Nyhed

Roskilde Festival: "Vi trænger til at komme ud og få genaktiveret det store fællesskab"

GAFFA.dk - alt om musik

Det er med en god mavefornemmelse og troen på, at festivalen til næste år bliver en realitet, at Roskilde Festival nu kan annoncere de første navne til 2022 efter to år med aflysninger

Oven på to års festival-tørke er Roskilde Festival 2022 nu klar med de første navne. I den anledning har GAFFA talt med festivalens programchef Anders Wahrén om musikprogrammet, hvad festivalgæsterne kan forvente i 2022 og Roskilde Festivals situation set i lyset af en pandemi og to aflyste år.

Kan du sætte et par ord på musikprogrammet for 2022?


- Nu er det jo den første snas, vi kan løfte sløret for. Det, jeg synes, vi formår, er at få skabt en pakke, der appellerer ind i fremtiden, hvor vi selvfølgelig har nogle få gengangere med fra de år, der er gået kombineret med nogle af de acts, som vi stadig synes er relevante. Samtidig krydrer vi det med noget af det, der er kommet til i mellemtiden, eller nogen, der har udgivet nyt, som Dua Lipa for eksempel, som på den måde får plads i toppen af plakaten. Så vi synes, at det rummer meget af det, som en Roskilde Festival skal.

Hvilke tanker ligger bag de bookinger, der er foretaget?

- Vi prøver altid at booke ud fra, hvad vi synes, der er relevant, og som også fungerer live. Det har selvfølgelig været lidt svært, fordi vi ikke – som vi plejer – kan rejse rundt i verden og se en helt masse musikere live og vurdere dem ud fra det. Der må vi bruge lidt andre midler. Vi har siddet og selvfølgelig fulgt med i livestreams og alt muligt andet, man nu har kunnet. Og så må vi også være forberedt på at tage lidt flere chancer end normalt, i forhold til hvorvidt vi ved, om de er helt klar til de store scener endnu. Men det er de her navne.


Vi kan se, at for eksempel HAIM går igen. Kommer vi til at se flere gengangere fra 2020 og 2021 programmerne?

- I denne her pakke er det cirka 50/50. Som året skrider frem, og vi kommer med flere navne, vil der være en overvægt af ting, som ikke har været booket til 2020 eller 2021. Vi er inde og vurdere alle navnene igen, så det er ikke, fordi der er nogle, der bare automatisk bliver ført med videre. Det vil være dem, som stadig er relevante i vores optik, eller som har lavet noget nyt i mellemtiden, som gør, at vi overvejer dem en gang til.

Nu hvor vi ved, at Jada ikke skal åbne Orange Scene – hvem kan du så forestille dig vil åbne Orange Scene?


- Der er flere gode bud, så det er noget af det, vi sidder og kigger på - samtidig med at vi prøver at få alle de andre brikker i puslespillet til at falde på plads. Men vi synes, at for Jadas vedkommende er hun helt klart vokset ud af den rolle. Hun fortjener stadigvæk at stå på Orange Scene, men fortjener også at få en tid, hvor det er mørkt, og hvor hun kan bruge en større produktion og virkelig få lavet et kæmpe show.

 Hvad kan folk ellers forvente af Roskilde Festival 2022?

- Vi kommer jo til at arbejde med hele vores plads. Vi udvikler normalt fra år til år, men nu er det jo tre års udvikling, som vi på en eller anden måde skal presse ind på én gang. Jeg tror, at man vil kunne fornemme, at der sker noget. Vi er meget opmærksomme på at få skabt nogle ekstra rum til folk, der måske har brug for at trække sig lidt fra det kæmpestore fællesskab. Det har vi også tidligere arbejdet med i vores pladsindretning, men vi er blevet endnu mere opmærksomme på det. Jeg tror, at der kan være nogen, som har et øget behov for at kunne være lidt mere for sig selv og have et rum omkring sig. Så det prøver vi også at tilgodese.


94 procent har valgt at overføre deres billet til 2022. Hvad er din kommentar til det?

- Det, synes vi jo, er helt fantastisk og en stor loyalitetserklæring fra alle deltagernes side. Det betyder formentlig, at der vil blive udsolgt med det samme af de almindelige billetter, når vi sætter dem til salg på torsdag. Det er også derfor, at vi har valgt at skabe den her nye billettype – for at prøve at tilgodese nogle af dem, der egentlig skulle have debuteret på festivalen de par år, der er gået siden sidst.

 Der er sat 5000 ekstra billetter af til folk under 25 – hvad er tankerne bag dette?


- Vi føler, at der er to årgange, som er blevet snydt for at debutere. Hvis man nu havde tænkt, at man ikke var helt klar i 2020, men at man i 2021 eller 2022 skulle have haft sin første festival, så er det jo problematisk, at der ikke er nogle billetter at købe.

- Vi er en festival, som forsøger at holde trit med et ungt publikum, og vi har også beholdt en ret lav gennemsnitsalder igennem alle årene. Det, synes vi, er en vigtig del af, hvad festivalen er, og den stemning og den oplevelse, der er på Roskilde Festival. Så det vil vi gerne forsøge at holde fast i. Vi kan og skal selvfølgelig ikke tage billetterne fra dem, der har købt. Vi er rigtig, rigtig glade for, at de også har vist os den tillid, men vi vil gerne prøve at gøre bare en lille smule for nogle af dem, der skulle have debuteret, og så må de andre jo komme med i 2023.

 Hvordan ser festivalens situation ud ovenpå en pandemi og to aflysninger?


– Det er et kompliceret billede, en kompleks situation, hvor vi har en festival, der bliver hjulpet af de pakker, der er blevet lavet. Vi ved, hvordan vi landede for 2020, men vi ved stadig ikke, hvordan det lander for 2021. Til 2022 har vi den fordel, at folk har beholdt deres billetter, så vi ved ligesom, hvad det er for et økonomisk grundlag.

- Samtidig så flytter ting omkring os jo rigtig meget. Vi har ikke reguleret på billetprisen. Det har vi i sagens natur ikke kunnet. Men alle priser omkring os stiger jo på byggematerialer og den slags, som vi jo også bruger, når vi laver festival. Så det er selvfølgelig en øvelse at få enderne til at nå sammen.

- Vi skal nok få det til at lykkes, og vi kommer ikke til at gå på kompromis med ting, som man som gæst kommer til at kunne mærke. Det bliver ikke en fattigere oplevelse. Vi har jo også en forpligtelse over for dem, der netop har købt og beholdt billetten. Så det er ikke, fordi vi skærer ned på noget, men det bliver en interessant tid at gå igennem.


- Vi har jo også som organisation - som helhed - lidt nogle ret store tab og har også måttet afskedige medarbejdere og tabt et tocifret millionbeløb. Men det er ikke noget, man vil kunne mærke på den enkelte festival. Det er på vores fond (Fonden Roskilde Festival), at det rammer os.

 Tager I noget med fra tiden med corona fremover?

- Der er garanteret en øget opmærksomhed på hygiejne, som vi alle sammen tager med. Men vi er jo en festival, som lever af det fysiske møde mellem mennesker og mellem musikere på scenen, kunstnere på pladsen og mellem vores deltagere. Det kan man ikke genskabe digitalt. Det har vi i hvert fald fået understreget ved alle de tiltag, der har været under corona-tiden – også de rigtig gode initiativer. Der er ikke noget, som kan erstatte den festivaloplevelse, vi arbejder med.


- Vi har selvfølgelig gjort os nogle erfaringer med at lave nogle ting, som godt kan bruges i tillæg til en festivaloplevelse for at forlænge den eller for at lave et indløb til festivalen. Og det kan vi måske godt arbejde videre med. Så jeg synes, at vi har lært nogle ting.

- Vi har jo også været ude i sommer og lave Summer Days som noget meget, meget mindre, men hvor vi også har gjort os nogle erfaringer med, hvordan det fungerer at lave en lille, komprimeret udgave af en festival og få testet nogle ting af der. Det var rigtig godt for at holde os i gang i mellemperioden, så vi ikke kommer efter tre år og slet ingenting har lavet, men skal lave den store festival igen. Vi har forsøgt at holde os varme og kommer også til at tage nogle af de her erfaringer med ind i fremtiden.

Er der andet, du vil tilføje?


– Jeg tror, at vi lige skal i gang igen som organisation. Vi har et stort arbejde med at få aktiveret det store frivillige netværk, som vi jo lever for og med. Der kommer til at være et stort internt fokus, men forhåbentligt ikke noget, man som gæst kommer til at mærke. Vi skulle gerne være oppe i omdrejninger til sommer. Det betyder rigtig meget for os.

- Og så synes jeg bare, at det er afsindig fedt at være ude og allerede kunne fortælle noget om festivalen, som, vi tror på, kommer til at ske, og hvor alle alle indikationer peger på, at det godt kan lade sig gøre, nu hvor vi er så åbne som samfund, som vi er.

- Vi har set festivaler løbe af stablen i andre lande. Vi har haft stadionkoncert herhjemme. Og der er ikke noget af det, der ser ud til at være farligt eller føre til opblusninger i pandemien. Så det er med en rigtig god mavefornemmelse, at vi nu er ude med vores annonceringer.


- Jeg synes, det er fedt at være ude med en pakke, der runger af det, den gør, og som har nogle unge, lovende navne i toppen. Nogle, jeg ved, kan samle alle folk foran Orange Scene til nogle kæmpe fester. Det tror jeg, at vi trænger til. Vi trænger til at komme ud og få genaktiveret det store fællesskab og få nogle af de kæmpe oplevelser, som man kan få hos os. Så vi glæder os helt vildt meget.

ANNONCE