Nyhed

Musikkurateringens ChatGPT er kommet til Danmark

En ny søgemaskine skal gøre det nemmere end aldrig før at udvælge musik, som passer til billederne på skærmen

Der er fart på udviklingen indenfor kunstig intelligens, og det smitter naturligvis også af på musikbranchen. Både musikorganisationer, streamingtjenester og pladeselskaber forholder sig i øjeblikket til emnet gennem diverse tiltag, strategier og forbud. 

Nu melder et tjekkisk musikselskab med dansk afdeling sig på banen, og tilbyder et værktøj, som bedst kan beskrives som den musikalske udgave af søgemaskinen ChatGPT. Musikselskabet FreshTracks lancerer en ny AI-søgemaskine, som skal gøre det muligt for eksempelvis film- eller reklameproducenter at søge efter specifikke stemninger eller scener, som musikken skal afspejle og udvælges fra. Man kender et lignende fænomen på Spotify, der har de såkaldte mood-playlister, som eksempelvis hedder "Sad Songs" eller "Glade hits". FreshTracks udvider nu konceptet på deres egen platform med søgemaskinen Smart Search, hvor man kan indtaste hele sætninger, som søgemaskinen derefter skaber en liste med forslag ud fra. Et eksempel på en søgesætning kunne være "intro for a movie about covid pandemic with trumpets" eller "jingle for a TV show but in a western and sci-fi style". 

FreshTracks søgemaskine Smart Search skal som sagt gøre det nemmere for producenter at finde det rigtige stykke musik, som passer til lige præcis den stemning eller det udtryk, de gerne vil matche. Musikselskabet ejer selv musikken, som dog ikke er AI-genereret, men produceret af rigtige musikere. Søgemaskinen genkender også danske søgeord, og kataloget indeholder sange med danske tekster. Dog er søgemaskinen trænet på engelsk indhold, og den fungerer derfor bedst på engelsk på nuværende tidspunkt.


Som tidligere nævnt kan det nye værktøj bedst sammenlignes med OpenAIs meget omtalte ChatGPT, som ligeledes anvender large language model-teknologien (også kendt som LLM). Søgemaskiner, som er bygget på LLM-teknologi, er blevet trænet på store mængde tekstbaseret data, som bliver behandlet i neurale netværk, der efterligner den menneskelige hjerne. Her er det særligt evnen til at forstå sammenhæng mellem forskellige ord og fraser, der kommer til udtryk, når FreshTracks Smart Search skal forstå brugernes søgninger og komme med relevante bud på musik. Teknologien bag Smart Search er udviklet af søsterselskabet Aims Api.  

FreshTracks dækker i dag 11 lande og arbejder med at kuratere musik til produktionsselskaber i eksempelvis film- og tv-branchen. I en pressemeddelelse skriver musikselskabet, at deres nye søgemaskine Smart Search skal være med til at ændre måden hvorpå man indtil videre har søgt efter relevant stemningsmusik:

- Med lanceringen i Danmark giver vi nu danske produktionsselskaber og broadcastere mulighed for at gøre brug af et af verdens måske mest eksklusive kataloger i form af Warner Chappell Production Music – samtidig med, at vi med Smart Search revolutioner måden hvorpå post-produktionsprofessionelle finder deres musik på, skriver FreshTracks. 


Prøv selv Smart Search gratis her.

LÆS OGSÅ: Dua Lipa køber rettigheder til egne sange

ANNONCE