Meldinger fra det danske festivalland beskriver en tendens om et ungt, aggressivt publikum, der er inspireret af trends på TikTok
Sidste år kunne vi fortælle en række historier om aggressivt publikumsadfærd til diverse festivaler og koncerter.
Drew Sycamore måtte udvandre fra en af sine optrædener under Grøn Koncert, fordi én fra publikum kastede et shotsrør, som ramte hende i hovedet.
Tivoli kom i vanskeligheder under flere af deres Fredagsrock-koncerter, hvor de helt måtte aflyse en koncert med Kidd, TopGunn og Klumben på grund af aggressiv adfærd blandt særligt det unge publikum.
Under sidste års Jelling Festival måtte man sågar kappe strømmen til Martin Jensens dj-pult for at sætte en stopper for bølger af skub og pres, som sendte 15 publikummer ned til samaritterne.
Blandt flere eksperter lød forklaringen, at der efter en lang coronanedlukning havde været en slags “trykkogereffekt”, hvor vi som samfund havde opført og rigtig pænt rigtig længe, og nu havde man følelsen af endelig at kunne få sit liv tilbage. Vi blev sluppet fri.
Samtidig lød det, at forklaringen skulle findes i det helt unge publikum, der aldrig før havde været til en koncert, og derfor ikke vidste, hvordan man skulle opføre sig.
Stadig et problem
Også i år er der meldinger fra det danske festivalland om et ungt publikum, der udfordrer sikkerheden.
Og denne gang skal forklaringen ikke kun findes i coronanedlukning og førstegangs-koncertgængere, men ligeledes i trends på TikTok.
Inden for de sidste par måneder har flere popstjerner fået afbrudt deres koncerter af fans, der har opført sig grænseoverskridende eller direkte voldeligt over for dem.
I midten af juni gik det ud over Bebe Rexha, der måtte afbryde en koncert i New York, da hun fik kastet en telefon i hovedet og kollapsede på scenen. Efterfølgende måtte hun syes i øjenbrynet.
Den 27-årige mand, der ifølge et vidne kastede telefonen, sagde:
“Jeg prøvede at se, om jeg kunne ramme hende med telefonen i slutningen af showet, fordi det ville være sjovt”.
“Det er en TikTok-trend”, forklarede han.
Få dage senere blev Smukfest-aktuelle “Sweet But Psycho”-popstjerne, Ava Max, angrebet af en person, der løb ind på scenen og slog hende hårdt i hovedet, før en sikkerhedsvagt fik ham væk.
Ikke længe efter fik den amerikanske countrysangerinde Kelsea Ballerina kastet et armbånd i hovedet under en koncert i Idaho, hvilket fik hende til at udvandre fra scenen.
Harry Styles, Drake og Steve Lacy er et udpluk af andre internationale stjerner, der har fået kastet ting i hovedet under deres koncerter.
Herhjemme har Andreas Odbjerg i starten af måneden ligeledes truet med at stoppe en koncert af sikkerhedsmæssige årsager, fordi fans kastede ølkrus og andre genstande mod scenen til et event i Løkken.
Under en koncert til årets ringriderfest i Aabenraa måtte Ude Af Kontrol også afbryde deres koncert for at stoppe en slåskamp blandt publikum.
"Stop det der - vi er én stor familie, så kys hinanden i stedet for", lød det fra bandet.
Større opmærksomhed på problemet
Der findes efterhånden et hav af disse historier om publikummer, der kaster ting som mobiltelefoner, krus, dåser og shotsrør efter kunstnerne og andre publikummer, mens det dokumenteres på de sociale medier. Samtidig er oplevelsen, at publikum er blevet mere aggressive i tonen over for hinanden, fortæller Lena Klinge, der er direktør i sikkerhedsfirmaet Klik Event, til Berlingske.
Brancheorganisationen, Dansk Live, har også bemærket tendensen, der ser ud til at blive, selvom det har været muligt at gå til livekoncerter og festivaler uden restriktioner i langt over et år.
“Vi hører bestemt, at der er en ny kultur blandt de unge. Det handler om, at man viser mindre hensyn og skubber mere. Det gode er til gengæld, at der er færre meldinger om krænkelser og catcalling,” siger Esben Marcher til Berlingske.
Hos Grøn Koncert, som netop er godt igang med årets turné, er indsamlingschef i Muskelsvindfonden, Theis Petersen, opmærksom på problematikken og forklarer til Kulturmonitor, at sikkerhedsfolkene kommer til at bortvise publikummer, som udviser nogen form for farlig adfærd.