Her er jeg helt uskolet og autodidakt og har lyttet til sangere som Jeff Buckley, Eva Cassidy og Chet Baker. Det skolede og autodidakte er to ret forskellige tilgange.

Aske Jacoby

Ginnes talent såvel som ihærdighed var åbenlys, sangene kom, og det personlige udtryk blev stærkere og mere tydeligt. Det kom superguitaristen og den musikalske altmuligmand Aske Jacoby for øre. Legenden, der har produceret 30 og medvirket på 500 album, kontaktede Ginne. Der var et ”instant match”. Jacoby har såvel produceret som udgivet Ginnes debutalbum som det aktuelle Ulteria.

– Aske har også musikken som sprog, og det har været helt vildt at være mødt og forstået på det plan. Samarbejdet med ham har givet mig nogle fantastiske muligheder og de vildeste musikere at spille med. Jeg føler mig hjemme og virkelig heldig i det selskab.

På den enkle og overvejende akustiske For Seasons to Come rammer Ginne en fin, melankolsk og jazzet tone, ikke helt ulig de associationer, Norah Jones skabte med debutalbummet Come Away With Me i 2002. På Ulteria mærker man fortsat inspirationen (frasen ”Heart is drenched in wine” fra ”Lovers in Orbit” sender bevidst eller ikke en hilsen til Jones’ blockbuster ”Don’t know why” og er stemningsmæssigst helt i sync med samme) men der er kommet flere toner og farver på paletten. Den smager af flere stilarter og udtryk og rummer både de barberede ballader og de større produktioner. En udvikling og historik, der afspejles i albummets titel.

– Ulteria er sammentrukket af de to ord ”ulterior” (bagved liggende) og ”euphoria”. En metafor for den følelse i mit liv at have været brudt ned og mistet alt under pandemien, til friheden og de spændende muligheder, der nu foreligger, for at bygge op igen, efter at alt har været i ruiner.

Hvem: Som mange af de andre spillede Ginne håndbold og fodbold i mange år, men fandt ikke sig selv på samme måde med bolden, som da hun fik en guitar i hånden, hvilket blev en kommunikationskanal med hende selv og med tiden omverden. I gymnasiet fandt hun sin stemme.

Hvad: Først kopierede hun John Mayer, Tim Christensen, Mads Langer, Jeff Buckley, Beatles, Amy Winehouse, Eva Cassidy og Chet Baker. Senere kom hendes egne sange. Debutalbummet For Seasons to Come fra 2019 gav hende to Carl Priser som Årets Talent og Årets Jazzkomponist, fik storslåede anmeldelser og blev fulgt op af intensiv turnévirksomhed. På aktuelle Ulteria udvider hun den musikalske radius godt ind i pop og større produktioner.

Hvor: På den grønne gren med debutalbum, fuldt booket turné, lejlighed på bedding med (eks)kæresten skippede hun uddannelse, Nordjylland og planlagde rykket til hovedstaden i starten af 2020. Corona lukkede alt, og hun endte i halvandet år på forældrenes sofa i Aalborg, blanket af. Hun er nu fuldt "back on track" og klar til at erobre verden. Ulteria udkommer 15. oktober, og Danmarksturnéen starter 3. november.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Talentets andet album er mesterligt


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA