Europas største spørgeundersøgelse om musikforbrug afslører bl.a., at virtuelle musiksamlinger vokser og at 90% af brugerne finder CD’er for dyre
European Music Census 2004 er Europas største spørgeundersøgelse om musikforbrug nogensinde. Undersøgelsen afslører bl.a., at stigningen i downloading medfører fald i forbrugsudgifter til musik og derved reduktion af musiksamlingers fysiske omfang. Det er egentlig ikke den store nyhed, men undersøgelsen omfang er hidtil ikke set.
Resultater fra European Music Census undersøgelse viser, at musikforbrugere over hele Europa er begyndt at svigte traditionelle måder at købe musik på til fordel for virtuellevering af musik. Undersøgelsen konkluderer, at dette afspejler det forhold, at 90% af europæere finder cd’er for dyre.
I Frankrig, hvor downloading i følge undersøgelsen er mest udbredt, var de gennemsnitlige forbrugsudgifter til musik de næstlaveste i Europa med en andel på kun 18% af de adspurgte franskmænd, som brugte over 260 kr. månedligt, sammenlignet med et europæisk gennemsnit på 26%. Over en tredjedel af musikforbrugerne i Italien (37%), Danmark (37%) og Storbritannien UK (34%)bruger over 260 kr. månedligt på musik.
En mere hyppig downloading-aktivitet og et fald i forbrugsudgifterne betyder, at franskmændene også havde de suverænt mindste pladesamlinger ("kun" 12% af franskmændene ejer over 200 albums). Danmark er hjemland for Europas mest dedikerede købere af musik på traditionelle måder med over halvdelen (52%), som ejer mere end 200 CD’er.
European Music Census 2004 blev organiseret af Music Choice, som er en af Europas førende digitale musikudbyder. Dataen stammer fra omkring 50.000 personer, som har deltaget i undersøgelsen. Informanterne kommer fra ni forskellige lande (Danmark, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Sverige, Spanien, Norge, Finland og Italien).