Roskilde Festival og flere går sammen om første fysiske festivalnetværk

Roskilde Festival og flere går sammen om første fysiske festivalnetværk

Det nye projekt, bestående af blandt andre Roskilde Festival, Spot Festival og Distortion, skal booste danske festivalers udvikling

Den danske festivalkultur er i opsving, hvilket kan ses på det stigende antal af både store og små danske festivaler samt et billetsalg, der er i fremgang.

Nu åbnes der et nyt miljø af festivaler fra hele Danmark, der flytter under samme tag for at udnytte hinandens erfaringer og kompetencer, og hvor de mest garvede og mangfoldige festivaler som Roskilde Festival kan danne netværk med mindre, nyopstartede nichefestivaler.

Det nye udviklingsmiljø og kontorfællesskab for danske festivaler åbner i Lydens Hus på Gammel Kongevej i København til november. Her står Roskilde Festival, Distortion, Folkemødet og Spot Festival i spidsen, når projektet snart sættes i gang.

–  Vi vil understøtte den positive udvikling i det danske festivalmiljø ved at give folk mulighed for at drage nytte af hinandens kompetencer og samarbejde på tværs. Lydens Hus er i forvejen et sted, hvor tech-startups møder musikiværksættere, og det bliver rigtig spændende at se, hvad der kan ske, når vi udvider netværket med en helt ny etage for festivaler, udtaler Linn Holm, projektleder for den nye festivaletage.

LÆS OGSÅ: Se, hvordan din drømmefestival ville se ud baseret på din musiksmag

Lydens Hus har siden 2014 eksisteret som et fællesskab for startups og aktører, der arbejder med lyd og musik og har desuden været med til at skabe iværksættere som SOUNDBOKS og Lapee, der leverede kvindeurinaler til årets Roskilde Festival.

Det nye udviklingsmiljø er en imødekommelse af de danske festivalers efterspørgsel på et større og tættere samarbejde.

– Festivalerne har længe været i rivende udvikling. Og det her med at blande kultur og musik sammen med sociale oplevelser, dét er der et stort marked for. Så jeg tror på, at når vi giver dem bedre netværksmuligheder og fokus på, hvordan de kan drive og udvikle forretning, så er der meget mere at hente, udtaler Mads Váczy Kragh, der er direktør for Vækstfabrikkerne, som driver Lydens Hus.

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival offentliggør 12 nye navne

Festivalnetværket kommer til at løfte i flok ved at udveksle viden om alt fra bæredygtig drift til booking af navne.

– Vi glæder os til at være en del af den nye festivaletage og netværk, både for at kunne bidrage til udviklingen af nye up-and-coming kræfter og for at styrke sammenhold og dynamik i branchen i det hele taget, udtaler Thomas Fleurquin, stifter og direktør for Distortion.

– Der er et kæmpe potentiale for danske festivaler til at udvikle sig sammen og også udvide antallet af internationale besøgende. Det med festivaler og open-air koncerter er noget, vi i Danmark er rigtig gode til, og det har man lagt mærke til ude i resten af verden. Festivalområdet er i vækst og har været det i nogle år, og et udviklingsmiljø for festivaler er et super spændende initiativ, som vi glæder os til at blive en del af, udtaler Esben Marcher, sekretariatschef hos Dansk Live, der også flytter ind på festivaletagen. 

Festivalnetværk i Lydens Hus holder officiel åbningsfest den 7. november, mens de første festivaler allerede flyttede ind i september.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA