Kommentar

KOMMENTAR: Miraklet i Aarhus fandt ikke kun sted i 80'erne – det sker stadig

Når fortællingen om 80’erne vækker opsigt og bliver til endnu en tv-serie, er det ikke kun nostalgi

Som det sikkert er de fleste bekendt, har DR for nylig vist seks episoder om kulturbraget i 80’erne under titlen “Miraklet i Aarhus”. Meget symptomatisk var fem ud af de seks afsnit helliget musikken og den periode, der for alvor satte os på det danske musiklandkort. Ja, dengang fik vi allerede prædikatet ”Danmarks musikby” i de landsdækkende medier. I resten af Danmark, og særligt hovedstaden, kunne de nærmest måbende følge med i, hvordan Aarhus som en stor musikalsk bølge nærmest oversvømmede den danske musikscene.

Men denne ”perfekte storm” i Aarhus var ikke et tilfældigt fænomen. Den kulturelle og musikpædagogiske infrastruktur, der blev opbygget i 1970'erne, skabte grundlaget for det massive output i 1980'erne. Aarhus formede sin egen musikalske værdikæde på bedste DIY-manér med musiker-ejede pladeselskaber, bookingbureauer, studier og endda to musikmagasiner. Musikpædagoger og branchefolk, både frivillige og professionelle, arbejdede på at styrke talenterne i byen og – tilsat lidt kommunal velvilje – skabte det tilsammen et miljø og en infrastruktur, hvor kreativiteten kunne blomstre i fuldt flor.

Der er ingen tvivl om betydningen af de “gyldne 80’ere”, og Aarhus er fortsat en af landets vigtigste musikbyer. Men fra 1990'erne og til nu er der konstant kommet nye navne ud fra byen, der har markeret sig stærkt på den nationale scene. Navne som Sko/Torp, Michael Learns To Rock, Marie Frank, Poul Krebs, Cut’n’Move, Hatesphere, Tina Dickow, L.O.C, Johnson, Nephew, Medina – og de senere år har nye stærke vækstlagsmiljøer været med til at katapultere navne som Liss, Karl William, Tobias Rahim, Erika de Casier, Lowly, Baest, Zar Paulo, Saint Clara, Emil Stabil, Rigmor, Hugo Helmig, Baloosh, Omar og Shooter Gang, der alle bærer den musikalske fakkel videre. Aarhus har med andre ord ikke “bare engang” været en musikby – det er den stadig. Men i dag er ikke noget nyt og exceptionelt længere; det er nærmest forventeligt.


Så når fortællingen om 80’erne vækker opsigt og bliver til endnu en tv-serie, er det ikke kun nostalgi – det er også en påmindelse om den kreativitet og energi, som Aarhus stadig bygger videre på. Musikbyen Aarhus er en levende organisme med en utrolig stærk talentmasse og mange dedikerede aktører fra både vækstlaget, de mere etablerede aktører, uddannelserne og det musikpolitiske. Et full-circle økosystem, der er med til at skabe de stærke rammer, som skal til, for at du kan udvikle dig som musiker og aktør i byen, og som i sidste ende er med til, at vi bliver ved med at sende nye talenter ud i landet – præcis som vi har gjort i årtier.

Jesper Mardahl er leder af Promus og arrangør af Spot+. Jesper Mardahl har arbejdet i den danske musikbranche i snart 40 år på en lang række musikselskaber og har i de sidste 15 år drevet musiknetværket Promus. Artiklen er udtryk for skribentens egen holdning.

LÆS OGSÅ: STØTTEKONCERT MED DAYYANI: Jeg er ikke en politiker eller ønskefe, der kan fikse det hele med et trylleslag. Men jeg kan synge, og det kan jeg bruge til at sprede mit budskab


ANNONCE