x

Wild Beasts – Britiske bæster med pophjertet på rette sted

Wild Beasts – Britiske bæster med pophjertet på rette sted

Det skortede ikke på kritikerroser, da britiske Wild Beasts for tre år siden debuterede med Limbo, Panto, hvis farveprægtige artpop lagde sig et egensindigt sted mellem Pavement, David Bowie og Sparks. Forrige år fulgte kvartetten så trop med den lige så vellykkede Two Dancers, hvor frontfigur Hayden Thorpe positionerede sig som den britiske indiescenes måske mest særegne sangfugl med sin florlette operetterøst. Nu slipper bandet sit tredje album, Smother, om hvilken Thorpe uden at blinke fortæller: "Vi har været inspirerede af "Frankenstein". GAFFA har talt med de vilde bæsters ankermand.

Hvordan vil du beskrive jeres nye album?

– Vi har ikke været så optaget af at skulle genopfinde os selv på den her plade. Vi har snarere forsøgt at udforske den musikalske sfære, vi i forvejen bevæger os inden for. Man kan vel sige, at sangene på Smother har fået ny hud i stedet for en ny krop. Jeg synes også, det er blevet et mere indadskuende album, og måske har vi heller ikke været så besatte af rytmer og melodier som tidligere. Sangene er nok lidt mere subtile og underspillede.

Hvorfor er det blevet et mere indadskuende album? Var det tid til eftertanke for Wild Beasts?

– Det kan man godt sige. Two Dancers ændrede på mange måder vores liv. Vi turnerede meget i kølvandet på udgivelsen og fik en lidt mere offentlig profil. Men når man som os ikke er vant til at blive genkendt, faldt det ligesom naturligt at reagere på al opmærksomheden ved at kigge indad og huske os selv på, hvem vi er, og hvad der holder os intakte. Jeg synes godt, man kan betragte Smother som et forsøg på at opretholde os selv som sunde individer i den hektiske tilværelse, livet som musiker kan være, bedyrer Hayden Thorpe.

 

Frankensteins friske øjne

Direkte adspurgt tøver den velovervejede frontmand imidlertid ikke med at udpege en ganske uventet inspirationskilde for tilblivelsen af Smother: 

– Hvis jeg skal fremhæve en reference for albummet som helhed, så må det blive Mary Shelleys Frankenstein. Vi er alle fascinerede af fortællingen om den her skabning, som går rundt og betragter mennesker med friske øjne og prøver at begribe deres natur, og i bund og grund tror jeg, vi forsøger at gøre det samme – at se på folk med friske øjne og indkapsle betragtningerne til sange.

Men er det ikke lettere sagt end gjort at se på den moderne verden med friske øjne? Det ville mange mennesker sikkert ønske, de kunne…

– Jo, men det er det fantastiske ved at kunne leve af sin musik. Man får automatisk en position som outsider i samfundet. Vores jobbeskrivelse kræver ikke, at vi skal gå på arbejde hver morgen som andre mennesker, og det synes jeg giver os mulighed for at betragte hverdagen lidt mere som tilskuere. Det kan godt være en lidt skræmmende fornemmelse ikke at føle sig inkluderet i samfundet, men for det meste opfatter jeg det faktisk som en meget privilegeret rolle at være tredjeperson-synsvinkel til dagligdagen, påpeger Thorpe.

 

Ærlig popmusik

Rollen som betragtere – og formidlere af en særdeles vellykket artpop – har frontmanden og hans Wild Beasts-kumpaner forvaltet med sikker hånd på nu tre udgivelser. Anderledes besværligt har det til gengæld været for anmelderne at rubricere bandet – til Hayden Thorpes højlydte irritation:

– Folk plejer som regel at kalde os et indieband, men for at være helt ærlig er jeg ved kaste op over den betegnelse. Den genre er ladet med så mange fordomme. Vi plejer at betegne os selv som et popband, for det er dybest set det, vi laver – sange af tre til fire minutters længde med vers og omkvæd. Det er godt nok, som om udgangspunktet for at lave popmusik i dag beror på en forudindtaget idé om, at lytterne er dumme, men den indstilling prøver vi på alle måder at opponere imod. Det er vel vores egentlige mantra.

Så I forsøger dybest set at bringe intelligens tilbage i popmusikken?

– Ja, det kan man godt sige. Eller bare lidt mere ærlighed.

 

"Vores jobbeskrivelse kræver ikke, at vi skal gå på arbejde hver morgen som andre mennesker, og det synes jeg giver os mulighed for at betragte hverdagen lidt mere som tilskuere."

 

Wild Beasts – kort CV

 

Lineup:

Hayden Thorpe (vokal og guitar)

Benny Little (guitar)

Tom Fleming (bas og vokal)

Chris Talbot (trommer og vokal)

 

Diskografi:

Limbo, Panto (2008)

Two Dancers (2009)

Smother (2011)


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA