Multinationalt pladeselskab fuskede sig til airplay på amerikanske radiostationer
Sony BMG har netop indgået et forlig med New Yorks statsadvokat Eliot Spitzer (billedet), der i længere tid har rettet søgelyset mod pladeselskabers promotion-metoder. I forliget, der kommer til at koste Sony BMG 70 millioner kroner, indrømmer pladeselskabet at have bestukket ledere og dj's på radiostationer til gengæld for airplay.
Metoderne har rakt lige fra kontant bestikkelse til dyre gaver - rejser, elektronik - undertiden leveret under dække af at være konkurrence-præmier. Som eksempel kan nævnes programdirektøren på New York-stationen WKSE-FM, der fik foræret en række flyrejser til gengæld for at spille numre som Jennifer Lopez' "I'm Real" og Franz Ferdinand's "Take Me Out".
"Vores undersøgelse viser, at hvor de fleste lyttere tror, sange udvælges efter deres substans, sker fordelingen af airplay ofte på baggrund af forskellige former for lyssky betalinger," udtaler Eliot Spitzer. Sony BMG beklager på deres side de ulovlige praksisser, men angiver også, at det er sådan spillet spilles i branchen:
"Trods lovgivning mod hemmelige udbetalinger fra pladeselskaber til radiostationer er indirekte og direkte betaling for airplay desværre stadig et fremherskende aspekt af radio-promotion," lyder det i en offentlig udtalelse fra pladeselskabet – der dog lover fremover at sætte en "ny, højere standard for radio-promotion".