Nyhed

Mattel bruger Barbie Girl i ny reklame

Legetøjsfirmaet følger deres sagsanlæg mod Aqua fra 1997 op med at genindspille sangen til en ny reklamefilm

Efter Aqua i 1997 havde hittet verden over med singlen "Barbie Girl" blev de slæbt i retten af firmaet Mattel, der producerer de berømte Barbie-dukker, for at have forbrudt sig mod copyright-loven. Derfor blev den danske gruppe noget overraskende, da de for noget tid siden modtog en henvendelse fra Mattel, der gerne ville bruge deres sang i en ny reklamekampagne.

Sagen mod Aqua blev afsluttet i 2002, hvor dommeren Alex Kozinski besluttede at sagen kunne karakteriseres som en parodi, og derfor ikke kunne kaldes copyright-krænkende. Han afviste også, at sangen var en form for bagvaskelse af firmaet og produktet og lukkede sagen med de berømte ord: "The parties are advised to chill" ("Jeg anbefaler, at parterne slapper af", red.).

Men otte år senere har Mattel altså skiftet mening, og nu betragtes sangen altså ikke længere som blasfemisk, men i stedet et godt værktøj til at promovere deres produkt. Derfor tog de ifølge Ekstrabladet kontakt til Aqua for at få lov til at bruge sangen i en ny reklamefilm. Om henvendelsen siger Søren Rasted til EB.dk:


"Vi troede simpelthen ikke på det. Det var for mærkeligt. Men til sidst satte vores manager os ned og sagde, at den var altså god nok. Det var meget mærkeligt og meget morsomt".

Gruppen gav dog ikke Mattel lov til at bruge originalversionen til deres kampagne. Firmaet har derfor i stedet valgt at genindspille sangen, hvor linjen "You Can Brush My Hair, Undress Me Everywhere" er blevet til "You Can Be A Star, No Matter Who You Are".

ANNONCE