Koda har i dag offentliggjort deres årlige kønsstatistik. Der er fremskridt at spore, men det er fortsat kun 1 ud af 10 rettighedskroner, som går til Kodas kvindelige medlemmer.
Foto: Drew Sycamore, en af de kun to kvinder på listen over de 10 mest indtjenende danske sange fra 2022
Musikrettighedorganisationen Kodas kønsstatistik anno 2023 er netop offentliggjort og afslører helt overordnet, at ubalancen mellem Kodas kvindelige og mandlige medlemmers udbetalinger fortsat er uændret – ikke kun sammenlignet med sidste år, men sammenlignet med de sidste fire: ”Det har mere eller mindre set sådan ud, siden den første statistik blev udgivet i 2019”, lyder det i Kodas pressemeddelelse.
De kvindelige Koda-medlemmer modtager fortsat kun 10 procent af udbetalingerne, og til den statistik skal det også tilføjes, at kvindelige medlemmer fortsat kun udgør 20 procent af det samlede medlemstal hos musikrettighedsorganisationen. Koda mener, at der er to overvejende grunde til den uændrede statistik:
”Det drejer sig om tv-området, hvor kun fem procent af udbetalingsbeløbet går til kvinder, og musikstreamingområdet, hvor kun ni procent af udbetalingsbeløbet går til kvinderne. Det er også på disse to områder, at der er færrest kvinder repræsenteret i top-100 over de bedst indtjenende rettighedshavere,” lyder det blandt andet i pressemeddelelsen.
For blot et par uger siden udsendte Koda og seks andre musikorganisationer en pressemeddelelse om streamingmarkedets økonomiske (s)tilstand, der har skabt en ”dybt alvorlig situation for vores organisationers medlemmer, som ikke bliver ordentligt betalt for deres arbejde”, fortæller Kodas forperson, Loui Törnqvist.
Streamingpriserne har været fastfrosset i over 10 år, og den gennemsnitlige udbetaling pr. stream er fortsat faldende. De syv organisationer er derfor gået sammen om at undersøge streamingøkonomien og streamingordningerne samt for et etablere et samarbejde med det politiske miljø, der kan føre arbejdsgruppens anbefalinger ud i virkeligheden.
I relation til musikstreamingtjenesterne og kønsbalancen udtaler Kodas forperson følgende i den seneste pressemeddelelse:
”Først og fremmest må musikstreamingtjenesterne tage et større ansvar og opstille nogle konkrete målsætninger for en mere lige kønsbalance. Det er det største enkeltstående udbetalingsområde og samtidig det eneste område, hvor vi ikke oplever en udvikling blandt vores nye medlemmer. Meget af det samme kan siges for tv-området, men her oplever vi trods alt en udvikling blandt Kodas nye medlemmer,” lyder det fra Törnqvist.
Kodas forperson er ærgerlig over, at alle de initiativer, der er sat i gang de seneste år, ikke har haft en større effekt på de overordnede tal. Til gengæld mener de, at radioområdet bør tjene til inspiration:
”Radioområdet og særligt det ansvar, som DR har taget på sig for at ændre på kønsbalancen, bør tjene som inspiration for alle andre i musikbranchen. Fremgangen på området viser, at gatekeeperne kan ændre på forholdene og dermed bidrage til at sikre de mange kvindelige musikskabere en bæredygtig fremtid i musikbranchen,” fortæller Loui Törnqvist.
I den mere positive ende oplever Koda, at andelen af kvinder blandt nyindmeldte medlemmer er steget fra 21 procent i 2019 til 27 procent i 2022.
LÆS OGSÅ: STORE MÆND LAVER STORE PENGE: De 10 mest indtjenende danske sange 2022