x

U2 vil sælge deres scener

U2 vil sælge deres scener

Da Bob Marley and The Wailers i 1978 spillede på Roskilde Festival var de blandt de første navne, der spillede på den orange canopy-scene som festivalen havde købt af The Rolling Stones, og som efterfølgende blev festivalens varemærke. Nu får en række festivaler og koncertarrangører samme mulighed, når U2 sætter deres tre scener fra 360°-turnéen til salg.

U2 spillede i perioden 2009-2011 mere end 100 koncerter på deres U2 360° Tour, og med sig har de tre udgaver af den unikke scene, der havde fået navnet The Claw. Hver af dem havde kostet mellem 125 og 166 millioner danske kroner at konstruere og var uden tvivl et vigtigt trækplaster, der har været med til at gøre turnéen til den mest indtjenende nogensinde. Og pengene bliver ved med at rulle ind, da bandet først afslutter turnéen i morgen 30. juli i Canada.

Nu fortæller manden bag turnéen, Craig Evans, til Billboard, at bandet planlægger at sælge de tre strukturer, når turnéen er færdige, så de ikke bare skal smides ud eller gemmes væk.

"Det er da bestemt vores intention at få genbrugt dem som permanente og brugbare forretninger. De repræsenterer for store bedrifter inden for ingeniørarbejde til blot at bruge dem på turnéen, og så putte dem hen i en eller anden lagerbygning".

Evans fortæller, at man allerede er i dialog med folk på fire forskellige kontinenter, og selvom han ikke vil afsløre, hvem de har snakket med, kan han fortælle, at folk typisk er interesserede i at konvertere scenerne til spillesteder gerne nær vandet, så de kan blive en del af en bys skyline.

Det skader bestemt heller ikke, at The Claw har været en del af den økonomisk set mest succesfulde turné nogensinde, og derfor allerede er et kendt varemærke.

"De er blevet brugt og testet som en del af den største turné nogensinde. De kan bære vægt som ingen anden struktur, og eftersom de allerede er blevet udviklet og designet, kan du formodentlig opbygge et spillested på en måned i stedet for at bruge to år på at bygge det".

Evans kommer dog i interviewet ikke ind på, hvor meget han gerne vil have for de 50 meter høje strukturer, der hver især fylder 120 lastbiler og blandt andet har LED-skærme bestående af en million dele.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA