Interview

Ny bog skildrer backstage-kulturens udvikling: Mød D-A-D, Lydmor, Blæst og mange andre

Vi har talt med forfatteren bag en ny bog, som tager læseren med ind i de sagnomspundne backstage-lokaler i selskab med artisterne selv

Hvad foregår der bag de lukkede døre i de sagnomspundne backstage-lokaler, og hvordan har backstage-kulturen udviklet sig gennem årene? Det undersøger GAFFAs kulturpolitiske redaktør, Regitze Skipper Bundgaard, i sin første bogudgivelse Backstage, som er på gaden i dag. 

Sammen med fotograf Christian Solgaard har Regitze Skipper Bundgaard besøgt en række musikere backstage til en snak om deres oplevelser bag scenen. Det er blevet til historier om fisk, der koges i hot tubs, om hvordan man holder fest på hotellet uden at blive opdaget, om backstage børnepasning, om at skjule sine joints fra politiet og om ritualerne, der udspiller sig bag scenen.

Vi har sat forfatteren stævne til et snak om bogens tilblivelse og en status på backstage-kulturen anno 2024. 


Det er nogle meget forskellige artister, der er med i bogen. Hvordan har du udvalgt dem?

- Det har været vigtigt for mig, at de medvirkende adskiller sig fra hinanden på forskellige parametre. Både fordi diversitet i musikbranchen er vigtigere end nogensinde og for at give læserne en bred vifte af backstage-historier, som viser forskellige afkroge af kulturen. Nogle har spillet sammen i flere årtier, mens andre er ved at finde fodfæste i branchen - og så kommer de også fra vidt forskellige genreområder, hvilket også kommer til udtryk i kulturen bag scenen. Det er altid sjovt at læse de gamle rock'n'roll-historier, men jeg vil gerne give et indblik i, hvordan kulturen har udviklet sig gennem årene, og hvordan backstage-livet ser ud i dag, fortæller Regitze Skipper Bundgaard i et interview til GAFFA. 

I Backstage møder man AySay, Rigmor, Karen Mukupa, D-A-D, Lydmor, Blæst, Jøden og Steffen Brandt, som alle dykker ned i oplevelser fra deres karriere og blandt andet afslører, hvad der står på deres liste over backstage-krav - også kendt som den famøse rider. 

Hvis du selv skulle lave en rider, hvad skulle der så stå på den?

- Helst ikke noget slik og gerne sodavand uden sukker. Jeg er ikke hellig, men jeg har hverken rygrad eller selvkontrol, når det kommer til søde sager, så det er nok bedst, hvis jeg kan frabede mig det på forhånd, haha! Jeg elsker til gengæld sushi, men det bliver man nok også træt af i længden, så i virkeligheden skal der måske bare stå "varieret kost". Der må gerne være nogle gode specialøl, og så vil jeg meget gerne have en form for bluetooth-højtaler, så jeg kan peppe min energi op med noget god musik. 

Bogen kommer også omkring artisternes ritualer, og om hvorfor mange mennesker i det hele taget har brug for at gennemføre et ritual før, man skal præstere noget vigtigt - rockstjerne eller ej. 

Har du selv et ritual, du har brug for at gennemføre ved særlige situationer i dit liv?

- Ja, det har jeg faktisk. Jeg har en ven fra gymnasietiden, som gik meget op i healing. Det er ikke en verden, jeg selv beskæftiger mig med, men de fortalte mig om et mirakelpunkt, som sidder på håndryggen, og som skulle bringe held, hvis man trykkede på det. Da jeg skulle til min sidste eksamen i gymnasiet, var jeg så nervøs, at jeg ikke turde gøre andet end at trykke på det punkt. Det gik godt til min eksamen, så jeg har faktisk gjort det lige siden. Jeg er også meget opmærksom på min vejrtrækning, da det kan hjælpe mig med at få pulsen ned. Jeg håber derfor, at de, der læser bogen, kan genkende artisternes tanker og refleksioner fra episoder i deres eget liv, siger Regitze Skipper Bundgaard, som er uddannet cand. public med en bachelor i musikvidenskab fra Aarhus Universitet. 

Hvad har du selv fået ud af arbejdet med bogen? 

– Jeg tror altid, at jeg har haft en nysgerrighed omkring forskellige sider af det, vi betegner som musiklivet. Det har været en øjenåbner for mig at få indblik i, hvordan musikbranchen og særligt backstagekulturen er blevet professionaliseret gennem årene, men også hvordan grænserne mellem fest og arbejde stadig bevæger sig i en gråzone. Backstage-lokalerne er jo et virkelig privat rum, så jeg er meget taknemmelig over, at de medvirkende har turdet åbne sig for mig og dem, der kommer til at læse bogen. Jeg skylder virkelig artisterne en stor tak for deres mod. 

Backstage udkommer på Byens Forlag. Bogen kan bestilles lige her. Udgivelsen bliver fejret med tre bogreceptioner, hvor alle interesserede er velkomne: d. 13/12: København, Byens Bogcafé, Istedgade 102, kl. 16.00, d. 14/12: Aarhus, Byens Bogcafé, Borggade 5, kl. 14.00 og d. 21/12: Nordborg, Skjernings Magasin, Storegade 15, kl. 12.00.

LÆS OGSÅ: BOGANMELDELSE: Susannes Danmarkshistorie


ANNONCE