Ved GAFFA-Prisen modtog Trentemøller hæderen Årets Elektroniske Udgivelse for sit album Memoria.
Ved GAFFA-Prisen modtog Trentemøller hæderen Årets Elektroniske Udgivelse for sit album Memoria. GAFFA har talt med ham om at vinde prisen.
Tillykke med prisen, hvad vi du sige til dem, der har stemt på dig?
Det er jeg superglad for, mange tak. Det er fantastisk. Jeg vil dog sige, at det kom lidt bag på mig, at jeg var indstillet i kategorien Årets Elektroniske Udgivelse, for jeg tror, at der er mere guitar på den plade, end der er maskiner. Men bortset fra det er jeg da meget glad for, at det er læserne, der har stemt på mig. Og det er dejligt, hvis albummet har ramt folk. Det er jo altid det, man håber på som kunstner.
Du har vundet den elektroniske kategori adskillige gange, bliver det ved med at være interessant at vinde den pris?
Ja, det er altid fantastisk, det er jo et skulderklap, kan man sige. Jeg bliver lige overrasket hver gang. Det er jo ikke derfor, man laver musik, men det er bare en dejlig ekstra ting, når folk bliver rørt af musikken.
Hvad har været dit professionelle højdepunkt i 2022?
Ja, det har helt klart været den verdensturné, vi var på. Vi spillede en masse jobs i Europa, vi var i USA og spillede en stor tur dér, i Mexico og i Canada. Jeg laver jo det hele selv i studiet, kan man sige, så at komme ud og spille med mit band og få øvet numrene op og få dem transformeret fra album til en band-sammenhæng, det er stadig et kæmpe privilegium.
Hvad har så været din professionelle bundskraber i 2022?
Der var en række koncerter i Europa, som enten blev aflyst, eller aldrig kom op at flyve. For vi ramte jo ind lige efter corona, så faktisk skulle jeg have været ude og spille helt i starten af 2022, hvor pladen kom. Men der måtte vi simpelthen aflyse, fordi corona stadigvæk huserede, især i Tyskland. I Frankrig og Italien skulle vi også have haft nogle jobs, så der var måske 15 koncerter, der blev aflyst. Nogle blev udskudt lidt, og nogle blev så bare aldrig til noget. Danmark var jo et af de første lande, som åbnede. Og så er der en ny udfordring nu, med krigen og krisen i det hele taget, hvor det er blevet sværere at sælge billetter. Vi har også spillet færre koncerter i 2022, end vi plejer, og på lidt mindre steder.
Hvad skal du lave i 2023?
Lige nu sidder jeg og arbejder på min næste plade. Jeg er tit lidt nervøs for at gå i gang med en plade, når vi har været på tur, fordi det er altid en smule svært for mig at finde ind til, hvad jeg nu skal lave. Der altid en eller anden usikkerhed, synes jeg. Så jeg går altid rundt om den varme grød og venter. Men denne gang har jeg været ret inspireret, og jeg tror nærmest, at jeg var tilbage i studiet et par dage efter, at vi spillede vores sidste job på turen. Så jeg er godt i gang allerede. Jeg skal også spille nogle livejobs i Australien og Finland og nogle festivaler i Europa.
Kan du sige lidt om det nye album – og når det at udkomme i år?
Musikalsk bliver albummet nok endnu mere støjrocket og shoegazet end Memoria, men det kan stadig nå at ændre sig. Lige nu er alt oppe til revision, og jeg leger bare, og der kommer alle mulige forskellige ting. Der er også noget, der er lidt mere elektronisk, og noget er mere folket, faktisk. Jeg tror dog ikke, den når at udkomme i år. Memoria var færdig i 10 måneder, før den kom ud, fordi der er kæmpestor ventetid på at få trykt vinyl. Og jeg vil rigtig gerne have, at vinylen kommer ud samtidig med, at den digitale version gør det.
LÆS OGSÅ: GAFFA-PRISEN 2023: Og vinderne er...