Kommentar

KOMMENTAR: Du har de musikere, du fortjener – og som du betaler for

Du kommer nok ikke uden om at skulle betale et eller andet for den musik, du elsker

Den 31. august udgav Fallulah (billedet) en ny single, ”Autumn Leaves”, og den har fået usædvanlig meget medieomtale. Det er da også en god sang, men det er ikke derfor, Fallulah har talt om den i talrige medier, også på GAFFA.dk. Det skyldes, at hun har valgt, at sangen ikke udkommer på nogen streamingtjeneste. Hvis man vil høre den, skal man købe den som noget så gammeldags som download fra Apple Music eller BandCamp for otte kroner eller tegne abonnement på tjenesten Patreon for minimum 20 kroner per måned. Og det gælder også Fallulahs kommende album.

Årsagen er, siger Fallulah, dels at kunstnere stort set ingenting tjener på streams – hun har selv ifølge Berlingske tjent beskedne 13.000 kroner på sangen ”Dance it Better”, der er blevet streamet 750.000 gange, altså et pænt hit. Det svarer til 1,7 øre per stream, og hvis hun ikke havde udgivet på eget selskab, havde tallet været endnu lavere. Med andre ord fremstår musikken bogstaveligt talt værdiløs. Dels er årsagen, at streamingtjenester på samme måde som sociale medier medvirker til en usund sammenligningskultur, hvor alting går op i tal, likes og streams. Og dels at kunstnerne tænker for meget på at lave sange, der skal passe til streamingtjenesternes populære playlister, hvor det gælder om at vække lytterens opmærksomhed med det samme, ellers går vedkommende videre til noget andet. Noget, der dræber den kunstneriske frihed og kreativitet.

Ingen af disse kritikpunkter er nye, men det er en af de første gange, en etableret dansk kunstner vender streamingtjenesterne ryggen. Tidligere har en række noget mindre kendte danske og internationale navne gjort det, uden at det har vækket større opsigt. Visse internationale stjerner har også undladt at udgive på stream og/eller har fjernet deres bagkatalog fra streamingtjenesterne med nogenlunde samme argumenter som Fallulah, og det har skabt lidt debat, men den er så forstummet igen. Mest kendt er nok Taylor Swift, der i perioden 2014-2017 ikke var på Spotify, men nu er hun for længst tilbage igen. Også veteranerne Joni Mitchell og Neil Young fjernede i januar deres musik fra Spotify, men det skyldtes ikke økonomi, men at tjenesten gav taletid til den kontroversielle podcastvært og corona-vaccineskeptiker Joe Rogan.

LÆS OGSÅ: Spotify-chef afviser at lukke munden på kontroversiel podcaster

Det typiske argument for at blive på streamingtjenesterne har været, at kunstnerne skal se det som et udstillingsvindue, hvor man let kan finde stort set al musik i verden, at man bliver overset, hvis ikke man er der, og at kunstnerne skal tjene deres penge på især koncertvirksomhed. I de glade dage før corona og inflation betalte folk jo gerne mange penge for koncertbilletter, også selvom prisen på dem er steget voldsomt siden årtusindskiftet – grundet den store efterspørgsel.

I dag er det nok tid til at gentænke streamingmodellen og i hvert fald musikernes betaling. Dels er det jo ikke alle kunstnere, der kan turnere hele tiden, corona eller ej, slet ikke hvis man kun turnerer i ét land. På et tidspunkt er markedet simpelthen mættet. Dels har vi jo desværre udsigt til fortsat inflation og stigende energipriser en rum tid endnu, og det vil formodentlig sætte en dæmper på salget af koncertbilletter, der ellers lige var kommet i gang igen efter corona.

Og hvad skal musikerne så leve af? Ja, de kunne jo fortsat prøve at leve af dem, der hører deres musik. Og ja, indrømmet, det er lidt svært at opfordre folk til at betale mere for musik i en krisetid, men hvis du elsker musik – og det gør du nok, hvis du er nået hertil i denne artikel – burde du som minimum også have råd til at ofre lidt på den i ny og næ. På et tidspunkt er vi forhåbentlig gennem krisen, og vi skulle også gerne have nogle musikere til at udvide vores verdensbillede til den tid – og ikke mindst på vejen derhen.

Det eneste, musikerne kan gøre for at få streamingtjenesterne til at betale dem mere, er at fjerne deres musik fra tjenesterne og så prøve at sælge den på anden vis, indtil tjenesterne – måske – kommer krybende tilbage med et bedre tilbud. Det er et spørgsmål om, hvem der blinker først. Jeg håber, flere følger Fallulahs eksempel, i ind- og udland, kendte som ukendte. Men du kommer nok ikke uden om at skulle betale et eller andet for den musik, du elsker. Det er vel også fair nok.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW: Derfor dropper Fallulah streamingtjenester

 

 

 

 

 

ANNONCE