Boganmeldelse: Lars Daneskov – Vagabonden

Husker du Mike Tramp? Ja, i dag er den danske sanger og sangskriver Michael Trempenau (ja, det er "Trempenau" og ikke "Trampenau", som man ellers ofte ser) næsten gået i glemmebogen, men to gange har han oplevet at være superstjerne: Først som frontfigur i Mabel, der vandt det danske melodi grand prix i 1978 med "Boom Boom", hvilket kun cementerede den heltestatus, bandet allerede havde opnået blandt især danske teenagere. Dernæst som sanger i det bløde amerikanske heavyband White Lion et årti senere. En gruppe, der solgte adskillige millioner plader og dermed gjorde Mike Tramp til en af de mest populære danske musikere overhovedet, på linje med Lars Ulrich og senere Aqua. Men både før, under og efter tiden med Mabel og White Lion var der op- og nedture. Med andre ord: Mike Tramps liv er en god historie, og derfor er det da også oplagt, at Lars Daneskov har valgt at skrive en biografi om ham.

Daneskov er gået grundigt til værks: Foruden lange interview med Tramp har han talt med mange repræsentanter fra Tramps familie og med venner og musikerkolleger i ind- og udland. Og det tegner tilsammen et nuanceret billede af Tramps liv. Han voksede op i forholdsvis trange, men dog kærlige kår i en skilsmissefamilie på Vesterbro, men fik vækket sin musikalske interesse og sine ditto evner, da han begyndte at komme i den kreative Vesterbro Ungdomsgård. Og så gik det slag i slag: Verdensberømmelse i Danmarks som teenager, og herefter, da Mabel stoppede - primært grundet bandets manglende mulighed for at få indflydelse på egen musik, da succesen for alvor fik fat - en benhård satsning på at opnå det samme i rockens og Guds eget land. Og det lykkedes som bekendt med White Lion, selvom succesen ligesom med Mabel var flygtig: Bandet overanstrengte sig grundet det voldsomme forventningspres og lavede dårlige plader, og efter få år var folks interesse for den blegnende løve stærkt på retur.

Uhørt ambitiøs
De seneste 10-15 år har Tramps karriere kørt i noget lavere gear: Han dannede det grunge-inspirerede band Freak Of Nature, der fik moderat succes i starten, men hvis fanskare igen hurtigt blev spredt for alle vinde, og siden har han udsendte en række soloplader i den klassiske rocktradition uden den helt store kommercielle succes. Og er i øvrigt, primært af familiære grunde, flyttet til Tasmanien fra det USA, hvor han ellers har boet i godt halvdelen af sit 44-årige liv.

Som sagt er det en klassisk "god historie", Mike Tramps liv har været indtil nu, og det er også en god historie, når den fortælles levende og velresearchet af Lars Daneskov. Først og fremmest er det fortællingen om en uhørt målrettet og ambitiøs mand, der i mange år tydeligvis især var drevet af trangen til at komme væk fra det fattige liv på Vesterbro og om at "make it big" i det store Amerika. Oven i købet så målrettet, at han efter eget udsagn og i modsætning til vel omkring 99 procent af sine kolleger, stort set aldrig har røget, drukket eller taget hverken blødere eller hårde stoffer. En af de ganske mange overraskelser, "Vagabonden" bringer til torvs. Men også en mand, der er blevet mere ydmyg med årene og nu primært spiller rock'n'roll, fordi han faldt i gryden som spæd - også selvom hans pladesalg ikke er værd at skrive særlig meget hjem om i disse år. Som sagt: en god historie. Hermed anbefalet.

Lars Daneskov: "Vagabonden - Historien Om Mike Tramp", People's Press, 285 sider, pris 250 kroner. Udkommer i dag.

Mike Tramps hjemmeside

Læs interview med Lars Daneskov