x

Efter kæmpesucces: Nyt koncertkoncept rykker indendørs og vil revolutionere branchen

Efter kæmpesucces: Nyt koncertkoncept rykker indendørs og vil revolutionere branchen

Initiativet De Grimmeste Aftner fortsætter på udebane. Mere præcist rykker koncerterne nu indendørs efter en sommer med over 3600 solgte billetter. I samarbejde med Godsbanen og Den Rå Hal flytter setuppet omkring De Grimmeste Aftner indenfor – og det sker desuden med en ny brancemodel som våben. GAFFA har taget en snak med bagmand Aage Stokholm om at arbejde innovativt med koncerter og et musikliv i krise.

Der gik kun 10 dage fra Aage Stokholm, og resten af holdet bag GrimFest 2020, fik tilladelse fra politi og myndigheder til at afholde corona-sikrende sid-ned-koncerter, til at koncerterne blev til virkelighed.

Et helt nyt koncertkoncept, født ud af coronakrisen, ved navn De Grimmeste Aftner. Et stort sats, der skulle eksekveres på meget få dage, men et sats der har vist sig at bære frugt. De Grimmeste Aftner har skabt momentum om en ny måde at gå til koncert på, med et nærværende publikum og optrædender i øjenhøjde.


– Det var naturligvis nervepirrende at forsøge at sætte et helt nyt projekt i gang på blot 10 dage, men musikbranchen havde brug for, at nogen gjorde noget. Så det gjorde vi, fortæller Aage Stokholm, chef og stifter af GrimFest.

Og har man været så heldig at deltage i en af sommerens arrangementer på Grimhøjgaard, så ved man, at stemningen er god derude. Ægte baghave-, festival- og eventyrstemning har præget fetsivalpladsen, og med over 3600 solgte billetter fordelt over sommeren og 13 succesfulde koncerter er De Grimmeste Aftner nu klar til at rykke indendørs. Baghave-stemningen har de tænkt sig at tage med.

LÆS OGSÅ: LEDER: Musikbranchens kollaps er en trussel mod vores mentale helbred

I samarbejde med Godsbanen rykker De Grimmeste Aftner ind i den Rå Hal og medbringer viben fra Grimhøjgaard; kunstgræs, lyskæder og deres såkaldte “trillebar”. En bar i en trillebør, hvor man som gæst ikke engang så meget som behøver at rejse sig for at købe drikkevarer under aftenens koncert. Man stikker bare en lap i vejret, og så kommer “trillebaren” forbi.

– Det er så vigtigt for os, at vi nu kan fortsætte De Grimmeste Aftner indendørs, for der er så meget brug for, at musikbranchen kommer op i gear igen. Selvom sæsonen er ikke rigtig er til at kunne sidde udendørs, betyder det så, at vi skal stoppe det, vi har gang i? Vi kunne da godt bare lukke ned nu og så sige; vi venter til at solen står op igen. Men det har jeg det skidt med, siger Aage Stokholm. 

–  Det betyder meget for os, at vi kan give alle de musikinteresserede, men også kunstnerne, alle samarbejdspartnerne, og alle dem, der er hjulene bag, muligheden for at lave det, de elsker. At afholde koncerter og gå til koncerter, fastslår han.

De Grimmeste Aftner fortsætter hele efteråret og vinteren igennem, indtil de igen kan rykke på græs til april. Den første indendørs koncert vil allerede kunne opleves den 16. oktober, og der vil være plads til 500 siddende publikummer med afstand. Hvem der skal spille den første koncert bliver offentliggjort i den nærmeste fremtid.  

Corona-koncerter skaber nærhed og tilstedeværelse 

Det er en meget ydmyg mand, der sidder og fortæller om at tænke ud af boksen i en krisesituation. Det mærkes tydeligt, at musikoplevelser, der kan give publikum såvel som artister gåsehud og “noget ekstra” betyder meget for Aage Stokholm. Og selvom mange nok savner at kunne danse, være vilde og skråle med på sangene til koncerter, så mener han at sid-ned-formatet, sammenkoblet med det begrænsede publikum, har skabt grobund for en helt ny måde at mærke og være til stede i koncerten på.

– Normalt når man afholder koncerter, festivaler eller andre arrangementer er der i bund og grund to indtjenings-instanser: Billet- og barsalg. Under de nye forhold er barsalget betydeligt forværret, fordi man måske ikke har lyst til at drikke sig i hegnet, når man alligevel er bundet til at sidde ned, forklarer Aage Stokholm og fortsætter:

– Men personligt er det helt fint med mig, at det måske går lidt mere trægt med barsalget, fordi jeg oplever virkelig, at den begrænsede mængde alkohol får folk til at være langt mere nærværende og tilstede under koncerterne. Og det har altså været ret vildt at være vidne til den inderlighed, musikken kan skabe mellem publikum og artister, og musikken bliver jo pludseligt barberet ned til dét, den lige præcis er.

LÆS OGSÅ: DIREKTØR FOR SPOT FESTIVAL: Alle i kulturbranchen har et ansvar for den nødvendige modernisering

At folk er støjende og mindre nærværende under koncerter, er ikke en ukendt tendens. På NorthSide har de forsøgt at komme det storsnakkende publikum til livs gennem flere kampagner. Blandt andet én, hvor der blev delt gratis holdkæft-bolcher ud. Det nye koncentrerede koncertformat vidner om, at coronakrisen har tvunget os til at opleve, hvad musikken i virkeligheden kan, og hvad den betyder for os. Så nu lytter og mærker vi efter.

– Barrieren mellem artist og publikum er brudt meget mere ned. Det tror jeg også er med til at indikere, at den her type koncerter, som corona tillader, slet ikke er så ringe endda. Tim Christensen fortalte mig, efter han havde spillet til De Grimmeste Aftner, at han aldrig havde oplevet så stor en samhørighed med sit publikum. Det synes jeg siger rigtig meget, fortæller Aage Stokholm.

Med en ny branchemodel som våben 

Med de nye og indtil videre succesfulde koncerter bringer Aage Stokholm og holdet bag De Grimmeste Aftner et nyt, innovativt og tiltrængt koncept ind i musikbranchen.

De Grimmeste Aftner har været rundt til diverse bookingbureauer og mulige samarbejdspartnere for at opfordre til fælles front. Et kærkommet alternativ til den vanlige konkurrence, der alligevel er under pres grundet den igangværende krise. Holdet bag GrimFest kalder modellen for "fordelingsnøglen", og det skelsættende ved modellen er, at alle deltagende aktører deler arrangementernes overskud ligeligt. Den økonomiske vinding afhænger altså af hvert enkeltstående events billetsalg og succes. Alle får en fast procentdel af overskuddet. 

– Det udspringer af et ønske jeg har haft længe – at ingen skal have succes på bekostning af andre. Vi forsøger at skabe en solidaritetsholdning, der har vist sig at være stærk. En holdning, hvor vi, spillesteder og bookingbureauer imellem, hjælper hinanden med at give koncerterne og musikken liv. Her er risikoen jævnt fordelt, men det er goderne også. Vi trækker lige hårdt på rebet og har hinandens ryg, forklarer Aage Stokholm.

LÆS OGSÅ: Michael Falch i åbent brev til Mette Frederiksen: Kultur er ikke et luksusgode

Ideen om "fordelingsnøglen" er en branchemodel, der har vist sig at blive taget godt imod. Med coronakrisen har hele musikbranchen været dårligt stillet. Det betyder, at der nu er større incitament til at finde sammen og holde sammen, for at sikre musikkens fremtid. I Aarhus har man blandt andet også set, at flere spillesteder hjælper hinanden på kryds og tværs.

Musikhuset Aarhus har eksempelvis indgået et samarbejde med Train om at huse en af Trains koncerter i store sal, fordi kapaciteten med corona-restriktionerne ikke var tilstrækkelige på Train. Train har ligeledes indgået samarbejde med Radar om at hjælpe dem med samme udfordring.

Dét er en udvikling, der glæder Aage Stokholm:

– Det er jo netop det, vi skal nu. Hjælpe hinanden der, hvor vi kan. Vi er mere end klar til at stå med åbne arme og hjælpe og indgå i samarbejde med spillesteder og bookingbureauer. Og vi har da også været i kontakt med flere, der er med på idéen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA