En ny rapport viser, at unge under 30 år er den gruppe, som oftest går til koncerter
Nye tal viser, at 47 procent af unge under 30 år har været til en livekoncert mindst én gang indenfor det seneste år. Spoler man frem til den ældste aldersgruppe, som er borgere over 65 år, er det kun 36 procent, som har oplevet mindst én rytmisk koncert indenfor de seneste 12 måneder. Det konkluderer rapporten Borgernes kulturforbrug, som netop er udarbejdet af Epinion på vegne af organisationen Applaus, der arbejder med publikumsudvikling inden for dansk kulturliv.
Rapporten viser dog, at den ældste aldersgruppe også flittigt oplever livemusik. Der er dog en stor forskel i, hvilken type koncerter, man opsøger. Hele 32 procent af borgere over 65 år har nemlig været til mindst én klassisk koncert i løbet af det seneste år, hvilket overhaler den unge gruppe, hvor kun 24 procent har oplevet klassisk musik live i samme periode.
Rapporten konkluderer, "hvordan kulturforbrug varierer med alder, og hvordan
forskellige generationer søger forskellige liveoplevelser", og baserer sig på data fra et repræsentativt udvalg af 2.400 borgere i Danmark, der var 15 år gamle og ældre, da undersøgelsen gik i gang.
Online kulturforbrug truer ikke livekulturen
Som tidligere nævnt er unge under 30 år den gruppe, som oftest tager til rytmiske koncerter. Men spillesteder er ikke det eneste sted, hvor unge oplever kulturen. Tal fra rapporten Borgernes kulturforbrug viser nemlig, at de unge også er den gruppe, som oftest oplever digital livekultur. Det kan eksempelvis være i form af tv-optagelser, musikstreaming eller forskellige former for livekultur via onlinestreaming.
Rapporten konkluderer også, at live- og såkaldt hjemmekultur ikke er i konkurrence med hinanden. Hjemmekultur dækker over forbrug af kulturelt indhold, der kan opleves inden for hjemmets fire vægge. Det kan være onlineformater som eksempelvis digitale spil, lytte til musik, se film/serier, lytte til podcast og så videre. Rapporten viser, at jo flere typer hjemmekultur en borger forbruger, desto oftere deltager de i liveoplevelser.
Konkret viser tallene, at en borger, som forbruger én type hjemmekultur, i gennemsnit har tre oplevelser med livekultur om året. En person, som forbruger syv typer hjemmekultur, har til gengæld seks oplevelser med livekultur årligt.
LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Fællesskaber og samarbejde kan styrke musikeres trivsel