En ny undersøgelse viser, at danskere hellere vil betale for at streame film og serier end musik
Hele 94 procent af danskere streamer musik. Det er en stigning på seks procentpoint over de seneste to år. Det viser nye tal fra undersøgelsen The Polaris Nordic Digital Music Survey 2024, som er udført på vegne af blandt andre den danske musikrettighedsorganisation Koda.
Tallene viser dog også en mere kedelig tendens. Det er nemlig kun 60 procent af de streamende musiklyttere som rent faktisk betaler for musikken. Det er særligt Spotify og YouTube som er populære i de nordiske lande, og de danske gratislytterne holder sig mest til YouTube, når de skal streame musik.
Hos Koda viser de nye tal både positive og negative udviklinger som kræver en indsats fra streamingtjenesterne:
”Det er positivt, at antallet af digitale musikforbrugere stiger, men det høje forbrug af gratistjenester er bekymrende. Så længe der findes gratis alternativer, der leverer næsten de samme ydelser som abonnementsbaserede tjenester, er det svært at konvertere gratisbrugere til betalende kunder, hvilket gør det vanskeligt for musikere og sangskrivere at få en fair betaling for deres arbejde. Der er brug for en større indsats fra streamingtjenesterne for at konvertere gratister til betalende brugere, hvis vi skal skabe en bæredygtig og sund musikbranche,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda, i en pressemeddelelse.
Hvis man sammenligner tallene fra musikstreaming til streaming af film og serier, ser billedet dog noget anderledes ud. Her vil danskerne nemlig gerne betale for indholdet, hvor hele 86 procent betaler for mindst én videostreamingtjeneste, og over halvdelen har to eller flere abonnementer.
Hos de fleste streamingtjenester for film og serier findes der ikke noget gratis-abonnement, og brugerne er derfor tvunget til at betale for indholdet, hvis de vil benytte sig af tjenesten. Det er en faktor, som musikstreamingtjenester bør notere sig, hvis man spørger Kaare Struve, mediedirektør i Koda:
”Markedet for videostreaming demonstrerer tydeligt, hvilke økonomiske muligheder musikbranchen går glip af. På markedet for videostreaming findes der kun premium-indhold, hvilket ikke kun fører til flere betalende abonnenter, men også til en sundere konkurrence om prissætning af streamingtjenesterne. Selvom det kan synes optimistisk at tro, at musikbranchen kan opnå samme succesniveau, er det sikkert, at markedet for musikstreaming ikke vil rette op af sig selv på grund af de åbenlyse markedsfejl. Derfor skylder vi som branche musikskaberne at samarbejde og udvikle konkrete løsninger, der kan sikre dem mere fair indtægter fra musikstreaming. Kun ved at flytte gratisforbruget over på premium-tjenester kan vi komme nærmere en mere bæredygtig musikstreaming, hvor kunstnerne får den betaling, de fortjener for deres arbejde”.
LÆS OGSÅ: Forskere rækker hånden ud til musiklyttere: Danmark er meget relevant for os