Boganmeldelse: Torben Bille – Ud Af Mørket

En biografi om Michael Falch? En oplagt idé. For Falchen, der lige har rundet de 50, har haft en mere alsidig karriere end mange af sine jævnaldrende – og med adskillige op- og nedture undervejs. Fra tiden som vred, ung mand med Malurt over teenageidol på de første soloplader, filmroller, de senere albums mere eftertænksomme sanger-sangskriver-univers, selvbiografiske bøger, to Malurt-gendannelser, tv-succes i ”Rejseholdet” og senest en erklæret tilstand som ædru alkoholiker. Alt dette afdækker dansk musikjournalistiks grand old man Torben Bille i den 300 sider lange bog med den velvalgte titel ”Ud Af Mørket”, opkaldt efter en af hans solosange.

Bille er gået grundigt til værks og har foruden hovedpersonen interviewet en lang række af Falchs kolleger, familiemedlemmer, venner, branchefolk og andre, der har krydset Falchs veje (og omvendt) gennem årene og præsenterer genren tro stoffet i nogenlunde kronologisk form. Vi bliver taget med helt tilbage til den tidligste barndom, og den var traumatisk. Falchs far var nemlig på overfladen succesfuld forretningsmand, men både han og Falchs mor havde alvorlige alkoholproblemer, og det resulterede i svigt, opbrud og voldsomme opgør i hjemmet. Den unge Michael finder trøst i både fodbold og musik og begynder også at interessere sig for litteratur. Han drages af storbyen, og efter at være blevet student i Tønder – en af de mange byer, familien bosatte sig i i hans barn- og ungdom – flytter han til København for at læse dansk på universitetet. Han løber hurtigt ind i ligesindede, som han begynder at spille rock med, og resten er dansk rockhistorie.

På vej mod bumsetilværelse
En historie, som Bille fortæller veloplagt og sagligt. Vi hører både om den unge Falchs status som først rock-, siden popidol, om hans fyring af de to Malurt-medlemmer Peter Viskinde og Henrik Littauer, der krævede flere royalty-penge, om da han fik Bruce Springsteen til at optræde sammen med Malurt på scenen i Forum – i øvrigt genkendte hverken billetkontrollørerne eller en stor del af publikum angiveligt The Boss henholdsvis før og under hans optræden – hans voldsomt udskældte TV-Søndagsavisen-indslag, hvor han fremførte ”I Et Land Uden Høje Bjerge” i en tom Idrætsparken, om da han sagde nej til at blive medejer af Gnags’ pladeselskab Genlyd – som de kort efter solgte til tyskerne for et tocifret millionbeløb – og ikke mindst om hans stigende alkoholisme, som i starten af det nye årtusinde var ved at blive hans Waterloo. Det er hård kost at læse om, hvordan Falch i 2002 forlod sin familie og gjorde klar til en tilværelse som bums i en campingvogn sammen med de andre sutter – men ironisk nok alligevel tilpas tæt på børnene!

Skildringen af Michael Falchs alkoholisme hører til bogens stærkeste sider, men rummer også en enkelt svaghed. Stærkeste, fordi Bille både formår at redegøre for de barske detaljer uden samtidig at fremstå som skandalesøgende dyneløfter, og fordi han nøgternt redegør for, hvad Falch gjorde for at blive alkoholdjævelen kvit – og hvad andre i samme situation – og deres pårørende – kan gøre. Men samtidig får hverken Bille eller Falch reflekteret særlig meget over, hvorfor Falch blev alkoholiker. Falch nævner kort, at han muligvis er arveligt belastet, men om han mener det i genetisk eller miljømæssig forstand, står hen i det uvisse. Eller er det blot den lette adgang til spiritus i rockmiljøet, der har været den udløsende? Skyldtes drikkeriet en helt tredje ting – noget, Falch ville flygte fra, usikkerhed ved berømmelsen, romantiske alkoholiker-kunstnerdrømme? Eller en kombination af det hele? Her kunne Billen med fordel have gået Falchen mere på klingen.

Denne indvending – og det faktum, at hverken Falchs kone eller hans tre døtre (modsat hans to søskende) har ønsket at udtale sig til bogen – er dog kun en skønhedsplet på en vellykket biografi, hvor Bille også skal roses for at fokusere på Falchs store litterære interesse og hans forbilleder i navne som J.P. Jacobsen og Henrik Pontopiddan. Yderligere er bogen gennemillustreret med masser af fotos fra hele karrieren, både fra foran og bag scenen og fra privaten. Torben Bille har så absolut fået Michael Falch ud i lyset.

Torben Bille: "Ud Af Mørket – En Bog Om Og Med Michael Falch", Gyldendal, 306 sider, vejledende pris 299,-

Michael Falchs hjemmeside