Nyhed

Ny rapport: De fleste kulturinstitutioner indsamler data, men mange ved ikke, hvordan det skal bruges

Den største motivation til at arbejde med publikumsudvikling er - ifølge undersøgelsen - at ramme underrepræsenterede publikumsgrupper

Hvordan får man solgt flest billetter, og hvordan tiltrækker man nye publikummer til koncerter eller teaterforestillinger? En ny undersøgelse viser, at langt størstedelen af landets kulturinstitutioner (92 procent) arbejder med publikumsudvikling. Her er det særligt de institutioner med højest omsætning, som kender deres publikum bedst, og som oftest arbejder med data, når der skal laves en strategi for publikumsudvikling. 

Undersøgelsen er lavet af organisationen Applaus, der arbejder med publikumsudvikling inden for dansk kulturliv. I alt deltager 190 danske kulturinstitutioner i undersøgelsen som eksempelvis rytmiske og klassiske spillesteder, museer og scenekunstinstitutioner.

På trods af den høje andel af institutioner, som arbejder med publikumsudvikling, så er det under halvdelen (44 procent), der er bekendte med, hvor mange nye publikummer man tiltrak i sæson 2022-2023. Ifølge Applaus' undersøgelse er det en god idé at have en nedskrevet strategi for publikumsudvikling. Konkret er der nemlig dobbelt så stor sandsynlighed for at kende antallet af nye publikummer, hvis man har en nedskreven strategi for publikumsudviklingen. Dog er det kun 39 procent af de adspurgte kulturinstitutioner, som har en nedskreven strategi. Ifølge rapporten er museer næsten dobbelt så ofte bekendte med antallet af nye gæster eller publikummer end spillesteder.


Undersøgelsen viser altså, at de danske kulturinstitutioner indsamler data, men at mange mangler en strategi for at kunne udnytte dataen bedre. Det fortæller direktør for Applaus Lene Struck-Madsen i en pressemeddelelse:

”92% kulturinstitutioner svarer, at de arbejder med publikumsudvikling. Det er en glædelig nyhed, men samtidig viser undersøgelsen også, at det er afgørende at arbejde strategisk og have de rette værktøjer for at skabe succes med sine publikumsudviklende initiativer,” uddyber Lene Struck-Madsen.

Undersøgelsen Med publikum og data i fokus er udarbejdet i samarbejde med branche- og genreorganisationerne Dansk Live, Dansk Teater, DEOO, ODM, Tempi, Rosa, JazzDanmark og Art Music Denmark. 


Ét af de spillesteder, som arbejder aktivt med data i forbindelse med publikumsudvikling er Fermaten i Herning. Kommunikationsansvarlig Katrine Haugaard fortæller i en pressemeddelelse, at Fermaten bruger data til både at gøre koncertoplevelsen bedre for deres nuværende publikum, men også til at finde ud af, hvordan man bedst kan tiltrække nye gæster til de regionale spillested:

"Vi arbejder med publikumsudvikling i alt fra booking og markedsføring til samarbejder og projekter, som har til formål at gøre Fermaten til mest muligt for flest mulige. Helt konkret skaffer arbejdet med publikumsudvikling os viden om både eksisterende og nye publikumssegmenter, så vi kan gøre koncertoplevelsen endnu bedre og desuden forhåbentligt øge billetsalget," fortæller Katrine Haugaard. 

Læs hele rapporten her.


LÆS OGSÅ: Opsamlingsrapport: Krig og klimakrise gav mindre lyst til kulturoplevelser i 2023

ANNONCE