Ulovlig fildeling, mere velstand, og grådige kunstnere er tre mulige svar
Som de fleste koncertgængere nok har bemærket, er prisen på koncertbilletter steget eksplosivt de senere år. Politiken bragte i går en større artikel om emnet.
Artiklen præges af to uforenelige holdninger. Musikforskere giver musikbranchen ansvaret for de voldsomme prisstigninger, mens branchen forklarer sig med et faldende pladesalg.
Fabian Holt, forsker i livemusik på Roskilde Universitetscenter, siger:
"Branchen har ansvaret. Artisterne og ikke mindst deres managere har fundet ud af, at de kan opkræve flere penge for billetterne. Så det gør de."
Flemming Schmidt, direktør i landets største bookingbureau, DKB Motor, mener snarere det skyldes den ulovlige deling af musik:
"Al den musik, som folk stjæler ved at downloade den fra nettet, er jo ris til egen røv, for de ender med at betale for den et andet sted, og det er på koncertbilletterne."
Fabian Holdt mener dog ikke, at der er en direkte sammenhæng, da pladesalg og liveoptræden er to helt adskilte markeder:
"Derfor kan man ikke sige, at så snart det ene marked går ned, går det andet op. Kunstnerne skruer ikke op for priserne, fordi pladesalget er gået ned. De gør det simpelthen, fordi de kan."
Bo Andersen, fra bookingbureauet Skandinavian, er delvist enig og påpeger, at øget velstand også er en del af forklaringen:
"I dag hører hr. og fru madkurv lige så gerne Kashmir som Kim Larsen, og de har råd til begge dele".
Læs hele artiklen på Politiken