Nyhed

Spotify indgår samarbejde med verdens største pladeselskab

Partnerskabet skal angiveligt være med til at sikre bedre indtjening for rettighedshavene bag musikken

Det er netop blevet bekræftet, at Spotify og Universal Music indgår en flerårig samarbejdsaftale "med fokus på vækst, innovation og fremme af kunstneres og sangskriveres succes". Det skriver Spotify i en pressemeddelelse. 

Læs også: Spotify arrangerede brunch i anledning af Trumps indsættelse

Det nye samarbejde skal blandt andet resultere i nye abonnementsformater, og Spotifys direktør understreger dette i en pressemeddelelse:

"I næsten to årtier har Spotify indfriet sit løfte om at bringe musikindustrien tilbage til vækst og sikret, at vi hvert år leverer rekordstore udbetalinger til gavn for kunstnere og sangskrivere. Dette partnerskab sikrer, at vi fortsat kan levere på dette løfte ved at anerkende, at konstant innovation er nøglen til at gøre betalte musikabonnementer endnu mere attraktive for et bredere publikum af fans over hele verden."

Det nye partnerskab mellem de to giganter indebærer også en "direkte licensaftale", som skal være "fordelagtig" for sangskrivere på platformen. Det er usikker, hvad licensaftalen vil have af direkte betydning, og hvad den konkret indeholder. Anonyme kilder fortæller dog til musikbranchemediet Music Business Worldwide, at "udbetalingerne til Universals udgivelsesforlag og selskabets sangskrivere vil stige". 

Læs også: Historisk straffesag om musikstreaming skal nu prøves i landsretten: Her er, hvad vi ved

Stigningen kommer ved, at Universal angiveligt har presset Spotify til at ophæve en udskældt rabatordning, hvor platformen siden starten af 2024 har samlet alle abonnementer i én kasse, der kombinerer musikudgivelser og lydbøger på det amerikanske marked også kaldet en bundling-strategi. Det skulle sænke værdien af den enkelte bruger og dermed også udbetalingerne til rettighedshaverne. Det er angiveligt denne rabatordning, som Universal nu har fået Spotify til at ophæve, hvilket dermed vil få rettighedshavernes royaltyindtægter til at stige.

Det er endnu usikkert, hvordan værdien af en bruger, der kun lytter til musik og en bruger, der både betaler for musik og lydbøger, fastsættes. Det er samtidig usikkert, om rabatordningen helt bliver afskaffet, eller om det kun er tilfældet for rettighedshavere, der er en del af Universal-folden. 

Læs også: Der blev registreret 202 millioner streamingtracks i 2024, men knap halvdelen fik ikke mere end 10 afspilninger

I en pressemeddelelse hæfter direktør for Universal Music Group, Sir Lucian Grainge, sig netop ved den øgede indtjening for musikskabere:

"Da vi for flere måneder siden præsenterede vores vision for den næste fase i udviklingen af musikabonnement—Streaming 2.0—var det præcis denne type partnerskab, vi forestillede os. Denne aftale udvider og styrker samarbejdet med Spotify for både vores pladeselskaber og musikforlag og fremmer kunstnercentrerede principper for at skabe større indtjening for kunstnere og sangskrivere samt forbedrede produktoplevelser for forbrugerne". 

læs også: Drake tilbagetrækker søgsmål mod Universal Music og Spotify

ANNONCE