Nyhed

Ny musikpodcast sætter dansk musik på plakaten

Tre musikeksperter vil inspirere musiklyttere gennem deres podcast, som udforsker den danske livescene og koncertsteder.

Podcasten På Plakaten har premiere i dag (5/9, red.) og udkommer i 10 episoder henover efteråret. Den første episode udgives på Heartbeat, men kan høres på alle podcasttjenester. På Plakaten sætter fokus på landets mange koncertsteder og kredser om portrætter af spillesteder, musikernes egne anbefalinger, anekdoter, nyheder og kommentarer fra lytterne.

Carsten Holm, Sidsel Thomassen og Johanne Nedergaard står bag På Plakaten.

Carsten Holm har mange års erfaring som radiovært hos DR, er en ivrig koncertgænger og dedikeret musikfan. Han kontaktede desuden alle vindere af årets GAFFA-prisen og interviewede blandt andre Zar Paulo, Guldimund og Benjamin Hav.


Sidsel Thomassen er kommunikationsansvarlig på Radar i Aarhus og tidligere chefredaktør her på GAFFA.

Johanne Nedergaard er freelancejournalist og har også arbejdet her hos GAFFA. Derudover har hun arbejdet på flere forskellige koncertsteder i København.

De tre værter ønsker at sætte mere fokus på danske musiknavne og blev inspireret af en debat fra 2023, hvor flere koncertsteder berettede om udfordringer med at tiltrække publikum til livemusik. De understreger dog, at podcasten ikke er tænkt som reklame for koncertstederne, men snarere som inspiration til musiknysgerrige danskere, der ønsker at udforske livemusik i deres lokalområde.


Carsten Holm udtaler følgende til Ritzau:
"Dansk musik har vel aldrig stået stærkere end nu. Talentmassen er enorm, og niveauet er højere end nogensinde før i de mange år, hvor jeg har lyttet til musik. Sangskrivningen, uanset genre, er i absolut verdensklasse. Popmusikken rammer bredt, metalscenen er solid, og det alternative udforsker konstant nye grænser, hvilket er en fryd for den nysgerrige musiksjæl".

På Plakaten har blandt andet modtaget støtte fra Dansk Live, fordi de ønsker at fremhæve, hvordan koncertsteder arbejder med dansk musik.

"Livescenen står stærkt herhjemme. Det ser vi tydeligt i festivalsæsonen, især om sommeren. Mange af de kunstnere, der spiller på de store festivalscener, starter deres karrierer på de mindre spillesteder, hvor både kunstnere og arrangører arbejder hårdt hele året. Denne del af scenen fortjener større opmærksomhed. En introduktion til og viden om de mange koncerter på landets spillesteder kan bidrage til dette fokus, og her ser vi, at På Plakaten kan spille en vigtig rolle. Vi glæder os meget til at lytte med," udtaler Esben Marcher, direktør for Dansk Live, til Ritzau.


På Plakaten udkommer én gang om ugen og vil være aktiv på deres Facebook-side, hvor de informerer om kommende episoder og giver brugerne mulighed for at dele tips og kommentarer om koncerter, de glæder sig til eller har oplevet.

Podcasten er produceret med støtte fra KODA og Musikforlæggerne i Danmark. I første omgang udgiver de 10 episoder, men håber fremover at kunne følge koncertstedernes forårs- og efterårskalender, så musikelskere løbende bliver opdateret og forbliver nysgerrige.

GAFFAs chefredaktør modtager ligestillingspris


ANNONCE