Nyhed

Julie skaber digitalt design for store brands: – Kommunikation og design kan gøre noget usexet sexet

GAFFA - alt om musik

Med en professionsbachelor i grafisk kommunikation er det lykkedes Julie at gå fra praktikant til fastansat i Creuna – Nordens største digitale bureau. Og det betyder, at hun nu skaber digitalt design for nogle af landets største brands.

Da Julie Renee Jensen var barn, elskede hun at tegne. I dag er hun 25 år, og barndomspassionen er blevet hendes levevej. Ikke sådan bogstaveligt talt. For hun sidder ikke og tegner huse, dyr eller solnedgange. I stedet hjælper hun og et knivskarpt hold af kolleger store danske brands med at forløse deres digitale ambitioner. Brands som Danish Crown, Føtex og Tulip.

-Jeg bliver glad i sjælen, når jeg tænker tilbage på mig selv, som har siddet og tegnet som barn, velvidende at min passion i dag er mit job. Jeg føler, at jeg er tro mod mig selv. Og at jeg så også får lov til at samarbejde med mine dygtige kolleger om så store danske brands, som tilmed er glade kunder, er vildt fedt, siger Julie Renee Jensen.


Uddannelse til den virkelige verden
På Creuna – Nordens største digitale bureau – er Julie med til at bygge platforme til branding og lave kampagner for nogle af landets store virksomheder. I første omgang handler det om at pitche de helt rette idéer, som kan overbevise virksomhederne om at gå netop dén vej.

-Jeg elsker, når vores argumenter nærmest giver julelys i øjnene på kunderne, fordi de føler sig set, og føler, at deres produkter eller brand er blevet forstået på en ny måde, forklarer Julie Renee Jensen.

Men Julie er ikke alene om opgaverne. Langt fra. På Creuna i Aarhus arbejder omkring 80 mennesker sammen. Hér sidder også en anden Julie – med efternavnet Nüchel. Hun er lige nu i praktik som digital designer, og ligesom Julie Renee Jensen er hendes talent blevet udviklet på professionsbacheloren i grafisk kommunikationUC SYD. På skolen – som også er kendt under navnet Skolen for Visuel Kommunikation – i Haderslev har de ikke kun lært at blive dygtige designere. De har også lært, hvordan de skal argumentere for deres valg af alt fra farver til font.


-På grafisk kommunikation har vi intensive forløb med opgaver, som typisk varer 1-2 uger, hvor vi slutter af med at præsentere vores idé og design. Her lærer vi at argumentere for, hvorfor designet eller idéen er fed. For det er ikke nok at sige, at designet er flot – du skal kunne forklare, hvorfor det passer til målgruppen, fortæller Julie Nüchel.

-Det fedeste ved uddannelsen er, at den har forberedt mig til den virkelige verden. I mit job kan jeg stille mig op på en scene og være kompetent i både faglighed og fremtoning. Jeg er ikke alene blevet klædt godt på til at være en designer, men også til at være en konsulent og rådgiver over for kunden, uddyber Julie Renee Jensen.

Langt fra Mad Men-verden
Hvis du nu sidder og tænker, at dét med at designe og pitche for store kunder er som taget ud af den amerikanske tv-serie ”Mad Men”, kan Julie og Julie godt forstå dig. For netop den hardcore, egocentrerede reklamebranche, som serien skildrer, har de selv troet, at de skulle ud og være en del af.


-Jeg troede, at jeg skulle sidde til klokken meget, meget sent hver dag og nærmest leve det der ”Mad Men-liv”. Men jeg har indset, at det ikke behøver være stress og jag. På Creuna kan du sagtens få en virkelig fed opgave til at fungere ved at køre nogle normale, menneskelige arbejdstider. Det, synes jeg, er virkelig dejligt, siger Julie Nüchel

-Folk på Creuna er bare helt vildt søde, og der er ingen spidse albuer. Mine kolleger er sindssygt dygtige, de siger aldrig nej til at hjælpe, og de behandler dig godt – også selvom du er ung og nyuddannet. Du får ansvar, men der er også altid nogen, som holder hånden under dig, siger Julie Renee Jensen.

Rebranding af ”Anja og heksebørnene”
For Julie Renee Jensen er det svært at fremhæve ét projekt, da hun bliver spurgt, hvad der har været fedest at arbejde på. Men efter lidt tænketid lander hun på et pro bono-projekt, som hun og en gruppe kolleger har arbejdet på sammen.


-Det er det første projekt, hvor jeg har siddet som primær designer. Jeg er vokset rigtig meget personligt, fordi jeg har haft så meget kundekontakt. Og så har det bare været en vigtig sag at tale ind i, siger Julie Renee Jensen.

Sammen med Creuna-teamet har Julie lavet rebranding for dét, som tidligere hed DINNødhjælp, men som nogle måske kender bedre under navnet ”Anja og heksebørnene”. Det er en nødhjælpsorganisation, som hjælper Nigerias såkaldte ”heksebørn” – børn, som er blevet udstødt af deres familier på grund af overtroiske anklager om hekseri.

-Vores mål har været et skabe en identitet, som ikke er stereotyp nødhjælpsorganisation, der ofte bliver båret af farverne hvid, rød og sort og af billeder, som giver én ondt i maven. I stedet ville vi designe på børnene, der bliver reddets, præmisser. Som de kan se sig selv i, og som de kan føle glæde i. Og det, synes jeg virkelig, vi er lykkedes med, forklarer hun.


At gøre noget usexet sexet
Mere overraskende fremhæver Julie Renee Jensen også en designopgave fra studiet, hvor hun har skullet rebrande et forsikringsselskab. En opgave, som i første omgang frustrerer hende, fordi forsikringer er ”usexet og virkelig træls at skulle beskæftige sig med som forbruger”. Men hurtigt bliver frustrationen vendt til begejstring.

-Opgaven har lært mig, at både banker og forsikringsselskaber er brancher, som vi alle er afhængige af, og som kan forbedre vores liv. Men dét, de står for, er ofte uforståeligt. Så der er en stor – men spændende – udfordring i at tage noget, som er så komplekst og gøre det simpelt for forbrugeren, siger hun.

Hér lader Julie sig ikke begrænse af dén branche, hun arbejder med. Så når hun ”former forsikringsselskabets personlighed”, sætter hun karaktertræk på og forestiller sig én person. Hvilke farver personen kan lide, og hvilke brands der falder i personens smag – langsomt bygger hun mere og mere visuelt på.


-Og det er fantastisk at finde ud af, at kommunikation og design kan gøre noget umiddelbart usexet sexet og give forbrugeren lyst til at interagere med det. Så føler jeg virkelig, at der er et større purpose med det, jeg laver, tilføjer hun.

gallery_large

Julie Nüchel og Julie Renee Jensen i fælles brainstorm.


Fra praktikant til fastansat
Ligesom Julie Nüchel i dag er praktikant ved Creuna, har Julie Renee Jensen også været det. Og selvom en fastansættelse sjældent er dét, man forbinder med de kreative brancher, er det alligevel endt med en fast stilling for hende.

-Vi går altid efter de allerdygtigste studerende og tager dem ind med dét formål at køre dem i faste stillinger, hvis opgaverne er til det. Vi har udvalgt nogle uddannelsessteder, hvor vi synes, at man udklækker nogle rigtige dygtige og interessante kandidater. De studerende fra grafisk kommunikation er typisk dygtige designhåndværkere og kommer med et rigtig, rigtig godt fagligt fundament, som vi kan bygge videre på, forklarer Helle Sandmann, som er HR Manager ved Creuna.

Derfor inviterer Creuna ikke kun de studerende ind på bureaubesøg i Aarhus - de er også fysisk til stede på skolen i Haderslev. Udvalgte Creuna-medarbejdere underviser i designteknikker som oplæg til en case-opgave, som de studerende skal komme med løsninger på. 


-Det giver os en god mulighed for at lure på de studerende, når de præsenterer deres case-løsninger. Og også en god mulighed for de studerende for at skille sig ud fra mængden og blive bemærket inden praktiksøgning. Jeg tror og håber, at det er win-win, siger Helle Sandmann.

Undervisningsforløbene i Haderslev planlægges i samarbejde med uddannelsens faste undervisere. Et samarbejde, som sikrer, at uddannelsen og underviserne har en god kontakt til virkeligheden. Og som også betyder, at de studerende får det bedste af begge verdener: De møder både et stærkt fast underviserteam og branchens dygtigste folk.

Julie Renee Jensen er én af de heldige, som får lov til at tage turen ’tilbage’ til Haderslev. For at gæsteundervise, men også for at spotte nye stjerner på uddannelsen. Blandt andet en spirende stjerne som Julie Nüchel.


-Jeg synes simpelthen, det er så fedt at sidde og se det arbejde, som de studerende har formået at lave på super kort tid. At sidde på den anden side af bordet, når jeg selv ved, hvor meget jeg har set op til nogen af de mennesker, som har undervist mig, siger Julie Renee Jensen og tilføjer:

-Så er det virkelig fedt at kunne give dét videre til et sted, som har beriget mig med så meget: en unik uddannelse, et kreativt netværk og en masse vidunderlige mennesker.

JULIE & JULIES FIRE GRUNDE TIL AT VÆLGE GRAFISK KOMMUNIKATION


  1. Beliggenheden: Sammenholdet er helt unikt, fordi alle flytter til Haderslev for at gå der. Det betyder også, at du virkelig kan fordybe dig i studiet, fordi du er langt væk fra din normale hverdag. Det er en lille uddannelse, så alle kender hinanden.
  2. Undervisning af branchen: Det er vildt fedt at få valideret sit arbejde af nogen fra branchen, som sidder ude til dagligt og har fingeren på pulsen. På den måde får du også tidligt et netværk.
  3. Tæt kontakt til uddannelsens faste underviserteam: Du får faste undervisere, som du kan komme til på daglig basis. Undervisere, som kender dig godt og omvendt. 
  4. En uddannelse til virkeligheden: Du bliver klædt godt på til virkeligheden og skal ikke lære at arbejde – det kan du fra dag 1.

grafiskkommunikation.dk kan du se eksempler på projekter, som de studerende på uddannelsen har lavet.

ANNONCE