x

Highasakite - Samlivsuhyggens storhed

Highasakite - Samlivsuhyggens storhed

Man er dårligt nok landet på norsk jord, før det går op for én, hvor hurtigt det er gået med Highasakite det seneste stykke tid. Færdes man i Oslo for tiden, er de at finde alle steder. Den lokale vinylpusher spiller dem, radioerne spiller dem, og der er efterhånden udsolgte shows på stribe på Highasakites første store norske turné.

Det er dagen for den officielle releasekoncert af den alternative popgruppes andet album, Silent Treatment, der er grunden til al denne hype. Den har taget Norge med storm. Især førstesinglen Since Last Wednesday har fået heftig airplay, og andre numre er godt på vej.

Highasakite opstod oprindelig ud af samarbejdet mellem forsanger og sangskriver Ingrid Helene Håvik og trommeslager Trond Bersu, mens Øystein Skar kom med til indspilningerne. Siden er gruppen blevet udvidet med to yderligere, og det er de fem, der har skabt Silent Treatment i Propeller Recordings studie i Oslo med producer Kåre Vestheim bag knapperne over et års tid. Vi fangede tre af gruppens medlemmer før den omtalte koncert på Rockefeller Music Hall.

 

Fra to til fem

Hvordan har I flyttet jer rent musikalsk siden debuten (All That Floats Will Rain, red.)?

Ingrid Helene Håvik: – Det er blevet et meget større lydbillede – nærmest orkestralt.

Øystein Skar: – Vi er blevet flere personer, hvilket selvfølgelig er noget, der har præget vores lyd. Vi har også udviklet os hver især på vores instrumenter.

Marte Eberson: – Vi har bygget det hele op i studiet. Ingrids skitser er ofte klaver og en masse stemmer, så udfordringen har været at skabe et lydbillede med de instrumenter og dosere det. Hvilke lyde skal man bruge? Hvilken sang skal det være, når udgangspunktet har været klaversange? Det brugte vi lang tid på.

Ingrid: – Grundlaget fra den forrige plade var, at jeg sang og spillede harpe, og Trond spillede trommer. Senere kom Øystein med en masse synth-ting. Nu er trommerne ikke helt så meget i centrum, og der er er heller ikke så meget harpe. Det er mere synth-baseret.

Øystein: – Ja, der er meget synth. (Sagt tørt af den mandlige synth-ansvarlige, red.)

Ingrid: – Ja, men det er der.

Øystein: – Ja, det er derfor, at det album er så hamrende godt. Haha!

Ingrid: Vi har også fået blæsere på, det giver en enorm forskel.

Hvad med tematikkerne påSilent Treatment, hvad har I især arbejdet med?

Ingrid: – Størstedelen af sangene handler om krangling – diskussion er vidst det danske ord. Samlivsuhygge. Samlivsuro.

Når jeg har lyttet til Highasakite, så har jeg også tit oplevet store eksistentielle temaer (God Is A Banquet, Science & Blood Tests, The Man On The Ferry)?

Ingrid: – Vi bruger store temaer til at forklare mindre ting. Nogle ting, der er lidt mere nære. Jeg opfatter det ikke som eksistentielle temaer, det er mere eksistentielle billeder.

 

Store ambitioner

I den norske presse er det regnet ned med seks-stjernede anmeldelser for gruppen, der da også besidder store udenlandske ambitioner. Hvorfor gruppen allerede har spillet på SXSW i Austin – og ikke mindst på Roskilde Festival.

Ingrid: – Vi håber, at vi kan komme til at leve af det og få løn en dag. Hvor vi kan spille koncerter og få betaling for det. Derudover vil vi meget gerne lave en plade mere. Det kan være meget hårdt i starten, fordi man spiller koncerter helt gratis, og man investerer og investerer i det. Vi glæder os også til at få udbytte fra det, vi har investeret.

Marte: – Det er også derfor, at vi har satset på det udenlandske. Selvom det er godt betalt i Norge, så ender man jo med at bruge pengene uden for grænserne.

 

Amerikansk fan

Da gruppen først kom frem, fik de meget omtale, efter en vis amerikaner havde ytret en anerkendende udmelding. Det var såmænd ingen ringere end Justin Vernon fra Bon Iver, som gruppen også fik lejlighed til at hilse på under den store norske festival Øya Festival.

Ingrid: – Han stod på siden af scenen og så os spille. Han kommenterede på Twitter, at han så et crazy band ved navn Highasakite.

Øystein: – Bagefter kom Øya-chefen og spurgte os, om vi ville med ind bagved og møde dem.

Det er en god historie, men da spørgsmålet falder på, om gruppen mon har sendt det nye album til Vernon, kommer der et svar fra forsanger Ingrid efter en lidt for lang kunstpause, hvor bandkammeraterne kigger spørgende på forsangerinden, der svarer:

Ingrid: – Nej. (Sagt med dobbelttydigt smil red.)

Marte: – Har du sendt den?

Selvsikkerheden fejler intet hos Highasakite, og interviewet slutter med en kæk udmelding:

Øystein: – Han må købe den, som alle andre…haha!

 

Hvem:

Ingrid Helene Håvik, vokal med mere

Trond Bersu, trommer

Øystein Skar, synth

Marte Eberson, synth

Kristoffer Lo, guitar og flugabone

Hvad:

Highasakite skriver eventyrlig alternativ popmusik med forsangerinden Ingrid Helene Håvik som en helt central figur i form af en meget karakteristisk mangefacetteret vokal. De maler med den brede pensel, og det er de helt store følelser, der er på spil hos den talentfulde norske kvintet.

Hvor:

Highasakite er fra mange forskellige steder i Norge, men er pt. bosat i Oslo. De kigger dog utrolig meget udenfor Norges grænser, når det kommer til turnévirksomhed, hvor de igen i år skal på South By Southwest-festivalen i Austin og har store Europaturné-planer foran sig over sommeren.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA