Nyhed

OPRÅB: "Det er nærmest som om, regeringen forsøger at rejse tilbage i tiden med det her forslag"

Kulturministeriet vil have omformuleret lovgivningen, men musikfagforbundene råber vagt i gevær

Det lød umiddelbart som en positiv nyhed, da Kulturministeriet den 7. december 2023 meddelte, at man havde fremsat et nyt lovforslag som skulle modernisere ophavsretsloven. De nye ændringer i lovgivningen betød blandt andet, at ophavsretsloven skulle omformuleres til at være kønsneutral, så det ikke længere hed "ophavsretsmand", men i stedet "ophavsretsperson", og at ministeriet vil nedsætte en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til lovgivning, som beskytter kunstneres rettigheder mod kunstig intelligens. Kulturministeriet forventer, at de nye ændringer træder i kraft den 1. juli i år.

Dog fylder lovforslagsteksten over 60 sider, og den byder da også på ændringer, som ikke falder i god jord hos alle. Blandt andet vil Kulturministeriet opdatere den nuværende lovgivning om musik, som DR og TV2 bruger i deres programmer, så det bliver lettere for de to medier at bruge musik i deres on demand-indhold, og ikke kun flow-tv. 

Ifølge Dansk Musiker Forbund er det særligt en helt specifik formulering i forslaget til lovændringen, som er problematisk, da den fjerner musikernes eneste kilde til betaling, når de to kanaler bruger deres musik i programmer, som kan afspilles on demand. I dag er det nonprofitorganisationen Gramex, som sikrer, at musikere og deres producenter får betaling, hver gang en sang eksempelvis bliver spillet i radioen eller i en tv-udsendelse.


Men ifølge Dansk Musiker Forbunds chefjurist Morten Madsen, så risikerer man med den nye formulering, at betalingen kun gælder musik, som er udgivet i fysiske formater såsom cd eller vinyler. Gramex kan nemlig ikke udbetale rettighedspenge for musik, der bliver afspillet on demand, som lovændringen altså lægger op til:

“Kulturministeriet beskriver begrebet ”udgivne lydoptagelser” på en måde, så det risikerer at smitte af på vores Gramex-ordning. Det kan komme til at betyde, at ordningen, der sikrer musikerne betaling, ændres fra at gælde al musik, både digitalt og fysik udgivet, til kun at dække fysiske udgivelser som eksempelvis lp’er og cd'er. Det betyder, at broderparten af den i dag udgivne musik i så fald ikke længere vil give vederlag (betaling, red.) til musikerne gennem rettighedsorganisationen Gramex,” forklarer chefjurist i Dansk Musiker Forbund Morten Madsen.  

Ifølge Dansk Musiker Forbund strider formuleringen også mod internationale aftaler, hvor man i dag forholder sig til udgivet musik som både et fysisk og digitalt format. Det skaber derfor en undren hos fagforbundet over regeringens ny omformulering af lovforslaget:


“Det er nærmest som om, regeringen forsøger at rejse tilbage i tiden med det her forslag. Og det er vores klare vurdering, at det vil være et brud med de aftaler, Danmark har indgået med de øvrige EU-lande, hvor man anser lydoptagelser, der alene er stille til rådighed via digitale platforme som udgivne lydoptagelser,” siger forperson Thomas Sandberg.

Den nye omformulering i lovforslaget kan altså have store konsekvenser for danske musikere, da langt størstedelen af musik bliver i dag bliver udgivet digitalt. Det understreger forperson i Dansk Musiker Forbund Thomas Sandberg:

“Vi har på det kraftigste opfordret ministeren til at få den formulering ændret, så musikere forsat kan få betaling for musik de har udgivet digitalt. Det er meget lidt musik, der i dag bliver udgivet på lp’er eller cd, så det vil være katastrofalt for musikernes indtægter, hvis formuleringen bliver ændret sådan, som der er lagt op til".

"Det vil være ødelæggende"
I dag fungerer det sådan, at Gramex har indgået aftaler om betaling "med danske radio- og tv-stationer og alle andre, der bruger indspillet musik offentligt i Danmark", som de skriver på deres hjemmeside. Det betyder, at eksempelvis DR og TV2 ikke behøver kontakte alle de personer, som har del i rettighederne på en sang, hvis de gerne vil bruge sangen i et program. I stedet er det Gramex, som sørger for, at pengene automatisk bliver sendt til de rigtige. Her deler Gramex indtægterne således, at halvdelen bliver udbetalt til de musikere, som medvirker på sangen, og den anden halvdel går til musikproducenterne bag sangen såsom pladeselskaber.


Ifølge chefjurist i Dansk Musiker Forbund Morten Madsen handler problematikken ikke kun om, at musikerne ender med at få påvirket deres indtægter, men også, at de mister deres indflydelse, når de ikke længere bliver repræsenteret:

“Hvis musikerne ikke kan få deres vederlag for deres digitale musik udbetalt gennem Gramex, vil der være selskabet MPO (Musikproducenternes Forvaltningsorganisation red.), der skal udbetale vederlag. I MPO har musikerne ingen indflydelse på, hvordan midlerne bliver udbetalt. Her er det nemlig kun musikproducenterne, der er repræsenteret,” fortæller chefjurist Morten Madsen. 

Modsat Gramex, hvor midlerne blev direkte fordelt 50-50 mellem musiker og musikproducent, så varetager Musikproducenternes Forvaltningsorganisation (MPO) musikproducenternes rettigheder, og afregner derfor 100% til producenterne. Det er derfor op til de enkelte pladeselskaber at sørge for, at musikerne får deres retmæssige indtægt.


Dansk Musiker Forbund og Dansk Artist Forbund har derfor sammen indsendt en henvendelse til Kulturministeriet i håbet om at få omformuleret lovforslaget endnu en gang. Forperson i førstnævnte forbund Thomas Sandberg fortæller, at Gramex-ordenen er særlig vigtig for musikere:

“Det vil være ødelæggende for sangere og musikere, hvis forvaltningen af deres rettigheder flyttes fra Gramex til MPO (Musikproducenternes Forvaltningsorganisation, red.). (...). Disse (MPO, red.) afregner royalty til de musikudøvere, der har en konkret aftale, men typisk først når producenten har fået inddækket alle sine omkostninger. Session-musikere får slet ingen betaling. Derudover mister alle musikere også deres kollektive forhandlingsret gennem Gramex, og vil ikke længere være repræsenteret i forhandlingen af aftaler om vederlag," fortæller Thomas Sandberg.

Redaktionen vil gerne spørge landets største musikselskab Universal Music om, hvordan de vil sikre, at deres musikere får en fair fordeling af indtægterne, hvis forvaltningen flyttes fra Gramex til MPO, hvor musikudøverne ikke er repræsenteret. Universal Music er endnu ikke vent tilbage på vores henvendelse.


Der er høringsfrist i morgen den 12. januar, og GAFFA følger udviklingen tæt.

LÆS OGSÅ: Ny streamingtjeneste vil gøre op med dårlig betaling til musikere

ANNONCE