Nyhed

Succesfuldt kursus kommer til København: Kvinder og kønsminoriteter kan også stå bag mixerpulten

Kurset har fokus på at skabe et trygt rum, hvor alle spørgsmål er tilladte, og hvor deltagerne kan lære håndværket i professionelle rammer

Kurset #YouCanAlsoBeA Sound Engineer vil skabe forandringer i en branche, hvor det stereotype billede af personen bag mixerpulten til koncerter ofte forestiller en mand. Flere kvinder og kønsminoriteter skal lære håndværket og teorien bag lydteknikken, men det skal ske i de rigtige rammer. 

I efteråret løb kurset af stablen i Aarhus, hvor lokale spillesteder og ildsjæle åbnede dørene for interesserede. Forløbet var arrangeret af Sophia Sagaradze fra Aarhus Lydforening, som også står bag kurset som snart bliver afholdt i hovedstaden, hvor lydinteresserede københavnere får mulighed for at deltage. #YouCanAlsoBeA Sound Engineer 3.0 løber af stablen den 22. til 24. april i lokalerne hos spillestedet Rust, og bliver arrangeret i et samarbejde med Tuborgfondet. 

For arrangøren bag kurset er det vigtigt at understrege, at man ikke behøver et særligt kendskab til teknikken eller branchen for at deltage:


"Man behøver ikke kunne spille et instrument eller vide meget om musik i forvejen. Så længe man er nysgerrig, har lysten til at lære noget nyt og man elsker musik, kan man deltage og udforske miljøet", skriver Aarhus Lydforening på kursets facebookbegivenhed.

Kurset er åbent for alle, men er særligt målrettet til kvinder og kønsminoriteter. GAFFA har snakket med en af dem, som deltog i kurset, da det blev afholdt i Aarhus. Anni Nguyen arbejder i dag som produktionsansvarlig og booker hos spillestedet Aarhus Volume, og fortæller til GAFFAs journalist, at rammerne om kurset havde en særlig betydning for hende: 

- Der blev skabt et helt særligt tryghedsrum, som jeg desværre kun tror på, at kvinder kan skabe sammen, fordi man er åben for nysgerrigheden, og fordi man godt må stille dumme spørgsmål. Det kunne godt tage lang tid, men det var også virkelig rart at være sammen med andre og særligt kvinder, der måske havde det på samme måde som en selv. Især fordi det lydtekniske område primært er besat af mænd. Så det var virkelig rart at være der, og det kunne jeg også mærke på de andre kvinder, fortæller Anni Nguyen til GAFFA. 


I løbet af kursusdagene på Rust i København vil man få mulighed for at lære, hvordan man behersker teknikken bag lyden til en livekoncert, hvordan man afvikler en lydprøve, og man får også mulighed for at udvide sit netværk med branchepersonligheder såsom bookere, spillesteder samt producere. Noget som både kan være relevant for nybegynderen, men også for Anni Nguyen, der i forvejen arbejder i musikbranchen: 

- Jeg arbejder allerede i musikbranchen, men det altid rart at vide, hvad der egentlig foregår på en scene. I starten var det faktisk ikke med et henblik på, at jeg selv skulle være lydtekniker. Men efter kurset har jeg fået en større interesse for det. Jeg arbejder som artistproduktionskoordinator, så jeg modtager techwriters, kanalplaner og lister over, hvad der skal bruges, og hvilke instrumenter der skal være på scenen. Her er det rart for mig at vide, hvor lang tid de skal bruge på lydprøven i forhold til, hvor stort et gear de har. Og når jeg arbejder med en lydtekniker, kan jeg hjælpe med at sætte mikrofoner op, lave changeover og tage dem ned igen - og der er det bare vildt rart ikke at være bange for at tage det forkerte kabel, fortæller Anni Nguyen. 

Det koster 300 kroner at deltage i #YouCanAlsoBeA Sound Engineer 3.0, og man kan læse mere om kurset og tilmelde sig her. 


LÆS OGSÅ: 30 unge flytter ind: Nyt kulturhus vil udklække fremtidens kulturskabere

ANNONCE