x

Musikmanagere på banen i YouTube-strid

Musikmanagere på banen i YouTube-strid

IMMF (International Music Managers Forum) melder ud i forhold til den kamp, der har raset siden maj mellem YouTube og WIN (The Worldwide Independent Network), som repræsenterer uafhængige selskabers interesser på verdensbasis. Det gør de i en pressemeddelelse om den "digitale musiks værdi-kredsløb" i et forsøg på at give internationale musikmanagere, kunstnere og i sidste ende skaberne af de fortsatte debatter en stemme. Du kan læse den ved at klikke på linket forneden.

Inititativet kommer på baggrund af den igangværende debat (læs mere her: "Uafhængige pladeselskaber raser mod YouTube" og "YouTube bøjer sig ikke for de uafhængige pladeselskaber"), som de mener har efterladt kunstnere og deres repræsentanter med en følelse af at være til en fest, "hvor du ved alle andre taler om dig, men ikke til dig". De skriver videre:

"Kunstnerne, vi repræsenterer, skaber musik og er musikindustriens fundament, og alligevel er de ofte de sidste til at blive inkluderet i 'forretningssnakken'. Kunstnerne kommunikerer direkte med deres publikum, det er et bæredygtigt forhold, som burde tjene som eksempel for de mange aktører, som begår sig i musikindustrien."

De organisationer, kunstnere og managere, som sammen danner IMMF, er interesserede i at bevare musikindustrien som et sundt og levedygtigt økosystem, hvor goder og belønninger bliver retfærdigt og gennemsigtigt fordelt. I deres pressemeddelelse lægger de meget vægt på netop en gennemsigtighed i forhold til pengestrømmen fra salg af digital musik. De påpeger også, at mange af de nuværende standardkontrakter i musikbranchen er forældede, netop fordi de forholder sig mest til det fysiske salg af musik og dermed ikke er i overensstemmelse med den digitale distribution, der gør sig mere og mere gældende.

Du kan læse den fulde pressemeddelelse her.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA