Projektet vil være at finde på dette års Roskilde Festival.
Hvordan gør man menneskerettigheder interessant for nutidens unge? Det kan man gøre gennem musikken. Rapprojektet Re:Act hjælper unge i Danmark med at forstå egne og andres rettigheder gennem hiphoppens verden. I alt 24.600 unge mellem 16 og 25 år har deltaget i nogle af Re:Acts arrangementer, og nu har projektet fået tilsagn om en treårig bevilling fra Tuborgfondet, der skal udbrede Re:Act til endnu flere danske unge.
Læs også: Hvis Isam B var kulturminister: "Politikere skal forstå, at livet som kunstner ofte er en kamp"
Re:Act bliver arrangeret af Roskilde Festival Gruppen, Rapolitics og Institut for Menneskerettigheder, og i en udtalelse på Linkedin understreger administrerende direktør i Roskilde Festival Gruppen, Signe Lopdrup, at hiphop-miljøet kan noget særligt i samfundet:
”Musik og kunst har altid været kraftfulde redskaber til at skabe forandring. Gennem hiphop kan vi engagere unge i menneskerettigheder på en måde, der er både relevant og relaterbar for dem. Mange unge i dag kender ikke deres rettigheder, men i en verden i stor forandring er menneskerettighederne vigtige og samtidig ikke noget, vi kan tage for givet. I Roskilde Festival Gruppen tager vi ansvar for at skabe rum til vigtige samtaler om rettigheder, ligestilling og kunstnerisk frihed - og med Re:Act har vi set, hvordan hiphop kan være en stærk motor for den dialog.”
Læs også: Hiphop og aktivisme – på tværs af køn, nationalitet og etnicitet
Re:Act har de seneste år haft et område på Roskilde Festival, hvor interesserede kunne kigge forbi og opleve optrædener, talks og workshops med hiphop og menneskerettigheder i fokus. Festivalen afslører, at det også kommer til at ske i år.
Medorganisatoren Rapolitics modtog i 2024 årets bag-om-musikken-pris, da Autor, forening for komponister og sangskrivere, uddelte deres årlige hæderspriser. Rapolitics modtog prisen for deres arbejde for at styrke unges demokratiske stemme gennem rapmusik.
læs også: Spillestedet Alice melder udsolgt af medlemskab: Publikum tager flere chancer