Nyhed

Kunstnere skulle have mulighed for at nægte, at deres værker bruges til AI-træning, men den særlige funktion "har ikke være prioriteret"

Nye informationer tyder på, at rettighedshavere kan komme til at vente lang tid på en særlig funktion, som skulle stoppe OpenAI i at bruge deres værker uden samtykke

Kunstig intelligens har længe været et diskussionsemne i kunstindustrier, hvor tekstforfattere og musikskabere får misbrugt deres ophavsretsbeskyttede værker af virksomheder, der bruger værkerne til at træne kunstig intelligens uden samtykke fra skaberne. Det har fået knap 40.000 kunstnere og organisationer til at skrive under på en officiel anmodning, også kaldt en petition, der protesterer mod, at deres værker bliver brugt uden tilladelse til at træne generativ kunstig intelligens. Listen tæller navne som Kate Bush, Thom Yorke og Björn Ulvaeus.

Læs også: Musikskabere kan miste en fjerdedel af deres indtægter på grund af kunstig intelligens

OpenAI, som står bag den populære sprogmodel og chatbot ChatGPT, løftede sløret for en ny funktion, som skulle gøre det muligt for kunstnere og rettighedshavere at fravælge, at deres værker måtte blive brugt til træning af kunstig intelligens. Det afslørede virksomheden i maj 2024, men funktionen, som blev kaldt "Media Manager" er endnu ikke blevet sat i gang, og nu afslører kilder fra OpenAI, at funktionen "ikke bliver prioriteret" af virksomheden.

"Jeg tror ikke, det blev prioriteret. Hvis jeg skal være ærlig, så husker jeg ikke nogen arbejde på det", fortæller en anonym kilde til techmediet Techcrunch. Kilden har arbejdet tæt med OpenAI, men kan ikke afsløre sin identitet, da der er tale om forretningshemmeligheder, ifølge mediet. En anden kilde bekræfter ligeledes overfor mediet, at der "ikke har været nogle nylige opdateringer om funktionen" fra OpenAI. 

Læs også: Generativ AI kræver politisk rammesætning

Den 7. maj 2024 skrev OpenAI således på deres egen hjemmeside: "OpenAI er ved at udvikle Media Manager, et værktøj, der vil gøre det muligt for skabere og indholdsejere at fortælle os, hvad de ejer og specificere, hvordan de ønsker, at deres værker skal inkluderes eller udelukkes fra maskinlæringsforskning og -uddannelse. (...). Vi samarbejder med skabere, indholdsejere og regulatorer, mens vi udvikler Media Manager. Vores mål er at have værktøjet på plads i 2025, og vi håber, at det vil sætte en standard på tværs af AI-industrien".

OpenAI blev i slutningen af 2024 sagsøgt af den tyske musikrettighedsorganisation Gema for at "reproducere beskyttede sangtekster af tyske tekstforfattere uden at have erhvervet licenser eller betalt de pågældende rettighedshavere".

Læs også: Tysklands musikrettighedsorganisation sagsøger selskab bag ChatGPT for uautoriseret brug af sangtekster

GAFFA spurgte i den forbindelse Gemas danske kollegaer i Koda, om organisationen havde tænkt sig at følge tyskerne med et lignende søgsmål på vegne af deres danske medlemmer. Her svarede direktør i Koda, Gorm Arildsen, at man ikke vil afvise et lignende træk, men at Koda hellere vil samarbejde med AI-virksomhederne: 

- Vi vil helst indgå aftaler med AI-selskaberne og have skabt klare regler på området. Men retssager kan blive nødvendige. For mange af de største AI-virksomheder siger meget tydeligt, at de ikke mener, de skal betale for rettigheder. Det er derfor helt afgørende, at politikerne kommer på banen nu, og at Kulturministeriets ekspertgruppe om ophavsret og AI kommer med nogle klare og håndfaste anbefalinger til kulturministeren om håndteringen af de udfordringer, der er på området.

Læs mere om den historie her.

LÆS OGSÅ: Chefredaktørens nytårstale: Musikåret 2025 byder på store oplevelser – og udfordringer




ANNONCE