Nyhed

Luth fortæller om sit debutalbum sang for sang

Den tidligere Sparklin June-sanger guider dig gennem “Feverish”

Sangeren Simon Luth, eller bare Luth, har netop udgivet sit første soloalbum "Feverish". Simon Luth har spillet musik hele sit liv, og i 2006 udgav han sit første album som sanger i bandet Sparklin June. Bandet havde to hyppigt spillede singler på P3 og oplevede en pæn interesse i Danmark, men udgav kun et enkelt album. I dag er Sparklin June fortid, men sidenhen har Simon Luth været turnémusiker for blandt andre Carpark North, Nik & Jay og Aura Dione og varmet op for Mads Langer.

GAFFAs anmelder Lars Rønn Olsen tildelte "Feverish" tre stjerner under overskriften "Veldrejet solodebut fra dansk crooner balancerer på grænsen mellem gennemarbejdet og forglemmelig pop".

GAFFA har givet ordet til Simon Luth, der her gennemgår "Feverish" sang for sang.


DEFENDERS

Up tempo pop sang med masser af akustisk guitar og flerstemmige vokaler. For mig handler "Defenders" om at jage essensen af sig selv og turde sigte højere end  man tror man kan ramme.

WELCOME THE BOY


En sang med et meget bastant tromme-groove som anker. Tematisk handler denne sang om frygten for at miste fodfæstet, miste sig selv.

EASIER


Denne sang berører det diskussionslystne i mennesker. Det kritiske og det selvkritiske. Det kan være i alle slags forhold man har til andre. Centralt i produktionen er de akustiske 12-strengede guitarer som hamrer derudad sangen igennem. Sangerinden Rikke Heie fra Feather Knife synger med.

RAINDROP STEEL

Instrumentalt pusterum, sfærisk ballademusik.

LEAVING HOME

Handler om at forlade det trygge og begive sig ud i ukendt territorium. Om at kigge tilbage på det man var over for det man er blevet til. En refleksion over hvordan ens liv kunne have formet sig, hvis man havde gået andre veje end dem man har valgt.

WE STILL REMAIN

Ofte forsvinder tætte relationer ud af ens liv, selvom man ikke bevidst ønsker det. Handler om de ting man ikke kan løbe fra. Er meget glad for strygersektionens arbejde på denne sang, som tilføjer noget dramatik.

FEVERISH

Titelsangen på albummet er skrevet en bidende kold decemberaften i et sommerhus i Nordsjælland. Den handler om en barnlig, feberagtig drøm – at løbe ud på en åben mark med vinden bidende i ører og svælg. Om at være alene mod resten af verden. Første sang som blev skrevet til albummet og derfor også endt med at være titlen der binder sangene sammen til en helhed.

BUSY STREETS

Skrevet da jeg boede i London. Blev meget overvældet af tempoet i byen. Det var interessant blot at sætte sig på en café og kigge på supertravle mennesker. Og hvis man lukkede øjnene var der den her underlige hektiske, rytmiske summen som på alle måder er overvældende at være en del af. Omvæltningen fra provinsen til den overvældende storby.

SHE MOVES

"She Moves" handler om at stikke af fra en fest og ræse ud i evigheden. Om en beruset tilstand hvor man giver fuck i det hele og ikke kigger sig tilbage. Den nok største sang på albummet rent produktionsmæssigt. Denne sang var lang tid undervejs, men blev til sidst forløst med hele den lange strygerpart i outroen.

BREACH

En lille sag som blev indspillet live i studiet. Æstetikken var at ramme noget helt intimt og ikke lave for mange lag på lag i produktionen.

LEADS TO NOWHERE


Skrevet i studiet i Berlin. En refleksion over hvordan nye bekendtskaber ændrer ens syn på ting man tager for givet.

GONE IN A FLASH


Indspillet klokken 04 om natten under den sidste sommerhussession. Jeg syntes der manglede en helt nedbarberet sang, som modspil til nogle af de mere stort arrangerede sange på albummet. Handler om konsekvensen af ikke at gribe de muligheder man får.

SARAH

Slutsangen på pladen. Klaverbåren popsang med en mørk, eftertænksom tone over sig. Instrumental part der har noget cirkusagtigt over sig.

ANNONCE