Grim Fest kan i år fejre 20-års jubilæum. GAFFA taler med medgrundlægger af festivalen og ejer af Grimhøjgaard, Aage Stokholm, for at høre mere om, hvordan det hele startede, og hvad Grim er for en størrelse den dag i dag.
I 2004 mødes to af Grim-grundlæggerne, Theis Smedegaard og Aage Stokholm, på det, som Aage selv kalder en ”skisportsbumsesæson” i Norge. Aage arbejdede i køkkenet, og Theis arbejdede i liften. Sammen med kollegaerne blev de enige om, at en velkommen-hjem-fest for dem selv var på sin plads. Nordmændene ville gerne med til Danmark for at få billig kirsebærvin og billige bajere, og der skal intet ondt ord om lyde om den motivation, tilføjer Aage Stokholm grinende, da han fortæller mig om første installation af den fest, der på 20. år finder sted i hans baghave.
En havefest med venner og venners venner
- I invitationerne lød det, at man selv skulle tage kød med til grillen, og så ville vi servere kartoffelsalat. Så det var en havefest, men vi sendte 320 invitationer afsted, og der kom 550 mennesker.
- Vi havde 27 bands på programmet første år og herunder Carpark North, som var noget af en landeplage tilbage i 2004, men vi kendte dem, så de kom og spillede gratis. Vi ville gerne sikre os, at det ikke blev en Carpark North-fest, så vi kaldte dem faktisk The Buffalos i programmet.
- Det skulle være en fest for venner og venners venner, som skulle holdes hjemme hos mig, og det var derfor heller ikke den store produktion, de kom med. Det skulle stadig være lidt undergrund, så de havde også selv alt deres grej fra øvelokalet og så videre, fortæller Aage om den første opsætning af Grim, der indeholdt to scener, en graffitivæg og skateboard-rampe.
Aage har travlt her til morgen, og han indrømmer også, at de ikke er helt klar endnu, men han kan se, hvordan enderne skal mødes. I 2004 bar musikprogrammet præg af en kombination af punk, hiphop og reggae. Den første opsætning af Grim kan ikke ligefrem kaldes for nogen spæd start med hele 27 bands og to scener at bryste sig af, men Grim er ikke desto mindre vokset sig cirka fire gange større blot i besøgstal. Jeg spørger derfor Aage, hvordan overgangen til og udviklingen af en reel musikfestival har været, og om det var indlysende, hvilken profil festivalen skulle have – både musikalsk og værdimæssigt.
- Udviklingen er egentlig bare, og det lyder måske forkert, men det er mere af det samme. Det vi efterlader pladsen med fra året før, det er jo det, vi starter op med året efter. Så i år har vi en plads, der er tyve år gammel, hvor vi har fjernet lidt grene hist og her og slået lidt mere græs for hvert år at få en lidt større og lidt mere etableret plads. Men den plads bruger vi til at gøre det samme, som vi plejer at gøre, fortæller Aage, der også holder fast i festivalens undergrundsprofil musikalsk:
- Vi kører med få store navne på plakaten, så der kan være plads til små upcoming, og det er og har hele tiden været kernemålet: Talentudvikling. Det har vi så bare fået bedre og bedre rammer at gøre i. Det giver os for eksempel mulighed for at udvide vores fokus på talentudvikling til også at inkludere kunst som graffiti-delen, vi startede med, og street art i det hele taget.
I den henseende spørger jeg Aage, om der er nogle specifikke kunstnere fra vækstlaget, som de ser særligt frem til at kunne præsentere i år, og her bærer svaret også præg af, at Grim længe har haft deres øjne på danske, nye talenter.
- Det sjove er jo, at én af dem, som jeg tænker på, slet ikke er upcoming mere. Det er Zar Paulo. Promus (musiknetværk i Aarhus, red.) har haft de her ”Meet the Talents”-møder, hvor de her unge knægte fra Zar Paulo sad med deres høretelefoner og sagde: ”Prøv at hør’ det her”. I den forbindelse snakkede jeg med dem ad flere omgange, fortæller Aage, der også bookede dem til Grims corona-koncept ”De grimmeste aftener”, hvor Zar Paulo var opvarmning til TV2.
- Nu har de jo sparket hul igennem og er de nye profeter i alle anmeldelser. Og denne gang har de så en pissefed tid ude hos mig på Grim om fredagen, og jeg glæder mig helt vildt over at have været med til den rejse. Jeg så dem på bunden af trappen, og nu er de ved at have nået toppen, så jeg er glad for at kunne præsentere dem dér, hvor de er nu.
De grimmeste aftenener: Fra idé til virkelighed på 10 dage
Grims corona-koncept, ”De grimmeste aftener”, er noget af det, som jeg er særligt spændt på at tale med Aage om. For mens der syntes at være global enighed om, at pandemien var uforenelig med live-musik og havefest, formåede flokken bag Grim og Aages gård at etablere netop dette. Siden har de beholdt formatet. Konceptet opstod dog ikke før, at Aage alligevel var blevet nødt til at søge ud fra gården for at få, hvad han selv kalder et voksenarbejde.
- I starten af januar 2020 var vi på udkig efter en daglig leder til at opholde sig ude på gården, mens jeg gik ud og fik mig et voksenjob hos Aarhus Festuge. Gården ejer jeg jo privat, og den var sådan lidt dyr at have med at gøre, så der skulle nogle eksterne penge til for mig, siger Aage og klukker lidt over det.
- Den daglige leder skulle sådan set bare holde fast ved roret derude, for kursen var jo lagt: en tredages festival som altid. Hun var så ansat med første arbejdsdag 1. marts, fortæller Aage, og her griner vi begge.
- Det var også den 1. marts, at jeg startede inde på Aarhus Festuge. Jeg nåede lige at sætte mit visitkort ind under skærmen, og så var jeg der vel to dage, inden vi alle blev sendt hjem. Og den daglige leder Johanna måtte jo også gå lidt i panik, for det skulle mest bare have været copy-paste-arbejde for hende, og nu er det i stedet: ”Hvad i al verden gør vi lige?”, lyder det fra Aage, der dog heldigvis havde nået at have en del kommunikation med både politi og myndigheder, mens han arbejdede ved Aarhus Festuge.
- Her havde jeg jo talt med politi og myndigheder om, hvordan man får stablet en coronasikker-fest på benene for hele Aarhus og kom på den måde ret godt ind i reglerne. Da vi så fik besked på, at nu måtte man være 500 mennesker samlet udendørs, så længe man sad ned, tænkte jeg: dét format, det kan vi faktisk rigtig fint indfri, fortæller Aage om de indledende tanker bag ”De grimmeste aftener”.
Forsvarlighed og ansvarlighed skulle Grim altså kunne sætte flueben ved, hvis de skulle lykkes med formatet, og da de præsenterede det for blandt andre politiet, fik de grønt lys.
- Så på ti dage gik vi faktisk fra at have en idé til at tale med politiet, få grønt lys, booke Allan Olsen, lancere formatet og så sælge 480 billetter. Det blev til omkring 20-25 koncerter i 2020, og derfor havde vi faktisk også flere gæster igennem i 2020, end vi plejer at have på festivalen. Og det samme i 2021 også, fortæller Aage, mens han også siger, at sådan en god idé, den skal man altså beholde.
Grim er mere end blot en festival
”De grimmeste aftener” er ikke det eneste nyere format i Grims fold – snarere tværtimod. Gården på Grimhøjvej har også lagt ”lokaler” til OMG! Festival, alkoholfri sidste skoledag for Aarhus Kommunes afgangsklasser og firmafester for blandt andre Burger Shack og 2000 medarbejdere fra Scan Global Logistics. Det er med til at gøre Grim til mere af et brand end blot indehaveren af den aarhusianske festival, og jeg spørger Aage, om han kan fortælle mere om, hvad dét er for et brand.
- I stedet for at slippe speederen, da corona kom, trådte vi bare speederen endnu hårdere i bund og forsøgte at overhale pandemien. Når jeg tænker på Grims brand, så tænker jeg på den platform, som vi kan stille til rådighed, og det er først og fremmest en platform, hvor folk kan lære noget. Talentudvikling kan jo se ud på mange måder – også uden for musikken. OMG! Festival er et event for de unge, hvor de kan prøve kræfter med at være kulturarrangører og ikke kun forbrugere, mens alkoholfri sidste skoledag gav de unge muligheden for at prøve og lære at være sammen med tusindvis af jævnaldrende til en stor fest uden alkohol.
- Her stresstester vi jo spørgsmålet om, hvorvidt musik og musikkens vilkår kun kan eksistere sammen med en høj promille. Det ville jeg synes var superfattigt, hvis det gjorde, men det er stadig sjældent, at man ser de to uden hinanden. Dem, der står og snakker til koncerter, er jo ligeglade med musikken. Det er ikke den primære årsag til, at de er taget på festival. Derfor synes jeg, at det er fantastik at kunne vise de unge mennesker – og lade dem vise os andre – at man sagtens kan have en god fest uden det.
Grim Fest afholdes hvert år den første weekend i august, men de sidste to år har de være nødt til at dele datoerne med Smukfest, der grundet ændringer i Skanderborgs feriekalender har rykket deres festival. Næste år er Smukfest tilbage på deres vanlige plads i kalenderåret, men Aage lægger ikke skjul på, at det ikke er ideelt at dele datoer med, hvad han selv kalder ”Østjyllands, hvis ikke Danmarks største magnet”.
- Vi måtte jo lige tænke over, om vi skulle beholde vores plads eller træde længere ind i sommerferien, hvor vi kunne ende med at forstyrre folks planlægning, delebørn, ferier og alt muligt andet. Samtidig er det jo dødærgerligt, fordi vi har 20-års jubilæum, og jeg ved, at der er mange vennegrupper, der er splittet – nogen skal det ene, andre skal det andet.
- I øvrigt kan jeg selv godt lide at komme på Smukfest. Det plejer at være sådan, at jeg holder Grim Fest, rydder op mandag, tirsdag og onsdag, og så tager på Smuk som gæst. Jeg tager også derhen onsdag i år for at se Megadeth, men ellers så ja, så må det være sådan, fortæller Aage, som er tilfreds med årets billetsalg, om end dobbeltbookingen godt kan mærkes.
- Vi er på det, vi plejer at være, men det er stadig også et påvirket billetsalg. Rigtig mange af dem, som har opdaget os fx gennem ”De grimmeste aftener”, kommer jo ikke i år. Men det fede er, at næste år har vi også 20-års jubilæum, fortæller Aage med et smil på læben og refererer til, at etableringen af Grim og afviklingen af den første festival skete i 2004.
- Forhåbentlig kommer de allesammen næste år i stedet, lyder det afsluttende fra medgrundlæggeren.
Grim Fest finder sted mellem den 3. – 5. august, og du kan fortsæt købe billet på grimfest.dk.