GAFFA Danmark, Sverige og Norge kommer fremover til at anbefale en ”månedens kunstner” hver
GAFFA Danmark, Sverige og Norge kommer fremover til at anbefale en ”månedens kunstner” hver, så et skandinavisk publikum kan opdage spændende skandinavisk musik på tværs af landegrænser
GAFFA Danmark: Yör
Yör er lyden af sonisk, skandinavisk indie-pop og med et poetisk og impressionistisk tekstunivers, der leder tankerne mod danske forfattere som Lone Hørslev samt sangerne og sangskrivere som Guldimund og Peter Sommer.
Bag Yör er de fire venner Marie Kildebæk, Viktor Dahl, Janus Bagh og Lasse Jacobsen. De har, ifølge dem selv, kendt hinanden i 10.000 år, hvilket har resulteret i et næsten symbiotisk forhold, der kommer til syne ikke kun menneskeligt, men også musikalsk.
Bandet debuterede i 2021 med ep’en I virkeligheden, og i november i år var de så endelig klar med debutalbummet Intet så rigtigt. Albummet har været undervejs i næsten otte år – en konsekvens af livet, som nogle gange ryster en ud af kurs.
For forsanger Marie Kildebæk skete det helt bogstaveligt, da hun for år tilbage fik en hjernerystelse, som tvang hende og bandet til at trække i bremsen. Men i takt med, at hun fik det bedre, limede Yör sig sammen igen og fandt i den forbindelse ind til deres musikalske kerne, som også kommer til udtryk på albummet.
Med Intet så rigtigt udforsker Yör temaer i livet i 20’erne med sange, der sætter ord på identitetssøgning, relationers kompleksitet og personlige udfordringer – en tid hvor man nogle gange går i stykker, men senere bliver limet sammen igen.
Albummet er inspireret af den japanske filosofi og tradition Kintsugi, hvor man reparerer ødelagt keramik ved at lime det sammen med guld. Det handler om at se skønheden i det uperfekte og at skabe et nyt hele, som er smukkere, end det var før.
Med den japanske filosofi som den røde tråd på albummet præsenterer Yör sange som ”Badekar”, der handler om at bryde fri fra konventioner og troen på en lysere fremtid, ”Benhård”, der omfavner livets skrammer samt ”Er det nok?”, som sætter spørgsmålstegn ved kærlighedsrelationer – om både at se vigtigheden i dem og samtidig tvivle på dem. Med hvert nummer tager Yör lytterne med på en vækstrejse, hvor musikken indkapsler de komplekse følelser, mange oplever i ungdomsårene.
GAFFA Sverige: Boys and Ivy
Boys and Ivy kan beskrives som Sveriges ækvivalent til det kritikerroste band Alvvays. Pitchfork roser konstant canadierne for deres intime tekster, livlige omkvæd og drømmende lydbillede. Stockholm-baserede Boys and Ivy har en lignende ideologi, som resulterer i en kombination af shoegaze og ABBAs poppy-elementer.
Bandet består af duoen Tilda Gunarsson og Kevin Hamring. De mødtes under studierne på folkehøjskolen og har siden udgivet musik sammen siden 2022. Det første album, Touch and Go, spillede de stort set alene, men duoens samarbejde har siden udvidet sig til et band, med tilføjelse af langhårede musikere Jimmie Nilsson på guitar, Adrian ”Addeyee” Norén på keyboard og Karl ”Hovis” Hovmark på trommer. Jimmie har spillet med Linn Koch-Emmery, og ”Hovis” er stadig på turné med bands som Tove Lo og Solen, så de har en solid baggrund.
Udvidelsen til et fuldskala-band har ført til et mere livligt lydbillede, som resulterede i deres andet album, Sideburner, som udkom tidligere på efteråret. Tilda og Kevin skriver og producerer musikken og beskriver sig selv som en ægte indie-duo, som elsker ”töntiga kärleklåtar”. Bandets æstetik giver genlyd af en retro-følelse, som passer godt til 60’er-innspireret genbrugstøj og ældre indspilningsmetoder, der kan ses i videoen til "Kids", der handler om børns sind. Den røde tråd i teksten er et tilbagevendende tema om fremmedgørelse, livets store spørgsmål og den skrøbelige teenagehjerne. Hvis du er gået glip af bandet indtil nu, vil vi anbefale sangene ”All The Good Motion” og Boys Don’t Cry” fra det seneste album samt ”Bumblebee” fra deres debutalbum.
Fælles for disse sange er, at de straks sætter sig fast i hukommelsen og skaber en behagelig følelse i hele kroppen.
GAFFA Norge: Eie
”Guitarer og trommer møder autoharpe og live-elektronik. Smukke harmonier blandet med slam-poesi og støj-improvisation. Vi lover skarpe kanter og et energisk liveshow, et udfordrende clusterfuck af den bedste slags!” stod der i pressemeddelelsen til eie forud for hendes koncert under den Bergen-baserede branchefestival VillVill Vest 2023. Vi endte med at give koncerten til Stavanger-pigen et terningekast med 6, efter at være blevet blæst til jorden af en ægte 90’er grunge-persona. Her kunne man finde 90’er shoegaze-referencer med deres egen kant, et heftigt look på hele bandet og en fantastisk sangstemme, der er i stand til at ramme de højeste toner. Min største klage var, at koncerten ikke lang nok. For fanden, så fedt at musik som denne ”stadig” eksisterer. Ved koncertens slutning modtog ejeren et stipendium på 30.000 norske kroner, hvilket var lige så rørende, som det var velfortjent.
Selvom eie har udgivet musik i knap et år, er hun langt fra passiv. Udover dette projekt spiller hun i tre andre bands – VALP, Vok Ens og Kåte Klør. Det er tydeligt, at hun bobler over af kreativt overskud og tydeligvis bærer præg af en umættelig skaberglæde med potentiale til at optage et stadigt større udvalg af scener og personlige playlister via tilfredse øregange. Aftonbladets Leif Tore Lindø beskriver godt, at ”Emilie Eie nægter at være til pynt og hygge. Her er der syre og larm og skarpe kanter, så det holder.”
Hvis du vil lære eie at kende, anbefaler jeg først singlen ”rose-tinted glasses”: Her bygger et gentagende post-punk-riff dynamisk op til peak rock-desperation med skrig, der giver dig gåsehud. Det kan minde om en voldsom blanding af The Kills, Paramore og Squid. Ellers kan jeg anbefale hendes seneste sang ”Skin”, en følelsesladet, nærmest filmisk, sårbar ”anti-julesang” om at frygte jul. Artisten mestrer en bred vifte af følelser, som kommer til udtryk på forskellig vis på forskellige sange, gennem hendes stærke formidlingsevner og upåklagelige musikalske flair.
eie 4 prez!
YÖR-INTERVIEW: "Vi øver os hele tiden i at være voksne på vores egen måde"