Musikstreamingtjenesterne er ved at få fat i danskerne. Ny undersøgelse viser, at 20 procent af danskerne har streamet musik den sidste uge, og 1 af 3 har adgang til streaming
En ny undersøgelse, foretaget for streamingtjenesten WiMP, viser, at streamingtjenesterne har fået tag i danskerne. Hovedsageligt er det de adspurgte unge under 30 år, der er hoppet med på streamingbølgen med en fremgang på 12 procentpoint siden juni sidste år, og kun en tredjedel af de adspurgte i denne aldersgruppe har lyttet til musik fra en god gammeldags cd inden for den sidste uge.
Undersøgelsen viser, at 20 procent af de adspurgte har streamet musik den sidste uge, og 1 ud af 3 har adgang til en streamingtjeneste.
Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af de adspurgte allerede har valgt at rydde cd-samlingen væk, sælge den eller smide den ud, hvilket er en øgning på 12 procentpoint på 6 måneder. Blandt den yngre generation under 30, er der flere og flere der ikke længere har cd'erne på display, over halvdelen har valgt helt at skrotte samlingen.
50+-segmentet så småt ved at komme med
Hos aldersgruppen 50+ er fremgangen af folk, der har streamet musik inden for den sidste uge, gået fra 4 procent til 8 procent. Der er dog 62 procent af denne aldersgruppe, der stadig lytter til musik på cd.
Fremtiden tegner da også lyst for musikken fra cyberspace. Faktisk er det kun 1 procent af de unge, der ifølge undersøgelsen mener, at man vil lytte til musik på cd i fremtiden og hele 71 procent, der mener, at streaming er fremtidens måde at lytte til musik på.
Sammenlignet med før de fik adgang til en streamingtjeneste svarer 27 procent af de adspurgte, at de downloader mindre ulovligt nu, og over halvdelen svarer, at de ikke downloader illegalt nu og heller ikke har gjort det tidligere.
"Vi er især glade for, at de unge er villige til at betale for en musikstreamingtjeneste. Dybest set tror vi, at det handler om at tilbyde en tjeneste, der fungerer overalt og giver brugeren et rigere musikliv. Hos WiMP vil vi mere end at give danskerne adgang til al international og dansk musik, hvor end de er. Vi vil også hjælpe dem med at udvide deres musikalske horisont, genopdage gamle favoritter og komme tættere på deres yndlingsartister", siger Thor Martin Jensen, talsperson for WiMP i Danmark.
Undersøgelsen er lavet af Norstat i januar 2012 som en markedsundersøgelse for streamingtjenesten WiMP.
Norstat undersøgelsen er gennemført i januar 2012 i både Danmark, Norge og Sverige på foranledning af WiMP. Via en netundersøgelse blev 1000 respondenter over 18 år adspurgt, det vil sige 3000 i alt. Undersøgelsen viser, at når det kommer til musikstreaming, halter Danmark stadig lidt bagud i forhold til de øvrige nordiske lande. I både Norge og Sverige er antallet af brugere øget voldsomt inden for det sidste halve år, hvor hele 3 ud af 10 har lyttet til musik via streaming inden for den sidste uge.