x

KOMMENTAR: Derfor anmelder GAFFA ikke Ariana Grande

KOMMENTAR: Derfor anmelder GAFFA ikke Ariana Grande

Billedet: Ariana Grande i Jyske Bank Boxen 2017, da GAFFA stadig måtte tage billeder af hende

Ingen fotomulighed, ingen anmeldelse

I aften giver Ariana Grande en forlængst udsolgt koncert i Royal Arena. Det ville være oplagt for GAFFA at anmelde showet med en af tidens allerstørste popstjerner, ligesom vi gjorde, da hun optrådte i Jyske Bank Boxen i 2017.

Det kommer vi desværre ikke til at gøre. Ingen medier må nemlig tage billeder ved aftenens koncert, og vi har meddelt koncertarrangøren Live Nation, at i så fald kommer vi ikke. Live Nation henviser til Ariana Grandes management, som vi også har informeret om vores beslutning.

Som vi har skrevet flere gange før, accepterer vi ikke indskrænkninger i fotografernes arbejdsvilkår ved koncerter. Det har i årtier været kutyme, at professionelle fotografer fra etablerede medier kan tage billeder ved koncerter, som regel under de første tre numre uden blitz, og enten fra graven foran scenen eller fra mikserpulten, der ofte er placeret midt i eller bagerst i salen eller på koncertpladsen. Og det er også stadig praksis ved langt de fleste koncerter, større eller mindre.

Imidlertid er flere kunstnere – som regel de største stjerner – i de senere år begyndt at sætte begrænsninger på de professionelle mediers arbejdsvilkår. Enten via fotokontrakter, som indskrænker fotografernes og mediernes muligheder for at genanvende ældre billeder, som nogle gange kræver, at kunstnerne godkender de enkelte billeder, og som indebærer trusler om sagsanlæg, hvis reglerne bliver overtrådt. Eller via regulære forbud.

LÆS OGSÅ: Derfor anmelder GAFFA ikke Ed Sheeran

Ingen af delene kan GAFFA acceptere, og det er uanset, om kunstnernes managements tilbyder, at vi i stedet kan bruge deres egnes folks fotos eller ej.

Vi er med på, at kravene skyldes, at kunstnerne ikke bryder sig om, at billeder, hvor de ikke selv synes, de ser tilstrækkeligt godt ud, cirkulerer rundt i medier og måske bliver gjort til genstand for memes – eller at nogle kopierer billederne og bruger dem til at lave uautoriseret merchandise. Fotorestriktioner for professionelle medier kan dog ikke forhindre nogen af delene.

De samme kunstnere tillader nemlig som regel fans at tage billeder med ikke-professionelt udstyr, og derfor vil de sociale medier i aften flyde over med mobilbilleder og -videoer fra Ariana Grandes koncert, af vekslende kvalitet, men givetvis lavere end de professionelle mediers. De kan bestemt også bruges til at lave memes og til at fremstille kunstnerne fra en mindre heldig side. Og hvis man vil lave uautoriseret merchandise, så køber man bare nogle officielle billeder og kopierer dem.

GAFFA er et journalistisk medie, ikke et pr-bureau. Billederne godkendt af kunstnernes egne managements er i sagens natur som regel pletfri glansbilleder, og selvom GAFFA ikke er interesseret i at gøre seriøse kunstnere til grin med billeder, hvor de fremstår latterlige – det falder jo også tilbage på os selv – så insisterer vi på at vise virkeligheden, som vi ser den, og ikke som kunstnerne vil have, den skal se ud. Og sandheden er som bekendt også subjektiv. 

Vi har skrevet om denne problematik flere gange tidligere, og vores holdning deler vandene blandt vores læsere. Nogle synes, at vi er forkælede og skal tørre øjnene, men, kære læsere, vi er jo jeres repræsentanter, og hvad vil I helst se? Dårlige mobilfotos fra koncerten og de samme få, godkendte pr-fotos i alle medier – eller mange forskellige fotos i forskellige medier? Hvis svaret er sidstnævnte, så må vi sætte foden ned og insistere på at få lov at tage billeder. Og hvis ikke vi kan det, så bliver vi helt væk.

Én gang til: Kunstnerne leverer showet, medierne sørger for anmeldelser og billeder. Den arbejdsfordeling burde ikke være så svær at finde ud af.

LÆS OGSÅ: Derfor boykotter GAFFA Beyoncé og Jay-Z


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA