Nyhed

GAFFA Photo Awards 2018 - og vinderne er…

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

De bedste fotos i kategorierne Årets Live Foto, Årets Portræt, Årets Publikum Foto og Årets Feature er blevet udvalgt og bringer her vinderne af GAFFA Photo Awards 2018.

Det gode musikfoto indkapsler et splitsekunds stemning. En følelse eller et udtryk der gribes i luften med et enkelt klik, en interaktion mellem artist og publikum, et forevigende, altomfavnede vidnesbyrd om en særlig oplevelse. Hvis billedet er godt, kan det genskabe glæde og fascination hos de mennesker, der var til stede og misundelse hos dem, der missede oplevelsen. Det gode musikfoto kan være betagende, overraskende, smukt, dragende eller historiefortællende.

GAFFA PHOTO AWARDS har siden 2009 hyldet både øjeblikkets pletskud på livefronten og featurens fortællende form. Både professionelle fotografer såvel som entusiastiske fritidsfotografer har foreviget musikalske højdepunkter, og her i 2018 er vi igen yderst imponerede over de fantastiske bud, vi har modtaget på redaktionen. Vi har udvalgt de bedste fotos i kategorierne Årets Live Foto, Årets Portræt, Årets Publikum Foto og Årets Feature og bringer her vinderne af GAFFA Photo Awards 2018.


OBS – billederne er blevet valgt på baggrund af et ID-nummer, så det har ikke været muligt for juryen at se navnene på de fotografer, der i sidste ende er løbet med sejren i de forskellige kategorier.

ÅRETS FEATURE

3. pladsen, Freja Møllebæk (se billederne her)


– Det her er min sidste billedserie af Dúné. Jeg har igennem flere år fulgt Dúné i tykt og tyndt – både som fotograf og som fan. Det var derfor helt naturligt, at jeg også skulle være der til deres allersidste koncert nogensinde. Stemningen var helt unik med en god blanding af fed energi og vemodighed. Det var sidste gang med det hele. Sidste gruppekram, sidste crowdsurf, sidste tone.

2. pladsen, Kim Matthäi Leland (se billederne her)

– Jeg fik en aftale på plads med Nephew om at følge dem før og under deres koncert på Bøgescenen på årets Smukfest. Som verdens mest stille flue på væggen fik jeg lov at være med til bandmødet, hvor sætlisten blev gennemgået, og jeg listede desuden ind i Simon Kvamms trailer, hvor han – fløjtende, men koncentreret – klædte om og forberedte sig mentalt til koncerten. Efter det obligatoriske gruppekram og kampråb gik Nephew på scenen, mens månen langsomt hævede sig over bøgeskoven.


1. PLADSEN, Samy Khabthani (se billederne her)

– Jeg fulgte The Minds of 99 i forbindelse med deres optræden på Orange Scene på årets Roskilde Festival. Minds spiller jo mange koncerter, og dette festivaljob kom på bagkant af en lang danmarksturné. Det vilde er, at uanset hvor mange koncerter de spiller, bliver det aldrig ubetydeligt for dem. Man kan se det så tydeligt i deres lidt nervøse kropssprog og intense ansigtsudtryk. Der findes ikke noget bedre som koncertfotograf end at forevige den energi, der er lige dén dag, på dét tidspunkt. For det kommer aldrig tilbage, selvom det helt sikkert ikke er sidste gang, de spiller Orange.  

ÅRETS PUBLIKUMSFOTO (Se billederne i kategorien Årets Publikumsfoto her)


3. pladsen, Per Lange

– Jeg bruger megen tid på publikum, når jeg fotograferer koncerter. Og jeg kigger virkelig meget væk fra scenen. Og her, midt under Dizzy Mizz Lizzy på Jelling Festival, ser jeg en pige, midt i lyskeglen fra den store følgespot, som står nede i lystårnet. Og så er det bare med at finde fokus på hende og trykke. Der er ikke megen tid. For alle, der kravler op på skuldrene af en anden, bliver hurtigt bedt om at kravle ned igen af vagterne.

2. pladsen, Olafur Gestsson


– Jeg fik til opgave at fotografere Eminem på Roskilde Festival 2018. Jeg så virkelig frem til at fotografere mit teenageidol. Inden koncerten blev der nedlagt fotoforbud, så i stedet for at fotografere fra fotograven lige foran scenen skulle jeg ud blandt publikum med en potensforlænger af et objektiv. I en tåge af hashrøg og med ølsjatter flyvende om ørerne så jeg en gruppe drenge under koncerten som tydeligvis dyrkede hurtigrapperen på samme måde, som jeg gjorde i mine teenageår. Blandt de unge mennesker var der pige, hvis fokus lå et andet helt andet sted.

1. PLADSEN, Flemming Bo Jensen

– Man kan nemt blive forblændet af at lave billeder af artister, men det er også ekstremt vigtigt at huske publikum. Som musikfotograf har man det store privilegium at have første parket til 100 procents ægte kærlighed til musikken. Man får lov til at se og nyde stemningen hos de forreste rækker helt tæt på. Billedet her er lavet på Apollo Scenen til Roskilde Festival under en intens koncert med Princess Nokia. Jeg går meget tæt på med vidvinkel for at få dybde i billedet og lytter til musikken, så jeg kan time det helt perfekte øjeblik sammen med publikum.


ÅRETS PORTRÆT (Se billederne i kategorien Årets Portræt her)

3. pladsen, Samy Khabthani

– Det her er et portrætbillede af urban-kunstneren Eebz. Jeg synes, at hans ansigtsudtryk gør billedet særligt interessant, da hans udtryk er modstridende og kan læses på flere forskellige måder. Billedet blev taget under et presseshoot, men senere også brugt som singlecover.


2. pladsen, Samy Khabthani (igen)

– Billedet af Marvelous Mosell er taget i Tue Tracks studie på Frederiksberg. At være i TT’s studie er som at rejse tilbage i tiden. Billedet blev vraget til den billedserie, som jeg skød. Senere hen er jeg blevet ret vild med det, da det er gået op for mig, at det er sjældent, at Marvelous Mosell bliver fanget i et øjeblik, der ikke er sjovt og energisk – men mere dybsindigt og eftertænksomt. 

1. PLADSEN, Samy Khabthani (igen, igen)


– Billedet af Niels Brandt, forsangeren for Minds of 99, blev taget en kold forårsdag i Kødbyen. Man kan næppe sige, at Niels bliver fanget i et perfekt øjeblik, men det er netop dette, der efter min opfattelse gør billedet utrolig smukt og poetisk.

ÅRETS LIVEFOTO (Se billederne i kategorien Årets Livefoto her)

3. pladsen, Per Lange


– Jeg vidste godt, at svenske Fever Ray er en meget visuelt orienteret og kontroversiel skikkelse. Hun har haft flere forskellige looks. Derfor var jeg også spændt på, hvordan hun ville præsentere sig denne aften på Lille Vega. Og så træder hun ud af mørket og poserer med dette dæmoniske udbrud. En sjov detalje er også, at hun i dagens anledning har streget "Swedish" ud på T-shirten.

2. pladsen, Nikolaj Bransholm

– Mono Goes Metal i Åbyhøj spænder over to dage og leverer altid nogle knusende intense koncerter fra undergrunden. Jeg blev introduceret for Smertegrænsens Toldere, og det blev en koncert, jeg sent ville glemme. Vrede og glæde gik i ét, hvilket også tydeligt ses på dette billede. Det fanger på alle måder essensen af koncerten. De spiller hurtigt, og showet er aggressivt og impulsivt, så da jeg spottede dette motiv, måtte jeg nærmest kaste mig igennem menneskemængden, inden øjeblikket var ovre. Men motivet kom i kassen, mit kamera var intakt, og alle mine tænder var der stadig.


1. PLADSEN, Flemming Bo Jensen (Årets livefoto er også valgt som ÅRETS MUSIKFOTO og er dermed vinderen af GAFFA Photo Awards 2018)

– Jeg er stor fan af Anderson .Paak og havde set meget frem til denne koncert. Det var en af de allerbedste koncerter til Roskilde Festival 2018, og "Cheeky Andy" var i bogstaveligste forstand flyvende! Jeg kan godt lide at få alle elementer med i min komposition, hvis det er muligt – både kunstner, lys, scenen og publikum. Arena har en meget høj scene, men det kan lige lade sig gøre med en vidvinkel og lange arme. Da han på et tidspunkt under det første nummer flyver ud mod publikum, ved jeg præcis, hvilket billede jeg vil lave, og så gjaldt det blot om at time det hele. At lyset bag ham så lige præcis bliver synligt, da han løfter benet, er en dejlig bonus.

ANNONCE