Nyhed

Beyoncé anklages igen for brud på ophavsretsloven

Sagen drejer sig om et sample i Beyoncés kæmpehit "Break My Soul"

Det er ikke noget nyt fænomen, at musikere igen og igen sagsøges for at kopiere dele af hinandens numre, og nu er turen kommet til Beyoncé - igen. Sagen drejer sig denne gang om sangen "Break My Soul" fra 2022-albummet Renaissance. En gruppe musikere fra New Orleans, som tidligere har spillet sammen under kunstnernavnet Da Showstoppaz, sagsøger Beyoncé for at have brugt delelementer fra Da Showstoppaz' nummer "Release A Wiggle", som blev udgivet i 2002. 

Sagen er dog mere kringlet end som så. På Beyoncés kæmpehit "Break My Soul" bruger hun nemlig et sample fra en anden New Orleans-musiker Big Freedias sang "Explode" fra 2014, og det er den sang, som Da Showstoppaz mener, indeholder rettighedsbeskyttet musik, som de ejer. Konkret mener fire medlemmer fra Da Showstoppaz, at Big Freedia kopierede et lyrisk hook fra deres sang, som altså er blevet brugt som et sample i Beyoncés "Break My Soul". Hermed er det både Beyoncé og Big Freedia, som anklages for brud på ophavsretsloven. Det står skrevet i anklageskriftet, som er offentliggjort at mediet Music Business Worldwide. 

"Da Showstoppaz' bidrag til New Orleans' bounce-musikscene og brugen af de faktiske ord, melodi og musikalske arrangement fra 'Release A Wiggle' blev bevidst taget af Big Freedia i indspilningen af "Explode," som efterfølgende blev kraftigt samplet af Mrs. Carter (Beyoncé, red.) i masterindspilningen af 'Break My Soul'".


Anklageskriftet drejer sig primært om sangteksterne “release a wiggle” og/eller “release ya wiggle", som ifølge anklageren blev anvendt for første gang i udgivet musik af Da Showstoppaz.

Her er det dog bemærkelsesværdigt, at Da Showstoppaz først søgte ophavsretslig beskyttelse for sangen i 2023 - et år efter Beyoncé-hittet blev udgivet og hele 21 år efter udgivelsen af "Release A Wiggle". 

Ifølge anklageskriftet forklarer Da Showstoppaz dette med, at sangen blev udgivet fra et lille start-up-label, hvor der ikke blev underskrevet kontrakter eller andre former for juridiske dokumenter. Til gengæld blev sangen uddelt på mixtapes til lokale dj's og andre musikaktører i det lokale bounce-miljø i New Orleans. Da Showstoppaz forklarer, at det blandt andet kan være årsag til, at sangen kom i hænderne på Big Freedia.


Det er ikke første gang, at Beyoncé bliver sagsøgt for brud på ophavsretsloven. I 2017 blev hun sagsøgt af en anden rapper fra bounce-miljøet Messy Mya, som anklagede Beyoncé for at bruge nogle spoken-word vokaler i musikvideoerne til "Formation" og "Lemonade" uden hendes samtykke. Sagen endte dengang med et forlig. 

I 2020 blev både Jay Z og Beyoncé sagsøgt af koreografen Lenora Antoinette Stines, som anklagede parret for ikke at kreditere hende for deres brug af hendes vokaler på sangen "Black Effect" fra deres fællesalbum Everything Is Love fra 2018. Lenora Antoinette Stines endte med at trække anklagen tilbage.

LÆS OGSÅ: Da GAFFA boykottede Beyoncé


ANNONCE