x

UhreWaja – et kontrastfyldt univers

UhreWaja – et kontrastfyldt univers

UhreWaja er ikke blot et band bestående af Marie Keis Uhre og Ataf Khawaja. UhreWaja er et sted; en sindstilstand, hvor skrøbeligheden og styrken går hånd i hånd, hvor modsætningerne lys og mørke, det rå og det sfæriske mødes og indkapsler en tid, hvor minderne kan bestå. Det står klart efter at have mødt de to musikere i deres øvelokale i en baggård midt i Københavns centrum.

– Vi har en masse erindringer og erfaringer med os begge to, som vi har gjort os gennem livet. Dem tager vi med os og bruger som vores drivkraft, vores brændstof, til at skabe UhreWaja, hvor minderne kan bestå og pumpe rundt i kroppen i takt med vores pulsåre, lyder det fra Marie Keis Uhre.

Det er tydeligt fra starten, at der ligger store tanker bag deres musikalske univers. Nok er deres dogme at gå med de ting, som falder dem ind og føles naturlige, men intet lader til at være tilfældigt i universet UhreWaja. Et univers og en fortælling, andre nu kan tage del i og blive klogere på ved at lytte til bandets nye selvbetitlede ep UhreWaja, der allerede har kastet singlerne Så Kom Du og Morgendagen af sig.

 

Draget af ord

Kontraster synes på mange måder at være bindeledet i UhreWaja, ud over den fælles musikalske passion, ikke at forglemme. Kontraster mellem to musikere med vidt forskellige baggrunde.

Marie Keis Uhre fulgte som helt ung sin udlængsel og drøm og rejste til Nashville, USA, for at prøve kræfter med den amerikanske musikgenre americana, mens pakistansk-danske Ataf Khawaja har været en del af den danske rapscene siden 1980'erne. I starten rappede han på engelsk, men gik senere over til det danske sprog, som han har taget med sig til det UhreWajanske univers, og for Ataf Khawaja er det lyrikken og legen med ord, der er hans signatur.

– Hvad er ikke dragende ved ord? Ord skaber billeder og virkelighed. Man siger, at billeder siger mere end tusind ord, men hvis man virkelig skriver tusind ord ned, så er der ingen billeder, der kan ramme det ind. Ord er uendelige muligheder for at gengive billeder, følelser og fortællinger, og man udødeliggør dem, og derfor er jeg draget af dem, fortæller Ataf Khawaja, der er manden bag UhreWajas tekster.

Mange af sætningerne har han gået og leget med i hovedet gennem 10 år, og lytter man godt efter på bandets nye ep, vil man høre, at flere af dem går igen på de seks numre.

– Hvis man hører ep'en, vil man opdage, at historierne faktisk er den samme, bare set fra forskellige perspektiver. Så det er nærmest som ét samlet værk, en svævetur gennem det samme univers, fortæller Ataf Khawaja.

 

Hardcore i kunsten

Hvor ord er en passion for Ataf Khawaja, er kunst det samme for Marie Keis Uhre, der har sit eget atelier på Vesterbro, hvor hun maler og tegner med alt fra kul til kaffe.

– Musikken og min kunst hænger uløseligt sammen, og jeg maler og tegner altid til vores sange. Men mine malerier er tit lidt mere rå end min sang. Måske fordi der ikke er en direkte afsender, som der er på sangen. Her er det maleriet, der møder dig først, og det betyder, at de kan være lidt mere hardcore, fortæller hun, mens hun kigger rundt på de malerier, der hænger i øvelokalet.

Det øvelokale, hvor kontraster mødes, og hvor passioner smelter sammen og bliver til ét univers. Nemlig UhreWaja.

 

Hvem:

35-årige Marie Keis Uhre, som også synger og spiller guitar i bandet Lilyphone.

40-årige Ataf Khawaja, der blandt andet har udgivet pladerne Galleri og debuten Paraderne Nede med numre som Sommerfugl og Gade Capitaine.

Hvad:

– Vi kalder det for urban pop, hvor kontraster mødes uden at være fortænkt. Det er det hårde, der møder det drømmende og det svævende. Det er råt og blødt, og så er det melankolsk, men med lys for enden af tunnelen.

Hvor:

Marie Keis Uhre er opvokset i Birkerød og bor nu på Nørrebro, mens Ataf Khawaja bor på Vesterbro og er opvokset i Vanløse og på Nørrebro.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA