Kommentar

KOMMENTAR: Hvorfor kan folk ikke længere opføre sig ordentligt til koncerter?

Hvad gør vi, når de få ødelægger det for de fleste?

Foto: Drew Sycamore til Grøn Koncert, mens alt stadig var idyl

For mange vil 2022 stå som året, hvor vi igen alle kunne samles på festivalpladser og til de store koncerter. Året, hvor forløsningen indtrådte, og livemusik, fællesskab og kolde drikke efter to års corona-indespærring igen blev til virkelighed. Desværre vil dette år også for mig stå som starten på en ærgerlig tendens. Eller: Tendens er et stort ord at bruge, og jeg håber, vi ikke når så langt, at det bliver netop det, så lad os i stedet kalde det et fænomen. Et fænomen, hvor en del af publikum til koncerter udviser dårlig opførsel i sådan en grad, at koncerter stoppes eller aflyses. Lad mig komme med et par eksempler.

Drew Sycamore valgte under Grøn Koncert i Odense at gå af scenen og afbryde sin koncert, fordi en eller flere personer kastede shotsrør op på scenen og ramte hende i hovedet. Noget, hun på sin Instagram beskriver som ”det mest grænseoverskridende nogensinde”. Under Fredagsrock i Tivoli i København voldte et yngre publikum tidligere på året problemer. Efter kaos og flere, der hoppede over hegnet ind til et Tivoli, der havde lukket dørene for flere publikummer til Artigeardit og Andreas Odbjerg, valgte Tivoli at aflyse en senere koncert med Cheff Records, netop fordi de forventede et ungt publikum til denne koncert og ikke var et sted, hvor de kunne håndtere det. De kunne ikke håndtere et publikum, der kaster med vodkaflasker og skaber kaos. Og hvad sker der også lige for det? Hvor er fællesskabsfølelsen, som vi har hungret efter? Hvad er det lige, der driver det her fænomen?

Jeg oplevede det selv på egen krop tilbage i maj under en koncert med Tobias Rahim på Train i Aarhus. Her opførte (yngre) mennesker omkring mig sig uden respekt for dem, de stod iblandt. Og jeg stod ikke engang særlig tæt på scenen, hvor der tit er kamp om pladsen. Voldsomt dansende og skubbende rundt væltede den her gruppe ind i alle omkring dem. Til manges store frustration. Derudover tog de ret så mange billeder med blitz af hinanden under koncerten, og det var utroligt forstyrrende for en stor del af det omkringstående publikum, der forsøgte at råbe gruppen op flere gange. Uden held.

En medforklaring på opførslen i dette tilfælde, og nok også i mange af de andre, tænker jeg kan være alkohol. For jeg har simpelthen større tiltro til mennesker. De opfører sig ikke bare sådan her. Alkohol udvisker grænser. Meget alkohol udvisker grænserne endnu mere. Men hvad efterlader det os med? Mange forbinder en koncert med en øl, inklusive undertegnede. Forbud virker ikke som en god løsning på særlig meget. Og vi har jo i årevis haft ry for at have noget af en drukkultur i Danmark, så er der overhovedet noget, der har ændret sig der? Er alkohol bare en syndebuk?

Det er ikke kun til koncerter, at den dårlige opførsel blandt publikum finder sted. I juni blev flere storskærmsarrangementer med fodbold aflyst, fordi der blandt publikum blev kastet med fyldte øldåser. Voldsomt og utroligt ærgerligt, at få skal ødelægge det for de mange. Men hvad skal arrangørerne gøre andet end netop at vise, at der er nul tolerance over for denne slags opførsel? Findes der andre løsninger end aflysninger og koncerter, der slutter brat? Jeg har ikke svaret. Heller ikke på, hvorfor vi ser fænomenet.

Breder vi den længere ud, ud til det store udland, er de heller ikke skånet for et publikum, der overtræder grænser. Et af de helt hårde og hjerteskærende eksempler er tragedien under Travis Scotts Astroworld-koncert i Houston, november 2021, hvor ti unge mennesker mistede livet. Billeder derfra viste, hvordan publikum dansede respektløst på de tilkaldte ambulancer, og hvordan mennesker uden billet alligevel skaffede sig adgang. Under Rolling Loud-festivalen i Miami i år måtte Kid Cudi gå af scenen efter flere advarsler mod et publikum, der blev ved med at kaste ting efter ham på scenen. Angiveligt skulle det være utilfredse Kanye West-fans, der ikke var fornøjede over, at netop Kid Cudi havde erstattet ham.

Jeg håber inderligt, at 2022 ikke kun rummer starten, men også slutningen på, hvad der kan opsummeres til at være shitty opførsel fra en række publikummer, der ødelægger store koncertøjeblikke både for os andre og for vores yndlingsmusikere. Nu er vi endelig tilbage, lad os ikke ødelægge det.

Amalie Rohde Löwén, 27 år, stud.public., skribent for GAFFA siden 2021

LÆS OGSÅ: Tivoli fjerner vilde navne fra Fredagsrock-programmet

ANNONCE