x

Flood fylder 50

Flood fylder 50

Han har produceret Erasure, Depeche Mode, James, Nine Inch Nails, Nick Cave & The Bad Seeds, U2, Tom Jones, PJ Harvey, The Smashing Pumpkins, New Order med flere – og alligevel er der mange der ikke ved hvem han er. I dag fylder Flood 50, og her kommer et portræt af den mystiske mand, kendt for sin energiske lyd.

Flood satte sine første fingeraftryk på pladeudgivelser i 1981, hvor han – som 21-årig – var tekniker på New Orders debutalbum "Movement", samt Girls At Our Bests første og sidste album "Pleasure", indspillet med en række forskellige trommeslagere, blandt andre Paul Simon – i rollen som studiemusiker og producer.

Året efter kunne Flood skrive to tekniker-krediteringer mere på cv'et, nemlig The Sounds tredje – og mest udfordrende plade – "All Fall Down", samt Marc Almonds solodebut "Untitled", udgivet under navnet Marc & The Mambas, og med The The-manden Matt Johnson på guitar. Kort efter udgivelsen af den ene halvdel af Soft Cell sad Flood ved pulten igen, denne gang for at mikse Marc Almonds Soft Cell-makker Dave Ball, på hans solodebut "In Strict Tempo".

Af de fem ovennævnte plader Flood havde været med til at støbe i sine første par år som tekniker var fire af dem debutplader, og der skulle indspilles yderligere et par debutalbum inden Flood kunne kalde sig selv ikke bare tekniker, men producer. Først Ministrys 1983-udgivelse "With Sympathy", der stort set intet har med Ministrys senere, voldsomme lyd at gøre, men derimod er en omgang synth-pop a la Human League light. Og derefter Nick Cave & The Bad Seeds debut "From Her To Eternity", hvor Floods arbejde må have imponeret Cave – der i hvert fald hyrede Flood som co-producer på sit andet og fjerde album: "The Firstborn Is Dead" og "Your Funeral...My Trial", og havde ham med som miks-tekniker på tredje album "Kicking Against The Pricks".

I stærk kontrast til "From Her To Eternity" producerede Flood også, samme år, Erasures ep "Heavenly Action". Titelnummeret blev Erasures anden single, og den til dato dårligst placerede Erasure-single på de engelske hitlister, nemlig som nummer 100. Det forhindrede dog ikke Erasure i at lade Flood sidde i producerstolen på deres første to albums – "Wonderland" fra 1986 og "The Circus" fra 1987 – indtil han blev erstattet af Stephen Hague, der kort forinden havde brudt igennem med Pet Shop Boys storhit "West End Girls", og nu gav Erasure en mere poleret lyd.

Men der var intet at græde over, for 1987 blev året hvor Flood fik foden indenfor hos U2, dog ikke som producer, da den tjans blev delt mellem Brian Eno og Daniel Lanois. Det var på det banebrydende album "The Joshua Tree", der havde noget af den samme atmosfæriske magi som Eno og Lanois havde skabt med U2 på "The Unforgettable Fire", men også en mere kraftfuld og direkte lyd – hvilket Flood sikkert har noget af æren for.

Udover de ovenstående plader har Flood, hvis rigtige navn er Mark Ellis, desuden siddet i stolen bag pulten for så forskellige navne som Nice Inch Nails, Depeche Mode, Pop Will Eat Itself, Nitzer Ebb, The Charlatans, PJ Harvey og Smashing Pumpkins.

Og i 1993, seks år efter teknikerrollen på "The Joshua Tree", blev det endelig til en producerkreditering på en U2-plade, nemlig "Zooropa" som han producerede i samarbejde med mesteren Eno. Fire år senere var han igen producer på en U2-udgivelse, og denne gang helt uden Eno og Lanois, men sammen med galningen Howie B. Det kom der det vidunderlige "Pop"-album ud af.

I de seneste par år han Flood arbejdet med The Killers, Johnny Cash, Sigur Rós, Goldfrapp og Editors. Så selv hvis du hører til dem der ikke kender navnet Flood, så er det så godt som sikkert at du har hørt noget han har sat sin signatur på – med mindre du har haft slukket for radioen de sidste 30 år.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA